اثربخشی واکسن پاستوکووک اعلام شد

مدیر پروژه کارآزمایی بالینی واکسن پاستوکووک درباره اثربخشی واکسن پاستوکووک توضیحاتی را ارائه داد.

اثربخشی واکسن پاستوکووک اعلام شد

به گزارش منیبان، مصطفوی مدیر پروژه کارآزمایی بالینی واکسن پاستوکووک بیان کرد: واکسن اصلی که مورد استفاده قرار گرفت سوبرانا ٢ نام دارد و در ایران با نام پاستوکووک شناسایی می‌شود و انتظار داشتیم که این واکسن با توجه به پلت فرم نوترکیب آن ایمنی زایی بالایی داشته باشد و به دلیل اینکه یک پروتئین بی خطر است واکسن بی خطر محسوب می‌شود.

مصطفوی ادامه داد: به همه داوطلبان پیامک زده شد و یک صفحه وب اپلیکیشن راه اندازی کرده بودیم و کارشناسان پاسخگوی سوالات داوطلبان بودند و ٢ پزشک پشتیبان ٢۴ ساعته در همه سایت‌های کارآزمایی حضور داشتند.

وی بیان کرد: فاز سوم مطالعه در کوبا ١.۵ ماه زودتر در کوبا انجام شد و ۴۴ هزار داوطلب شرکت داشتند و مطالعه کوبا نشان داد تزریق ٢ دوز و ٩١.۶ درصد محافظت و پیشگیری داوطلبان را برای فرم‌های علامت دار بیماری حاصل می‌کند و نتایج کارآزمایی بالینی در کوبا در شرایطی اعلام شد که سپس آفریقای جنوبی غالب بود.

مصطفوی اظهار کرد: مطالعه واکسن در ایران زمانی انجام شد که سوش دلتا در ایران غالب بود و ما بررسی را در شرایطی انجام می‌دادیم که شرایط ایده آلی نبود و انتظار داشتیم اثربخشی واکسن کاهش پیدا کند و باید توجه داشت مطالعه‌ای در قطر، رژیم صهیونسیتی و آمریکا نشان داد اثربخشی واکسن فایزر در برابر واریانت دلتا به ترتیب به۶٠ درصد، ٣٩ درصد و ۵٣ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی اظهار کرد: اثربخشی واکسن پاستوکووک در پیشگیری از فرم‌های علامت دار بیماری در رژیم ٢ دوزه ۵١.٣١ درصد و در رژیم سه دوزه ٧٠.۵٨ درصد بود و اثربخشی واکسن درموارد قطعی بستری در رژیم ٢ دوزه ٧۶.٧٨ درصد و در رژیم سه دوزه ٩١.٧۶ درصد در پیشگیری از موارد قطعی شدید اثربخشی واکسن در رژیم ٢ دوزه ٧٨.٣۵ درصد و در رژیم سه دوزه ٨٣.۵٢ درصد بود و این در حالی است بسیاری از واکسن‌های دنیا اثربخشی کمتری در برابر واریانت دلتا داشتند.

در حال تکمیل...


ت ت
کدخبر: 42953 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها