وزیر امور خارجه: اقدام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی غیرسازنده بود| وزیر امور خارجه عمان: هر گونه خشونت را رد می‌کنیم

وزیر امور خارجه گفت: در جلسه شورای حکام با استفاده از تاثیرگذاری داخلی، فشار حداکثری و اقدامات ریاکارانه آمریکا به یک باره قطعنامه علیه ایران بر روی میز گذاشته شد.

وزیر امور خارجه: اقدام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی غیرسازنده بود| وزیر امور خارجه عمان: هر گونه خشونت را رد می‌کنیم

به گزارش خبرنگار سیاسی مُنیبان، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در نشست مشترک با همتای عمانی خود گفت: تلاش کردند محیط داخلی ایران را تحت تاثیر قرار دهند. روابط تهران و مسقط مبتنی بر دوستی برادری و صداقت در همسایگی است. 

او افزود: توافقات و نیت و اراده رهبران دو کشور در ابعاد مختلف من جمله اقتصادی رشد فزاینده نشان می دهد. از تلاش سازنده سلطنت عمان برای رفع تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران تشکر می کنیم. معتقد هستیم کشورهای منطقه توانایی حفظ صلح در منطقه دارند. ما حضور نیروهای خارجی را در منطقه تهدید می دانیم.

امیرعبداللهیان ادامه داد: آژانس اقدام غیرسازنده انجام داد. در حالی که هفته پیش هیاتی از وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی به وین رفتند دیدار سازنده ای با گروسی انجام شد اما با استفاده از تاثیرگذاری داخلی، فشار حداکثری و اقدامات ریاکارانه آمریکا به یک باره قطعنامه علیه ایران بر روی میز گذاشته شد. از آژانس سو استفاده کردند. ما اقدام متقابل انجام‌ می دهیم اما به تعهدات بین المللی پایبند خواهیم بود.

او در ادامه تصریح کرد: تعدادی شناورهای بدون سرنشین از کشورهای مختلف هستند که امنیت در دریای عمان و خلیج فارس را مورد خدشه قرار دادند.

امیر عبداللهیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: در روزهای گذشته دشمنان ایران با سوءاستفاده از احساسات پاک مردم و با دخالت‌های مکرر خود تلاش کردند که وضعیت داخلی ایران را تحت تاثیر قرار دهند و این دخالت‌ها تا جایی پیش رفت که ما شاهد حملات تروریستی شیراز و ایذه بودیم و این عملیات تروریستی باعث به شهادت رسیدن و مجروح شدن تعدادی از هموطنان‌مان شد، این حوادث را محکوم می‌کنیم و آن را در راستای تداوم و فشار حداکثری آمریکا و سه کشور اروپایی علیه ایران می‌دانیم.

امیر عبداللهیان همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به وضعیت کنونی یمن گفت: ما در موضوع یمن معتقدیم توقف جنگ، آتش بس و لغو محاصره مردم این کشور دو روی یک سکه هستند. در هفته‌های گذشته آتش بس در یمن تمدید نشده است و ما امیدواریم نسبت به استمرار آتش بس و لغ محاصره انسانی مردم یمن اقدام شود. مقاومت مردم یمن در سال‌های گذشته در برابر اشغالگران خارجی ستودنی است.

همچنین سید بدر البوسعیدی، وزیر خارجه عمان ظهر امروز «شنبه ۲۸ آبان» در  یک نشست خبری مشترک با وزیر خارجه ایران در  تهران گفت: سلطنت عمان همیشه حسن همجواری را در پیش گرفته و از جمهوری اسلامی حمایت می کنیم. باید امنیت دریانوردی، کشتیرانی، تردد تجاری و اقتصادی را تامین کنیم. چالش های زیادی است اما در عمان معتقدیم تنها راه حل برای برون رفت از این وضعیت گفتگو است. ما هرگونه خشونت را رد می کنیم و باید اعمال خشونت را پیگیری کنیم.

وزیر امور خارجه عمان همچنین در پایان صحبت های خود از امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران برای سفر به مسقط و ادامه گفت‌وگوها بین دو کشور در عمان دعوت کرد.

ت ت
کدخبر: 122191 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها