سخنگوی وزارت امور خارجه:

آمریکا باید برای رئیسی ویزا صادر کند/ ایران در پاسخ برجامی خود به هیچ وجه موضوعات جدید مطرح نکرد

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر رییسی به نیویورک و درخواست برخی از نمایندگان آمریکا برای عدم صدور ویزا برای رییسی بیان کرد: دولت امریکا موظف هست زمینه حضور سران کشورها را در مجمع عمومی فراهم‌ کند و در خصوص ایران هم‌ باید به تعهدات خود عمل کند.

آمریکا باید برای رئیسی ویزا صادر کند/ ایران در پاسخ برجامی خود به هیچ وجه موضوعات جدید مطرح نکرد

به گزارش خبرنگار سیاسی مُنیبان، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، امروز ( دوشنبه 21 شهریور ماه) در نشست خبر خود گفت: در گرمای کم سابقه، سیل ارادتمندان و عاشقان به سمت عراق در حرکت هستند. اتفاق باشکوهی است لازم می دانیم از دولت و ملت عراق که میزبان همایش بزرگ جهانی هستند تشکر کنیم. این حد از مهمان نوازی کریمانه به رغم مشکلات عزیزان که دار و ندار خود را برای میزبانی قرار دادند شایسته قدردانی است.

کنعانی با اشاره به مشکلات اروپا در حوزه انرژی و بیانیه تروئیکای اروپایی علیه ایران افزود: اینکه چرا اروپا به رغم نیاز به انرژی و شرایط بهتر نمی خواهد از ظرفیت ایران، برای تامین انرژی مردم خود استفاده کند باید از دولتمردان اروپایی پرسید. ایران به طور طبیعی به عنوان بازیگر برجسته در بازار حوزه انرژی این توانمندی را دارد تا بخشی از نیازمندی های اروپا را فراهم کند. 

وی ادامه داد: اقدام اروپا در صدور بیانیه نادرست و نسنجیده و در زمان نادرست بود و ناشی از محاسبات اشتباه طرف اروپایی بود. ایران در روند مذاکرات جاری، تلاش کرد مبتکرانه عمل کند و مسیر را به سمت توافق باز کند. توافق مسیر دو طرفه است و طرف های مقابل هم باید سازنده عمل می کردند. در باب امور پادمانی ایران همان طور که حامی خلع سلاح هسته ای است و به عدم اشاعه پایبند است، همواره تاکید کردیم آژانس هم باید به وظایف خود در خصوص اتهامات بی اساس یک رژیم غیر پایبند به درستی عمل کند.

کنعانی تصریح کرد: جای تاسف دارد که به جای نقش سازنده ایران در همکاری، آژانس تحت تاثیر رژیمی قرار گرفته که عضو هیچ کدام از نظام های پادمانی نیست. توصیه ما به شرکای اروپایی این است که مسیر سازنده در پیش بگیرند و خطای گذشته را جبران کنند تا مسیر برای توافق باز شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: ایران در پاسخ برجامی خود به هیچ وجه موضوعات جدید که مانع جمع بندی توافق شود مطرح نکرده است اما اینکه طرف های مقابل برای امتیاز، به زیاده خواهی روی بیاورند ایران نه به زیاده خواهی تمکین می کند و نه از خطوط قرمز عبور می کند. آمریکا، اروپا و سه کشور اروپایی اثبات کنند که به نرم های بین المللی پایبند هستند. اگر اراده سیاسی در طرف مقابل مبتی بر موضوعات‌ و متون بررسی شده وجود داشته باشد زمینه برای توافق فراهم هست.

کنعانی با اشاره به آزادی خدمه کشتی یونانی در ایران گفت: من خبر تایید شده در این ارتباط ندارم. امیدوارم در سایه ارتباطات میان دو کشور شاهد اتفاقات مثبتی باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به احتمال تحول در روابط ایران و مصر بیان کرد: در ارتباط با مصر تحول جدیدی رخ نداده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: تحول جدیدی درباره وضعیت اسدالله اسدی رخ نداده اما مستمرا این موضوع به طور جد در حال پیگیری است.

کنعانی درخصوص اجلاس شانگهای و روند عضویت ایران بیان کرد: عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای به تصویب سران این سازمان رسیده و گام های اجرایی برای عضویت رسمی و عملی در این سازمان در حال طی شدن است. به طور طبیعی این سازمان به عنوان یک سازمان چند جانبه منطقه‌ای، ظرفیت های زیادی در حوزه های اقتصادی، تجاری، فنی، صنعتی، ترانزیتی و انرژی دارد. ایران هم به عنوان یک کشور مهم منطقه‌ای، به دلیل داشتن منابع مهم انرژی، ظرفیت های بزرگ اقتصادی و قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شمال-جنوب، ظرفیت های زیادی دارد که می تواند در خدمت اهداف سازمان شانگهای قرار گیرد. بنابراین عضویت ایران در این سازمان یک مصلحت و منفعت دوسویه محسوب می شود. روند عضویت ایران در حال تکمیل شدن است و در نشست آتی سازمان همکاری شانگهای یادداشت تعهدات جمهوری اسلامی ایران برای دریافت جایگاه دولت عضو سازمان، به صورت رسمی امضا خواهد شد.

کنعانی درباره سفر رییسی به نیویورک و درخواست برخی از نمایندگان آمریکا برای عدم صدور ویزا برای رییسی بیان کرد: دولت امریکا موظف هست زمینه حضور سران کشورها را در مجمع عمومی فراهم‌ کند و در خصوص ایران هم‌ باید به تعهدات خود عمل کند. ما نسبت به اینکه نمایندگان در کنگره مشغول طرح مباحث غیرسازنده هستند توجه نمی کنیم. مقر سازمان ملل در نیویورک هست و‌ طبق موافقتنامه مقر آمریکا باید برای کشورها ویزا صادر کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درخصوص اقدامات و نقش رژیم صهیونیستی در روند مذاکرات وین گفت: رژیم صهیونیستی هیچگاه نقش سازنده ای در روند مذاکرات نداشته است. تاکید می‌کنیم که از طرف های مذاکره در وین انتظار می رود که منافع ملی خود را در اولویت قرار دهند و تحت تاثیر رفتارهای مخرب و غیرسازنده رژیم صهیونیستی قرار نگیرند. مواضع جمهوری اسلامی ایران در این ارتباط بارها بیان شده و همچنان بر ضرورت توجه به حفظ ساز و کار چند جانبه بین المللی برای حل و فصل یک بحران غیرضروری تاکید داریم و هشدار می دهیم که رژیم صهیونیستی می تواند منافع طر فهای مذاکره را در معرض تهدید قرار دهد.

وی با اشاره به اظهارات بلینکن وزیر خارجه آمریکا پیرامون مذاکرات تاکید کرد: بارها تاکید کرده ایم، کشوری که به صورت یکجانبه از توافق امضا شده در سال ۲۰۱۵ میلادی خارج شده و با اعمال تحریم‌های غیرقانونی، یکجانبه و غیرمنطقی، هزینه‌های زیادی را بر دولت و ملت ایران تحمیل کرده، حق ندارد اکنون در مقام مدعی قرار گرفته و ژست طلبکارانه به خودش بگیرد. این آمریکاست که باید برای بازگشت به روند توافق اثبات کند که عضوی قابل اعتماد است، یک رژیم قانون گریز و بحران آفرین نیست و به نُرم ها و هنجارهای بین‌المللی پایبند است. ایران در پاسخ داده شده به هماهنگ کننده مذاکرات، به هیچ وجه موضوعات جدیدی را که مانع از شکل گیری توافق و جمع بندی توافقات شود، مطرح نکرده و مطالبات جدیدی در آنجا عنوان نشده است. اگر طرف‌های مقابل برای امتیازگیری می‌خواهند به جنگ روانی متوسل شده و به زیاد خواهی روی  بیاورند، ایران نه به زیاده خواهی ها تمکین می‌کند و نه از خطوط قرمز خود عبور خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص ادعای اخیر دولت آلبانی و امکان حمله سایبری علیه ایران گفت: مجدداً تاکید می‌کنیم که هرگونه اتهام زنی به جمهوری اسلامی ایران در بحث حمله ادعایی سایبری به آلبانی را به طور قاطع رد می‌کنیم. جای تاسف است، در شرایطی که زیرساخت‌های هسته‌ای ایران مورد هجوم سایبری قرار گرفته، شاهد واکنشی از سوی کشورهای مدعی نبودیم، ولی در مورد آلبانی در کمترین زمان شاهد صدور بیانیه‌هایی در مورد ادعایی که اثبات نشده، هستیم. دولت آلبانی به عنوان میزبان یک سازمان معلوم‌الحال و نشان دار تروریستی، ادعاهایی را علیه ایران با زمینه سازی طرف‌های دیگر مطرح می‌کند که اساسا به نظر می‌آید از ابتدا یک سناریوی طراحی شده است و جالب است که هم در مقام مدعی قرار می‌گیرند و هم در مقام قاضی و اثبات کننده حکم. جمهوری اسلامی ایران به دولت آلبانی توصیه می‌کند منافع ملی خود را قربانی خواست و منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی و طرف‌های دیگر نکند.

کنعانی تاکید کرد: ایران به ویژه در دولت سیزدهم، علاوه بر سیاست همسایه محور و توجه به ظرفیت‌های مغفول مانده در مناسبات با شرق و کشورهای همسایه، به حوزه آفریقا نیز توجه خاص دارد. هدفگذاری‌هایی که در ارتباط با آفریقا انجام شده، استفاده بیشتر از ظرفیت‌های موجود آفریقا و تقویت روابط با کشورهای این قاره در راستای منافع و مصالح مشترک است. در این ارتباط تحولات خوب و دلگرم کننده‌ای نیز رخ داد؛ از جمله اولین سفر وزیر امور خارجه به آفریقا، سفرهایی که از سوی تعدادی از کشورهای آفریقایی به ایران صورت گرفته، هدفگذاری برای تنظیم نشست‌های مختلف بعدی، اعم از نشست‌های سیاسی و اقتصادی، و برگزاری برخی کمیسیون‌های مشترک. فاصله زمانی مناسبی را در این دولت خواهیم داشت که مبتنی بر هدفگذاری‌های انجام شده، مقدمات و زمینه‌های لازم را برای توفیق روابط ایران با آفریقا، به ویژه در حوزه اقتصادی فراهم کنیم و امیدواریم این اتفاق در بازه‌های زمانی آتی با گام‌های جدیدتری رخ دهد.


ت ت
کدخبر: 109112 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها