یک مقام روس:

برای بازگشت آمریکا به برجام امید داریم

«ولادیمیر چیژوف» نماینده دائم روسیه در اتحادیه اروپا گفت: این اتحادیه برای بازگشت آمریکا به تعهدات‌ بین المللی خود از جمله برنامه جامع اقدام مشترک درباره برنامه هسته ای ایران (برجام) امیدوار است.

برای بازگشت آمریکا به برجام امید داریم

به گزارش منیبان؛ چیژوف روز دوشنبه در گفت و گو با خبرگزاری ریانووستی گفت: در دوره ترامپ آمریکا از توافق هایی مانند  تغییرات اقلیمی جهانی پاریس، سازمان بهداشت جهانی و برجام خارج شد از این رو مقام های اروپایی امیدوارند که آمریکا بار دیگر به تعهدات بین المللی خود بازگردد و در آنها مشارکت کند.  

وی در مورد سفر  «جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به روسیه گفت: ما امیدواریم که بتوانیم درباره مجموعه گسترده ای از موضوعات روابط دوجانبه که امروز در رکود کامل قرار دارد، گفت و گو کنیم.  

وی افزود: همچنین فرصت برای رایزنی درخصوص موضوعات مهم جهانی وجود دارد که ما و اتحادیه اروپا در مورد آن همکاری سازنده داریم.  

«جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز ۵ ماه فوریه (۱۷ بهمن ماه) به مسکو سفر می کند و با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه دیدار خواهد کرد و مسائل مهم ازجمله برجام در دستور کار مذاکرات با وی قرار دارد.

نماینده روسیه در اتحادیه اروپا با بیان اینکه روابط مسکو و بروکسل در شرایط نامناسب قرار دارد، اظهار داشت: اخیرا رایزنی هایی بین دو طرف در مسائل اقتصادی و بازرگانی و موضوع حفظ اطلاعات شخصی برگزار شد و در مورد برجام نیز دو طرف به هماهنگی مواضع خود می پردازند.

وی خاطرنشان کرد که انریکه مورو معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مسوول هماهنگی برنامه سفر وی به روسیه است که دو روز پیش از سفر بورل به مسکو خواهد آمد.

چیژوف در مورد واکنش اتحادیه اروپا به دستگیری الکسی ناوالنی فعال سیاسی مخالف دولت روسیه و اعتراضات در شهرهای روسیه به حبس وی گفت: واکنش اتحادیه اروپا قابل انتظار بود. بدیهی است که نباید انتظار داشتیم که در اروپا از دستگیری وی خوشحال می شدند.   

وی با اشاره به اینکه شورای اروپا روز ۲۵ ماه ژانویه در مورد مساله ناوالنی نشستی برگزار کرد، افزود: جالب است که توجه به این گونه رویدادها در روسیه ازسوی اتحادیه اروپا و تشکیلات سیاسی خارجی اتحادیه اروپا و پارلمان اروپا به مراتب بیشتر از رویدادهای مشابه در کشورهای دیگر ازجمله کشورهای عضو این اتحادیه است.

به گفته مقام روس، همزمان با اعتراضات در روسیه، در هلند اعتراضات برگزار شد و ماموران پلیس آن را سرکوب کرده و صدها نفر دستگیر شدند اما مقامهای اتحادیه اروپا آن را محکوم نکردند. اتحادیه اروپا بجای اینکه به مسائل روز افزون خود بپردازد به شدت روسیه را محکوم کردند.

وی افزود: البته ما با رضایت خاطرنشان می کنیم که این بار واکنش اتحادیه اروپا در مورد رویدادهای روسیه به گام های عملی کشیده نشد و هیچ گونه تصمیمی برای وضع تحریم های اتحادیه در مورد روسیه گرفته نشده است.

چیژوف در مورد امکان بهبودی روابط اتحادیه اروپا با آمریکا در دوره بایدن گفت: اتحادیه اروپا بیشتر از اینکه انتظار روی کار آمدن بایدن را در آمریکا داشت منتظر بود که دوره دونالد ترامپ به پایان برسد و مقام های اروپایی امیدوارند که آمریکا به عرصه بین المللی بازگردد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در دوره ترامپ آمریکا از توافقنامه تغییرات اقلیمی جهانی پاریس و سازمان جهانی بهداشت خارج شد. مقام های اروپایی امیدوارند که آمریکا بار دیگر به برجام بازگردد و در آن مشارکت کند.

ت ت
کدخبر: 1218 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    نظرات شما
    • avatar ناشناس

      اميدتان بخدا باشد
      انشالله كه روز بروز ايده شيطاني تان خواهد خشكيد
      بنا نيست كه روزگار هميشه بر وفق مراد شما باشد ومنطقه در تب وتاب باشد بالاخره :
      گهي زين به پشت وگهي پشت به زين

      0
    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها