در پاسخ به منیبان مطرح شد؛

سخنگوی شورای نگهبان: هنوز طرح و لایحه‌ای درباره اصلاح قانون حجاب به شورای نگهبان نرسیده است

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسش خبرنگار مُنیبان درباره اینکه با توجه به اظهارات رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس درباره اصلاح قانون حجاب، تاکنون طرح یا لایحه‌ای درباره اصلاح این قانون به شورای نگهبان رسیده یا خیر؟ تصریح کرد: خیر، تا این لحظه طرح یا لایحه‌ای درباره اصلاح قانون حجاب به شورای نگهبان ارسال نشده است.

سخنگوی شورای نگهبان: هنوز طرح و لایحه‌ای درباره اصلاح قانون حجاب به شورای نگهبان نرسیده است

به گزارش خبرنگار سیاسی مُنیبان، هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان، در نشست خبری گفت: طرح استفساریه بودجه ۱۴۰۱ درباره کمک معیشتی به جانبازان فاقد درآمد، با بررسی‌های شورای نگهبان، این طرح از نظر اعضا تفسیر نیست و قانونگذاری جدید محسوب می‌شود، لذا مغایر اصل ۷۳ قانون اساسی شناخته شد. همچنین طرح اصلاح ماده ۱۲۲ قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی که درباره رای‌گیری الکترونیکی در مجلس شورای اسلامی است، این طرح مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت و تبدیل به قانون شد. قرارداد ایران و صربستان درباره ترانزیت هوایی میان دو کشور نیز مغایر شرع و قانون اساسی شناخته نشد. 

وی افزود: شورای نگهبان درباره لایحه توسعه منطقه آزاد انزلی دو ابهام داشت، که در نهایت هیئت عالی نظارت زودتر نظر خود را اعلام کرد که در این شرایط شورای نگهبان نظری نداشت و همان را به مجلس منتقل کرد. علاوه بر این درباره لایحه میان ایران و مجمع مجالس آسیایی ۳ اشکال وجود داشت. همچنین در مورد استفساریه قانون رسیدگی به تخلفات در آزمون‌های سراسری، این مصوبه خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد. علاوه‌بر این درباره مصوبه انتصاب افراد در مشاغل حساس، شورای نگهبان در این مورد هیچ‌ ایرادی نداشت بلکه تذکر در خصوص استفاده از واژگان فارسی است، که در این مصوبه در مجلس تصحیح شده و در حال ارسال به شورای نگهبان است. 

طحان نظیف در مورد طرح مربوط به مجازات اسلامی تصریح کرد: در این مورد دو اشکال وجود داشت که در صورت برطرف شدن آن نظر نهایی را اعلام خواهیم کرد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره نظر شورای نگهبان در خصوص اصلاح قانون گشت ارشاد ادامه داد: در صورتی که طرح یا لایحه‌ای به شورای نگهبان برسد، در مورد آن صحبت می‌کنیم. 

طحان نظیف درباره تفسیر اصل ۵۰ قانون اساسی خاطرنشان کرد: اگر اصول قانون اساسی نیازمند تفسیر باشند، شورای نگهبان آن مورد را بررسی می‌کند.

وی درباره سرانجام طرح شفافیت آرا گفت: اکثر ایراداتی که درباره طرح شفافیت گرفتیم برطرف شده است. اگر کار در کمیسیون تخصصی به اتمام رسیده باشد باید در صحن مطرح شود.

طحان نظیف در مورد روی کارآمدن مدیران جدید در مدیریت کشور اظهار کرد: در انتخابات مردم تصمیم می‌گیرند که باید به نظر آنها احترام بگذاریم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسش خبرنگار مُنیبان درباره اینکه با توجه به اظهارات رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس درباره اصلاح قانون حجاب، تاکنون طرح یا لایحه‌ای درباره اصلاح این قانون به شورای نگهبان رسیده یا خیر؟ تصریح کرد: خیر، تا این لحظه طرح یا لایحه‌ای درباره اصلاح قانون حجاب به شورای نگهبان ارسال نشده است البته اگر چنین طرحی در دست مجلس باشد شورای نگهبان از آن بی‌اطلاع است.

طحان نظیف درباره پیش‌نویس آیین‌نامه قانون اعتراضات گفت: اگر آیین‌ نامه باشد به شورای نگهبان ارسال نمی‌شود و اگر طرح و لایحه باشد به شورای نگهبان ارسال می‌شود.

وی در مورد مرزبندی خواص با اعتراضات خاطرنشان کرد: مبنای کار ما تطبیق مصادیق با مواردی است که در قانون اساسی مطرح شده است.

ت ت
کدخبر: 113672 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها