همه واکنش‌ها به اظهارات اخیر محمدرضا عارف در جمع نمایندگان مجلس دهم؛

وقتی امنیتی‌ها و میراث‌خواران غیر اصلاح‌طلب اصلاحات، همصدا می‌شوند

اظهارات اخیر رئیس بنیاد امید ایرانیان در جمع تعدادی از نمایندگان مجلس دهم با واکنش های مختلفی رو به رو شد.

وقتی امنیتی‌ها و میراث‌خواران غیر اصلاح‌طلب اصلاحات، همصدا می‌شوند

به گزارش منیبان، محمدرضا عارف در این دیدار که متن کامل آن را می توانید در این لینک بخوانید صراحتا تاکید کرد که نمی توان به دلیل محدویت ها و اعمال فشارها کنار کشید و نظاره‌گر وخیم‌تر شدن اوضاع کشور بود.او در عین حال گفت که منتظرتصمیمات دقیقه نودی جریان اصلاحات نخواهیم بود.

سایت مشرق نزدیک به سپاه پاسداران در همین ارتباط  و با اشاره به این فراز از سخنان محمدرضا عارف که گفته «حق مردم شریف، نجیب و صبور ایران نیست که به سبک و سیاق فعلی و با مشقت فراوان زندگی کنند. حق این مردم نیست که برای به دست آوردن ابتدایی ترین  مایحتاج خود  دچار مشکل و ناراحتی باشند و  وظیفه نیروی های اصیل انقلاب  حضور در صحنه و دوری از عافیت‌طلبی است. جریان اصلاحات همیشه با محدودیت های فراوان رو به رو بوده  است و هیچگاه برای این جریان فرش قرمز پهن نکرده اند ولی نمی توان به دلیل محدویت ها و اعمال فشارها کنار کشید و نظاره‌گر وخیم‌تر شدن اوضاع کشور بود. »نوشت : «این سخنان ظاهر الصلاح از دو جهت از شخص آقای عارف مسموع نیست و ایشان بعنوان یک کنشگر سیاسی برای بیان این حرفها ذیحق نیستند!اولا آقای عارف در هنگام انتخابات مجلس یازدهم رئیس جبهه اصلاحات بود و این جبهه در آن مقطع رسما و علنا دست به "تحریم خاموش انتخابات" (عدم معرفی نامزد در یک رفتار اعتراضی) زد.رفتاری که گفته شد عارف با آن مخالف بوده اما وادی سیاست هیچ احترامی برای "گفته شد" قائل نیست بلکه این وادی، مسئولیت ها را می شناسد و گفته های رسمی را. به این معنی که محمدرضا عارف بعنوان یک رجل صاحب سمت در سیاست کشور نه تنها مسئولیت خود را بر زمین گذاشت بلکه حتی در گفته ها و موضع رسمی هم بعنوان یک منتقد رفتار شریرانه اصلاح طلبان در تحریم انتخابات شناخته نشد.پس ژست دلسوزی امروز آقای عارف برای مشکلات کشور هرگز پذیرفتنی نیست زیرا رجلی که اهل دلسوزی برای مردم باشد پا بر یگانه راه نجات مردم یعنی صندوق رأی نمی گذارد.ثانیا کارنامه عارف نیز اجازه نمی دهد که ایشان در قامت یک مدعی داشتن راه حل ظاهر شوند. چه اینکه راه حل آقای عارف و دوستانشان طی سال های ۹۲ تا ۱۴۰۰ شخص آقای شیخ حسن روحانی بود که به اذعان آمار و اسناد، نه تنها ید بیضایی در اجرائیات کشور نداشت بلکه مشکلات زیادی را نیز بر جای گذاشت.»

سایت امنیتی مشرق در پایان  مطلب سفارشی خود اینگونه به عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام توصیه کرده است :«سیاست ورزی عقلانی عرصه خوانش کارنامه هاست و عارف اکنون باید برای عاقبت به‌خیری؛ بیش از هر چیز دیگر در بنیاد امید ایرانیان بر همین نکته تأکید کند!»

روزنامه جوان دیگر رسانه نزدیک به سپاه پاسداران نیز به سخنان رئیس بنیاد امید ایرانیان واکنش نشان داد  و نوشت : «او ژست مدعی حق مردم بودن گرفته، اما سابقه و نوع عملکرد عارف این را می‌گوید که او نباید و نمی‌تواند که اینگونه از موضع کسی کنار گود نشسته، مدعی حق مردم باشد و در ادامه هم از مجلس کنونی انتقاد کند که «نهاد مجلس در مقطع فعلی به مراتب می‌توانست کارآمدتر و در خدمت منافع جامعه قدم بردارد و از مطالبات اساسی مردم فاصله نگیرد، مطمئناً افکار عمومی درباره عملکرد مجلس فعلی قضاوت خواهند کردعارف چهار سال روی کرسی‌های همین مجلس نشسته و اکنون هم با نمایندگان همان مجلس دور هم جمع شده‌اند و به جای بررسی عملکرد خود در آن مجلس که ناکارآمدی‌اش بر دوست و دشمن عیان بود و باعث قهر حامیان جریان اصلاحات با صندوق رأی شد، مجلس یازدهم را نقد می‌کنند. شما خود در مجلس چه کردید که حال مدعی حق مردم شده‌اید؟!»

عصبانیت روزنامه جوان از نقد خفیف محمدرضا عارف به مجلس یازدهم و ناکارآمد دانستن مجلس دهم در حالی است که هم نمایندگان مجلس فعلی و هم رسانه های اصولگرا مجلس یازدهم را یک مجلس ضعیف و حتی ذلیل می دانند.اظهارات اخیر مرتضی محمودوند نماینده لرستان که در نطق میان دستور خود گفته بود«کدام مجلس اینقدر ذلیل شده تا این حد؟»خود گواهی است بر این مدعا.

از سوی دیگر به فاصله کمتر از چند روز از واکنش سایت مشرق به اظهارات رئیس بنیاد امید ایرانیان که دکتر عارف را متهم به تحریم انتخابات مجلس یازدهم کرده بود-که البته نه شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان و نه شخص محمدرضا عارف در آن مقطع زمانی علی رغم رد صلاحیت گسترده کاندیداهای خود هیچگاه وارد فاز تحریم انتخابات نشده بودند و حتی برای احزاب عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان این حق را قائل شده بودند که از اندک نامزدهای تایید صلاحیت شده خود حمایت کنند-با این حال مشرق در واکنش به سخنان علی صوفی فعال سیاسی اصلاح طلب که در گفت وگو با ایلنا سخنان اخیر محمدرضا عارف را تحلیل کرد نوشت:«علی صوفی، فعال چپ و از وزرای دولت اصلاحات در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا درباره اظهارات اخیر محمدرضا عارف مبنی بر اینکه "هیچ‌گاه برای اصلاح‌طلبان فرش قرمز پهن نکردند و نمی‌توان به خاطر محدودیت‌ها کنار کشید"؛ ضمن بیان سابقه محمدرضا عارف در هم نوایی با اصلاح طلبان برای شرکت نکردن در انتخابات های ۹۸ و ۱۴۰۰ گفته است:"آقای عارف در سال ۹۲ به فرمان آقای خاتمی در دقیقه نود از حضور در انتخابات ریاست جمهوری به نفع آقای روحانی انصراف داد. آقای عارف در انتخابات ۱۴۰۰ هم حضور پیدا نکردند و حاضر به شرکت در این بازی نشدند. در جبهه اصلاحات وقتی که برنامه کاندیداهای ریاست‌جمهوری مورد بررسی قرار می‌گرفت آقای همتی اصلا شرکت نکرد، آقای مهرعلیزاده ده رای یعنی حداقل آرا مورد نیاز را کسب نکرد و اما آقای عارف با توجه به اینکه بیش از بیست رای آورد اما در مرحله ارائه برنامه وارد نشد و انصراف داد. بنابراین معنای صحبت‌های آقای عارف این بود که من بدون توجه به رای جبهه اصلاحات وارد میدان می‌شوم و منتظر تصمیم دقیقه نودی جریان اصلاحات نخواهم شد. "جدای از تفسیر صوفی بایستی به این نکته اشراف پیدا کرد که عزم عارف برای حرکت در مسیر خلاف اصلاح طلبان و مخالفت ضمنی او با "تحریم انتخابات" یک رفتار مثبت ارزیابی می شود و باید امیدوار ماند که عارف از همراهی با حرکت هسته سخت جریان چپ برای ذبح دموکراسی و تخریب صندوق رأی دست بردارد.»

مطلب اخیر مشرق در واکنش به سخنان صوفی که برخلاف گزارش چند روز گذشته این سایت درباره سخنان محمدرضا عارف است نشان از این دارد که رسانه های امنیتی حتی در تهیه مطالب سفارشی نیز دچار فراموشی می شوند و صرفا به دنبال عملیات روانی و انشقاق در جبهه اصلاحات هستند.

از سوی دیگر خبرآنلاین رسانه نزدیک به علی لاریجانی با بازنشر واکنش روزنامه جوان به سخنان علی صوفی و با تیتر :«روزنامه اصولگرا: کاندیداتوری عارف برای انتخابات1404 را نباید جدی گرفت» به مانند تمامی مطالبی که در طی سالهای اخیر درباره اظهارات رئیس بنیاد امید ایرانیان  منتشر کرد خط تخریبی و به نوعی عارف هراسی را دنبال می کند.این رسانه و دیگر رسانه های نزدیک به رئیس سابق مجلس مانند سایت قرن نو و.. وجود  دکتر عارف و گفتمان ِ اصیل اصلاحی او را مانع مصادره یا تحمیل خود به گفتمان ِ اصلاحات می داند تخفیف،تخریب و تضعیف های مکرر ،معنایی غیر از این نیست که دکتر عارف و گفتمان ِ او، مانعی بزرگ بر سر راه میراث خواران ِ غیر اصلاح طلب ِ اصلاحات است.به نظر می رسد  این جریان برای تحمیل خود به اصلاحات و یک الگو برداری از اتفاق ۹۲، برنامه دارد و این تحرکات از همین انگیزه ها ناشی می شود.

همچنین خبرگزاری ایلنا نیز در گفت‌و‌گوهای جداگانه با دو فعال سیاسی اصلاح طلب -علی صوفی و محمد نعیمی پور - به تحلیل سخنان محمدرضا عارف پرداخت که هر دو این چهره های سیاسی از اظهارات اخیر رئیس بنیاد امید ایرانیان استقبال کرده اند.

محمد نعیمی‌پوردر پاسخ به این سوال که آقای عارف گفتند نمی‌توان به خاطر محدودیت‌ها کنار کشید، گفت: کسانی که متمایل به اصلاح‌طلبی هستند باید بدانند که فرش قرمز برای آن‌ها پهن نکرده‌اند و باید بر اساس علم به مشکلاتی که وجود دارد درباره آن تدبیراتی انجام دهند. به طور طبیعی مشخص است که هیچ رقیب سیاسی برای جریان مخالف خود راه باز نمی‌کند. کسانی که دنبال انتخابات از روش‌های دیگر مانند روش غیرخشونت‌آمیز و غیربراندازانه هستند باید بدانند صحبت‌های آقای عارف صحیح است و به طور مشخص قدرت را نمی‌توان گدایی یا تعارف کرد  ساز و کار خود را دارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا از صحبت‌های آقای عارف این برداشت می‌شود که باید به هر شکل در انتخابات شرکت کرد، گفت: ممکن است به این شکل باشد. تا زمانی که در انتخابات امکان انتخاب شدن وجود دارد  باید در آن شرکت کرد.

نعیمی‌پور در پاسخ به این سوال که یعنی به این معنا اگر در انتخابات چهره‌های اصلاح‌طلب تایید صلاحیت نشدند به طور مثال می‌توان به دنبال چهره‌های اصولگرای معتدل رفت یا خیر، گفت: خیر، مگر باید همیشه به روش سابق عمل کرد؟ باید به دنبال راه حل‌های تازه بود تا آن را به نتیجه برسانیم. اینکه هر بار در زمان انتخابات، به شیوه قدیم عمل کنیم و مانند همان روش قدیمی که در بیست تا سی سال گذشته بوده کار کنیم، مشخص است که دیگر جواب نمی‌دهد و جریان رقیب دست ما را می‌خواند. بنابراین معقول نیست که همان روش‌های قدیمی را ادامه دهیم و بخواهیم نتیجه بگیریم.

نعیمی‌پور در پاسخ به این سوال آقای عارف در بخشی از صحبت‌های خود گفتند که منتظر تصمیمات دقیقه نودی جریان اصلاحات نمی‌ماند برداشت شما از این صحبت‌ها چیست، گفت: هر آدم اصلاح‌طلب عاقلی باید تصمیم منطقی بگیرد و از همین امروز به فکر انتخابات باشد. نمی‌شود شش ماه مانده به انتخابات بگوید چه کاری انجام دهیم و چه کاری انجام ندهیم. 


ت ت
کدخبر: 103684 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها