یک روانشناس در گفت و گو با منیبان:

اینکه هر فردی در مجلس حسب منافع خود قانونی درست کند، در کشور چندگانگی ایجاد می‌شود

یک روانشناس اظهار کرد: مجوز دادن توسط حوزه برای روانشناسی مساله انحصار طلبی و رانت را مطرح می کند و برای جامعه روحانیت مطلوب نیست.

اینکه هر فردی در مجلس حسب منافع خود قانونی درست کند، در کشور چندگانگی ایجاد می‌شود

هوشنگ علیبازی، روانشناس و دبیر انجمن صنفی موسسان مراکز مشاوره و روانشناسی کشور، در گفت وگو با منیبان در رابطه با موضوع جدیدی که نمایندگان درمورد ورود حوزه علمیه و اساتید آن به عرصه روانشناسی مطرح کرده اند، اظهار کرد: دو بحث را در مورد مساله مجوز حوزه علمیه مورد دقت قرار بدهید. یک بحث این است که تعدادی از روحانیون علاوه بر حوزه در دانشگاه درس خوانده اند و در رشته روانشناسی یا مشاوره مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری گرفته اند با این گروه مساله ای نداریم. معتقدیم این ها با اساس قوانین نظام جمهوری اسلامی و سازمان نظام روانشناسی می توانند مثل باقی فارغ التحصیلان رشته روانشناسی مراحل قانونی خود را طی کنند و پروانه بگیرند. آن ها علاوه بر این که روحانی هستند می توانند شغل داشته باشند. ما روحانی پزشک و روحانی خلبان داریم. روحانی ورزشکار و هم روحانی هنرمند داریم و می توانیم روحانی روانشناس هم داشته باشیم و با داشتن تحصیلات روانشناسی دانشگاهی وارد شغل مشاوره شوند.

او افزود: چند سالی است سر فصلی در دروس حوزه با نام مشاوره اسلامی و رونشناسی اسلامی باز شده است و ما آن را به لحاظ علمی رد نمی کنیم. مشاوره اسلامی هم می تواند باشد ولی آن هایی که در کشورهای دیگر مشاوره و روانشناسی اسلامی را راه انداخته اند کرسی های دانشگاهی تعریف کرده اند و سر فصل های دانشگاهی دارند و بر این اساس، چارچوبی را پذیرفته اند سرفصل های حوزه علمیه سر فصل دانشگاهی نیست. بلکه سرفصلی مجزا است و حتی مقام معظم رهبری دوره ای در بحث معادل سازی مدارک حوزه و دانشگاه به شدت ناراحت شدند و از روحانیون گلایه کردند که چرا باید تحصیلات و مدارج حوزه و دانشگاه را با هم مخلوط کرد.

دبیر انجمن صنفی موسسان مراکز مشاوره و روانشناسی کشور تاکید کرد: روش کار حوزه این است که آموزش می دهد و سطح بندی مدارج بر اساس سطح یک و دو و سه و سطح خارج و... است و سطح دانشگاه بر مبنای فوق دیپلم و کارشناسی ارشد و دکتری و... است و مقام معظم رهبری نیز با این سطح بندی که حوزه با دانشگاه، معادل سازی شود موافق نیستند. ما میگوییم آقایان و خانم هایی که در حوزه علمیه درس می خوانند اگر در دانشگاه درس خواندند و مدرک گرفتند، قدمشان سر چشم ما و ما در نظام روانشناسی منتظر آن ها هستیم تا کارهایشان را پیش ببرند. اما اگر فقط می خواهند با مدرک حوزه باشند این امکان برای آن ها فراهم نیست.

او یادآور شد: اگر این طور باشد که به حوزه مجوز بدهند دانشگاه هم می تواند بگوید که به فارغ التحصیلان خودم مجوز می دهم. در صورتی که همه دانشگاه ها و همه فارغ التحصیلان دانشگاهی رشته روانشناسی و مشاوره مجوز خود را از سازمانی صنفی که بر اساس قانون تشکیل شده است می گیرند و شرط، داشتن دکتری و کارشناسی ارشد، مشاوره و روانشناسی به بالا است. دلیل مخالفت ما با صدور مجوز توسط حوزه های علمیه این است که ساختار کشور و قانون کشور را نباید برای هر کاری تغییر داد سازمانی تخصصی این کار را انجام می دهد. اگر دوستان روحانی این توانایی را دارند و در رشته دانشگاهی ادامه تحصیل داده اند بیایند و این کار را انجام بدهند وگرنه آموزشی که در حوزه می بینند برای تبلیغ و برای فرهنگ سازی و برای کار آموزش مذهبی است و نه برای درمان، کار مشاور و روانشناس درمان.

علیبازی افزود: مجوز دادن توسط حوزه برای روانشناسی مساله انحصار طلبی و رانت را مطرح می کند و برای جامعه روحانیت مطلوب نیست. به عقیده من روحانیونی که این بحث در مورد آن ها مطرح می شود نیز ناراحت می شوند زیرا این طیف را تافته ای جدا بافته نشان می دهد. طراحان این طرح در مجلس نتوانسته اند در مصاحبه های سازمان نظام رونشناسی، امتیازی بیاورند و وارد این بازی شده اند تا قانونی را برای خود درست کنند اگر فضای کشور اینطور باشد و هر کسی که به مجلس آمد بر حسب منافع خود قانونی درست کند، در کشور چندگانگی ایجاد می شود و این جالب نیست.

او در پایان گفت: اگر درمانگری مراجعی داشته باشد و نتواند خدماتی تخصصی به او ارائه بدهد نه تنها مشکلش را حل نخواهد کرد بلکه بر مشکلاتش اضافه خواهد شد و دوره درمان او طولانی خواهد شد.


ت ت
کدخبر: 103709 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها