قسمت حیاتی ریه ها چگونه تشکیل می شود؟

محققان بیمارستان کودکان فیلادلفیا (CHOP) تعیین کرده اند که با تشکیل آلوئول ریه در سطح سلولی چه اتفاقی می افتد و به نوزادان اجازه می دهد هوا را تنفس کنند. درک این فرآیند به محققان درک بهتری از چگونگی ایجاد روش های درمانی و بازسازی بالقوه این بافت حیاتی در صورت آسیب می دهد.

 قسمت حیاتی ریه ها چگونه تشکیل می شود؟

به گزارش منیبان، ریه در هر دو مرحله جنینی و پس از زایمان ایجاد می شود که طی آن بافت ریه تشکیل می شود و انواع مختلف سلول نقش های خاصی را ایفا می کنند. در حین انتقال از جنین به نوزاد، زمانی است که ناحیه آلوئولی ریه عملکرد اصلی خود را در مبادله گاز تصفیه کند که شامل فرآیند حیاتی دفع دی اکسید کربن بدن است.

علیرغم این مراحل حیاتی که در تشکیل ریه دخیل هستند ، اطلاعات کمی در مورد آنچه در سطح سلولی و ژنومی اتفاق می افتد، شناخته شده است. نه تنها آلوئول ریه حیاتی است، بلکه می تواند آسیب های ناشی از عوامل بیماری زا مانند آنفلوانزا و ویروس کرونا شود. دانستن این که کدام سلول ها در بدو تولد در تشکیل بافت سالم ریه نقش دارند، ممکن است زمینه ای برای درمان هایی باشد که به بازسازی این قسمت حیاتی از ریه کمک می کنند.

"جارد زپ" عضو هیأت علمی تحقیق در بخش داروی ریوی و خواب در CHOP و استادیار دانشکده پزشکی پرلمن در دانشگاه پنسیلوانیا گفت: پیشرفت های اخیر در فناوری به ما امکان ارزیابی ارتباط درون سلولی را که باعث تولید این قسمت حیاتی ریه می شود داد.

تیم تحقیق برای بررسی روابط بین سلولی که باعث تشکیل آلوئول می شوند. از یک رویکرد چند مد استفاده کردند. آن ها کشف کردند که سلول های اپیتلیال آلوئول نوع 1 (AT1) که لایه بیرونی بافت آلوئول را تشکیل می دهند، یک مرکز سیگنالینگ را نشان می دهند که رشد سلول را هماهنگ می کند؛ به ویژه در طول انتقال به تنفس هوا.

آن ها همچنین نسب سلول های AT1 را ردیابی کرده و نشان می دهند که آن ها با میوفیبروبلاست ها که نوع سلولی خاصی در بازسازی بافت نقش دارند، همسو می شوند.

سرانجام محققان همچنین نشان دادند که برای تشکیل این میوفیبروبلاست ها و آلوئول ها به لیگاندهای محدود شده در AT1 یا مولکول های ترشحی الزام آور نیاز است.

زپ گفت: مطالعه ما پیچیدگی انواع سلول ها و ارتباط گسترده آن ها با یک دیگر را نشان می دهد زیرا این قسمت حیاتی ریه را تشکیل می دهند. همه گیری اخیر کرونا موجب افزایش درک جامعه تحقیقاتی از ارتباط بین سلولی شده است که به شکل گیری ساختار آلوئولی و حفظ عملکرد آن کمک می کند و سرنخ های حیاتی در مورد چگونگی ترمیم بافت آسیب دیده در سطح سلولی در اختیار ما قرار می دهد.

منبع:روزنامه نوآوران                             

 


ت ت
کدخبر: 7102 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها