تلاش‌های اسرائیل پاسخ داد؛ بازگشایی یک سفارت دیگر

رئیس جمهور لهستان اعلام کرد که اسرائیل و لهستان عملیات عادی سازی روابط دیپلماتیک را از طریق بازگشت سفرا به محل کار خود در ورشو و تل‌آویو آغاز کردند.

تلاش‌های اسرائیل پاسخ داد؛ بازگشایی یک سفارت دیگر

به گزارش مُنیبان از روسیا الیوم،‌ آندری دودا، رئیس جمهور لهستان گفت: با اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی در رابطه با فرا رسیدن زمان عادی سازی روابط دیپلماتیک میان لهستان  و اسرائیل به توافق رسیده است.

وی افزود: یاکوف لیونی، سفیر اسرائیل در ورشو، پایتخت لهستان سه‌شنبه استوارنامه خود را تقدیم کرد و هرتزوگ از من خواست که لهستان سفیر خود به "اسرائیل" را بازگرداند.

در اوت ۲۰۲۱، به دنبال تصویب قانون مالکیت ویژه یهودیان که مخالفت اسرائیل را به دنبال داشت، اسرائیل سفیر خود را از ورشو فراخواند.

بر اساس این قانون، بر عدم امکان شکایت از لهستان و درخواست غرامت از آن به دلیل رخدادها در جنگ جهانی دوم یا درخواست برای غرامت برای املاک یهودیان در لهستان تاکید شده است. به عبارتی این قانون توانایی یهودیان برای بازپس گیری دارایی‌هایشان که طی جنگ جهانی دوم مصادره شده بود را محدود می‌کرد.

در پی این قانون، اسرائیل سطح روابط با لهستان را کاهش داد و بعد از آنکه مسئولان لهستانی سفیر خود در اسرائیل را برای انجام رایزنی‌هایی فراخواندند، اسرائیل به سفیر لهستان اجازه بازگشت نداد. تل‌آویو نیز فقط یک مسئول کنسولگری خود در ورشو را نگه داشت و سفیر رسمی اعزام نکرد.

در همین راستا پیشتر یاکوب کوموخ، مشاور رئیس جمهور لهستان در امور سیاست خارجه اعلام کرد: برای اصلاح روابطمان با اسرائیل تلاش می‌کنیم. نه شکست خورده و نه پیروز شده‌ایم. فرصت دیگری به عادی سازی روابط می‌دهیم.

ت ت
کدخبر: 96390 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها