فروش اوراق قرضه اسلامی در انگلیس!+جزییات

وزارت خزانه داری انگلیس روز چهارشنبه از فروش دومین دور از اوراق قرضه اسلامی (صکوک) به ارزش ۵۰۰ میلیون پوند خبر داد.

فروش اوراق قرضه اسلامی در انگلیس!+جزییات

به گزارش منیبان؛ از تارنمای دولت انگلیس، این اسناد به سرمایه داران مسلمان در انگلیس و شبکه‌های مالی اسلامی در خاورمیانه و آسیا فروخته شده است. انگلیس اولین بار در سال ۲۰۱۴ میلادی ۲۰۰ میلیون پوند صکوک اسلامی صادر کرد و به این ترتیب خود را در زمره اولین کشورهای غیر مسلمان قرار داد که در زمینه امور مالی اسلامی، خدمات سرمایه‌گذاری ارائه می‌دهند.

ریشی سوناک وزیر دارایی انگلیس در این باره بیان داشت: ما در این زمینه برنامه‌های بلندپروازانه‌ای را دنبال می‌کنیم تا انگلیس را به یکی از مراکز پویا و فعال مالی جهان تبدیل کنیم. با صدور سری دوم صکوک تلاش میکنیم تا جایگاه انگلیس را به عنوان یک شبکه مالی اسلامی خارج از جهان اسلام تقویت کنیم.

وی عنوان کرد که معاملات اوراق قرضه به شیوه اسلامی، باعث تقویت روابط با اقتصادهای اسلامی در سراسر جهان می‌شود.

اصطلاح صکوک در اصل برگرفته از واژه عربی «صک» به معنای چک، نوشته بدهکار، سفته یا قبض بدهی است اما در یک معنای کلی گواهی سرمایه‌گذاری اسلامی بهترین تعریف برای آن است.

به گفته منابع خبری، انگلیس قصد دارد تا با صدور صکوک خود میلیاردها پوند انگلیسی را به سرمایه‌گذاران اسلامی بفروشد و به این ترتیب منابع سرمایه‌گذاری در خزانه خود را متنوع کند.

زمانی که اولین صکوک اسلامی انگلیس در سال ۲۰۱۴ صادر شد، دیوید کامرون نخست وزیر اسبق انگلیس گفت: نمی‌خواهم لندن بزرگترین پایتخت امور مالی اسلامی در دنیای غرب باشد، می‌خواهم لندن در کنار دبی و کوالالامپور به‌عنوان یکی از پایتخت‌های امور مالی اسلامی در سراسر جهان شناخته شود.

اما فروش اوراق صکوک اسلامی توسط انگلیس در شرایطی صورت می‌گیرد که دولت برای تامین و پرداخت بدهی‌های سرسام‌آور ناشی از بحران شیوع «ویروس کرونا» (کووید-۱۹) با مشکل جدی مواجه است.

لندن که بر اثر برگزیت حدود ۱۰۰ میلیارد پوند ضرر مالی تحمل کرده، برای جبران خسارت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا ۳۳۰ میلیارد پوند اعتبار اختصاص داده و تحت فشار اقتصادی سنگینی قرار دارد.

وزارت دارایی انگلیس پارسال اعلام کرد که ۲۲۵ میلیارد پوند اوراق قرضه توزیع کرده تا بخشی از این بدهی را جبران کند. این درحالیست که دولت پیش از بحران شیوع کرونا قصد داشت تا برای تامین کسری بودجه، ۱۶۰ میلیارد پوند اوراق قرضه برای فروش عرضه کند.

دفتر آمار ملی انگلیس گزارش داد که اقتصاد این کشور در سال گذشته میلادی با ۹.۹ درصد کاهش بیشترین خسارت سالانه در نزدیک به سه قرن گذشته را بر اثر محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری کرونا تجربه کرده است.


ت ت
کدخبر: 11289 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها