میانمار:

خشونت آهنین ارتش علیه معترضان بی‌دفاع

پس از گذشت دو ماه از آغاز کودتای نظامی در میانمار، اعتراضات به این اقدام ارتش همچنان ادامه دارد و نیروهای نظامی میانمار شدیدتر از قبل اقدام به سرکوب اعتراضات می‌کنند.

خشونت آهنین ارتش علیه معترضان بی‌دفاع

به گزارش منیبان، معترضان میانماری نزدیک به دو ماه است که هر روز با حضور در خیابان‌ها به برکناری دولت منتخب توسط ارتش میانمار اعتراض می‌کنند. در مقابل ارتش میانمار مدعی تقلب در انتخابات است. 

روزنامه "نیو یورک تایمز" در این خصوص نوشت: ارتش میانمار روز شنبه تمام خدمات اینترنتی موبایل را در سرتاسر کشور به مدت نامعلومی مسدود کرد تا کنترل بیشتری بر ارتباطات و انتقال پیام‌ها در این کشور جنوب شرق آسیا داشته باشد. 

با توجه به گزارش ها، ارتش میانمار به اعتراضات نسبت به کودتای خود با سرکوب شدید پاسخ داده است به گونه‌ای که در دو ماه گذشته ۵۵۰ نفر در جریان اعتراضات کشته شده‌اند. 

به گزارش "دیده بان حقوق بشر" ارتش میانمار از زمان آغاز کودتای در یکم ماه فوریه، در ناپدید شدن اجباری صدها تن از جمله سیاست مداران، خبرنگاران، مقامات انتخابات، فعالان سیاسی و اجتماعی و همچنین معترضان نقش داشته است. 

براساس گزارش ها، مردم میانمار روز یکشنبه در حالی صبح خود را آغاز کردند که ارتش میانمار در دستوری به وزارت ارتباطات از آن خواست تا خدمات اینترنت بی‌سیم را به طور کامل مسدود کند. 

تعداد زیادی از کاربران اینترنت در میانمار با استفاده از خدمات بی‌سیم به فضای مجازی دسترسی پیدا می‌کنند و مسدود شدن این خدمات به معنی دسترسی محدود با کنترل بیشتر به اینترنت است. 

این درحالی است که خدمات اینترنت تلفن همراه بیش از ۱۹ روز است که در این کشور متوقف شده است.

 

گوشی همراه قوی‌ترین سلاح در میان معترضان میانماری 

شبکه خبری " اسکای نیوز" انگلیس نیز گزارش داد: در میان سرکوب گسترده و خشوسنت آمیز پلیس و نیروهای امنیتی میانمار، گوشی‌های همراه معترضان به قوی‌ترین سلاح آن‌ها برای نشان دادن شدت خشونت‌ها به جهان است. بسیاری از معترضان هنگام حضور در اعتراضات خیابانی، با گوشی‌های همراه خود اقدام به اشتراک گذاری زنده این تصاویر در رسانه‌های اجتماعی می‌کنند که مورد توجه بسیاری از رسانه‌های جهان قرار می‌گیرد. 

ارتش میانمار از اقدام معترضان با خبر است و سعی می‌کند با مسدود کردن اینترنت از انتشار تصاویر جلوگیری کند.

 

حمله به خبرنگاران برای خاموش کردن صدای معترضان 

بنا به گزارش روز یکشنبه خبرگزاری "رویترز" نیروهای امنیتی میانمار تاکنون ۵۶ خبرنگار را بازداشت و فعالیت رسانه‌های اینترنتی را ممنوع کردند. 

ارتش میانمار استفاده رسانه‌ها از کلماتی چون" کودتا، "ارتش" و "خشونت" را ممنوع ساخته است. به گفته رسانه‌های محلی میانمار تاکنون ۳ عکاس خبرنگار در تیراندازی نیروهای امنیتی میانمار مجروح شده‌اند. 

با این وجود، بسیاری از معترضان جوان که خود را خبرنگاران مدنی می‌نامند وارد عمل شده و با ضبط تصاویر، آن‌ها را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند. 

ارتش میانمار برای مقابله با این افراد دسترسی به اینترنت موبایل و همچنین بی‌سیم را مسدود کرده است. 

خبرنگاران حرفه‌ای برای شناسایی نشدن خود بدون پوشیدن لباس‌های خبرنگاری در میان اعتراضات حاضر می‌شوند و اخبار خود را با اسم ناشناس منتشر می‌کنند. در مواردی خبرنگاران حتی از حضور در خانه‌های خود خودداری می‌ورزند. 

در همین حال سربازان و نیروهای امنیتی میانمار، در جست و جوی تصاویر اعتراضات، اقدام به جستجو در گوشی‌های مردم می‌کنند.

 

مقامات سازمان ملل: خشونت علیه کودکان میانماری را متوقف کنید 

مقامات ارشد سازمان ملل روز پنجشنبه از ارتش میانمار خواستند که خشونت علیه کودکان این کشور را متوقف کند. 

به گزارش "پایگاه خبری سازمان ملل" از زمان آغاز اعتراضات به کودتای نظامی میانمار، ارتش این کشور ۴۴ کودک از جمله یک دختربچه ۷ ساله را به قتل رسانده است. 

در بیانیه مشترک مقامات ارشد میانمار آمده است: ما از ارتش میانمار می‌خواهیم، خشونت علیه کودکان را متوقف کند. ارتش میانمار همچنین باید به بازداشت کودکان خاتمه دهد. 

گزارش‌ها حاکی از این امر هستند که ارتش میانمار تاکنون ۹۰۰ کودک و نوجوان را بازداشت کرده است.

 

کشورهای غربی سازمان‌های وابسته به ارتش میانمار را تحریم کردند

وزارت خزانه داری آمریکا روز جمعه دو شرکت اقتصادی وابسته به ارتش میانمار را تحریم کرد. 

به گزارش "گیبسون دان" ارتش میانمار بخش بزرگی از اقتصاد این کشور را کنترل می‌کند و با استفاده از این دو شرکت اقتصادی، به تجارت بین المللی خود می‌پردازد. در حالی که انگلیس و کانادا نیز این دو شرکت را تحریم کرده‌اند، اتحادیه اروپا نیز تصمیم دارد اقدامات مشابهی را علیه آن‌ها انجام دهد. 

آمریکا پیش از این تمام روابط تجاری خود با میانمار را به حالت تعلیق درآورده بود. 

چین خواهان خویشتن داری همه طرف‌ها و کاهش تنش‌ها در این کشور شده است. میانمار با این کشور بیش از ۲ هزار کیلومتر مرز مشترک دارد. 

از سوی دیگر هند اعلام کرد خشونت وضعیت کنونی میانمار را حل نخواهد کرد. 

به گزارش روزنامه "هندو" آریندام باغچی، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه هند گفت: ما استفاده از هر نوع خشونت را محکوم می‌کنیم و معتقدیم که حاکمیت قانون باید باقی بماند. ما خواهان آزادی زندانیان سیاسی شده‌ایم و از هر تلاشی برای حل وضعیت موجود حمایت کرده‌ایم. 

ارتش میانمار که در مدت زیادی از ۶۰ سال گذشته حاکم بر این کشور بوده، اما در یک دهه گذشته تا حدی قدرت را به غیرنظامیان داده بود، همواره با گروه های قومی در نبرد بوده و در سال ۲۰۱۷ کارزار پاکسازی قومی را علیه اقلیت مسلمان روهینگیا در غرب کشور اجرا کرد و هزاران تن را به قتل رساند و ۷۰۰ هزار نفر را مجبور به مهاجرت به بنگلادش کرد.

ت ت
کدخبر: 12235 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها