اطلاعات دقیق موشک‌های روسیه لو رفت

یک کارشناس نظامی روس از قابلیت رادارها، سامانه‌های موشکی ضدهوایی ارتش روسیه در شناسایی و رهگیری موشک‌های ضد کشتی «هارپون» ساخت آمریکا خبر داد.

اطلاعات دقیق موشک‌های روسیه لو رفت

به گزارش منیبان، یک کارشناس نظامی روس روز دوشنبه اظهار داشت که رادارهای پیشرفته دریایی، سامانه‌های موشکی و یگان‌های پدافند هوایی ارتش روسیه می‌توانند موشک‌های کروز ضد کشتی آمریکایی «هارپون» را شناسایی ورهگیری کنند.

به گزارش خبرگزاری «تاس» «دیمیتری لیتوفکین»، سردبیر مجله «همکاری فنی نظامی روسیه» در این باره گفت: «رادارهای پیشرفته دریایی روسیه و سامانه‌های موشکی ضدهوایی  می‌توانند موشک‌های کروز ضد کشتی آمریکایی «هارپون» را شناسایی کنند.

وی در این باره توضیح داد: «اگر ما در مورد قابلیت‌های رهگیری صحبت کنیم، می‌توانیم هارپون را با تمام ایستگاه‌های راداری پیشرفته مستقر در کشتی و سامانه‌های پدافند هوایی زمینی شناسایی کنیم. ارتش روسیه طیف وسیعی از سامانه‌های  موشکی زمین به هوا را به کار می‌گیرد که می‌تواند اهداف هوایی را رهگیری کند.»

این کارشناس نظامی روس به طیف مختلفی از موشک‌های «پانتسیر»، «تور»، «اس-۳۰۰»،  «اس-۴۰۰» و «بوک» که می‌توانند موشک‌های هارپون آمریکا را نابود کنند، اشاره کرد.

وزارت دفاع روسیه در ۸ ژوئیه (چهارشنبه ۱۸ خرداد) اعلام کرد که موشک‌های این کشور دو پرتابگر موشک هارپون را در منطقه «اودسا» منهدم کرد.

موشک‌های ضد کشتی هارپون توسط شرکت «مک دانلد داگلاس» در ایالات متحده در دهه هفتاد تا هشتاد میلادی توسعه یافت و درحال حاضر در تاسیسات شرکت «بوئینگ» تولید می شود. این موشک‌ها در سه نسخه هوا پایه، دریای پایه و زیر سطحی تولید می‌شوند.

منابع رسانه‌ای چندی قبل از برنامه دولت آمریکا برای اختصاص تجهیزات بیشتر نظامی به ارتش اوکراین برای مقابله با روسیه خبر دادند  و نوشتند که  دولت «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده در حال برنامه ریزی برای اختصاص بودجه بیشتر برای تسلیحات و تجهیزات نظامی برای اوکراین است. به گفته منابع آگاه، این بودجه بیش از ۶۵۰ میلیون دلار خواهد بود و برای اولین بار شامل موشک‌های ضد کشتی «هارپون» است. برخی منابع خبری نیز گزارش کردند که آمریکا قصد دارد یک میلیارد دلار بودجه نظامی، امنیتی به اوکراین اختصاص دهد.

هارپون، موشک ضد کشتی با توانایی استفاده در همه هرگونه شرایط جوی است. موشک هارپون از هدایت راداری بهره می‌برد و قادر به پرواز در ارتفاع بسیار پایین است.

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو نیز در این زمینه گفت، ارسال تسلیحات سنگین و سامانه‌های دوربرد به اوکراین ادامه می‌یابد.

روسیه پنجم اسفند گذشته دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت. «ولادیمیر پوتین» رئیس‌ جمهور روسیه هدف از عملیات نظامی کشورش را «غیرنظامی کردن اوکراین» و «نازی‌زدایی» از این کشور اعلام کرد.

روسیه همچنین اعلام کرده اوکراین به تعهداتش ذیل توافقات مینسک که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ برای حل مناقشه‌های موجود میان جدایی‌خواهان و کی‌یف حاصل شده بود عمل نکرده است.


ت ت
کدخبر: 96029 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها