سخنگوی وزارت امور خارجه:

با "کمیته حقیقت‌یاب" همکاری نمی‌کنیم

وزیر امور خارجه با اشاره به اقدام دولت امریکا در حذف الله از پرچم ایران خاطرنشان کرد: در حوزه ورزشی شاهد رفتارهای غیراخلاقی و غیر قانونی از سوی رژیم آمریکا هستیم.

با "کمیته حقیقت‌یاب" همکاری نمی‌کنیم

به گزارش خبرنگار سیاسی مُنیبان، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری با اشاره به قطعنامه ضدایرانی حقوق بشر و تشکیل کمیته حقیقت یاب علیه ایران گفت: در این ارتباط بیانیه وزارت خارجه منتشر و دیدگاه ها اعلام شد هیچ گونه همکاری با این کمیته سیاسی یعنی کمیته حقیقت یاب نخواهیم داشت. کشوری که خودش راسا اقدام به تشکیل کمیته ملی کرده است برای اینکه ابعاد این موضوع را مشخص کند یعنی معتقد به مسئولیت خود است. استفاده عجولانه از سازوکار حقوق بشری برای اعمال فشار سیاسی به کشورهای مستقل مردود است و کمکی به حقوق بشر نمی کند و منجر به تقلیل جایگاه حقوق بشری می شود. 

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به ادعا نقش داشتن ایران در حمله به کشتی میلیارد اسراییلی افزود: قبلا هم پاسخ دادم. اتهام زنی رویکرد مشخص امریکا و رژیم صهیونیستی است. انقدر شجاعت داریم که وقتی اقدام می کنیم راسا ان را برعهده بگیریم. اسراییل دشمنان زیادی دارد و مورد هجوم کسانی قرار می گیرد که حقوق انها توسط این رژیم مورد غصب قرار گرفته باشد.

کنعانی تصریح کرد: سفر نخست وزیر عراق روز سه شنبه و به دعوت رسمی رییسی انجام‌ می شود. این سفر در چارچوب استمرار گفتگوهای سیاسی، اقتصادی و تجاری خواهد بود. کمیسیون عالی همکاری های دو‌ کشور را داریم که در این سفر بررسی خواهد شد.

کنعانی با اشاره حمله شیمیایی عراق به ایران و کمک آلمان اظهار کرد: روز چهارشنبه روز بین المللی، جهانی و‌ هم بستگی با قربانیان سلاح های شیمیایی است. ماسک مخوفی که همراه دارم گویای خاطرات و رمز و نماد برای ملت ایران است. بنده در دوران دفاع مقدس زمانیکه نوجوان ۱۶ ساله بودم، براساس وظیفه ملی مدت زمانی در جبهه های جنگ بودم. این ماسک یکی از اقلام همراه ما در مناطق مختلف حتی پشت جبهه بود. رژیم صدام در استفاده از تسلیحات غیرمتعارف ابایی نداشت به خصوص تسلیحات شیمیایی. مسیولیت تجاوز به ایران با رژیم بعث عراق به رهبری صدام بود. تعداد قابل توجهی از دولتها به ویژه دولت المان در حمله شیمیایی به ایران نقش داشتند. در گزارش اشپیگل المان ‌در ابتدای دهه اول میلادی امد که به نقش المان به تسهیل عراق به سلاح شیمیایی اذعان داشت. سخنگوی وقت وزارت خارجه المان اعلام کرد نتیجه بررسی سازمان ملل نشان می دهد شرکت های المانی به سلاح های کشتار جمعی در عراق کمک کردند. الان ما مواجه با پرچم داری المان به اتهام نقض حقوق زنان و حقوق بشر در ایران هستیم.

کنعانی در ادامه ابراز کرد: در روزهای اخیر شاهد ۵۰ مورد حمله به اماکن دیپلماتیک ایران بودیم. کشوری که خبرنگاران ما را مورد تحریم قرار داد در ان کشور رسانه ای هست، که اتاق جنگ را با بدترین روش ها و‌ به صورت نظامی، مسلحانه و شورشی دنبال می کند.  

او همچنین متذکر شد: انچه که مربوط به اروپا است، انها دچار بی عملی در انجام تعهدات برجامی هستند. شاهد عدم استقلال درباره برجام هستیم. مواضع اروپایی ها قابل سرمایه گذاری نیست. امریکایی ها هم در مواضع سیاسی اعلامی، نکاتی را مطرح می کنند که بی میل هستند اما همچنان پیام می دهند. روند دیپلماتیک بهتری روندی است که منافع مذاکره را، تامین کند. به چارچوب مذاکرات پایبندیم. چنانچه اراده سیاسی داشته باشند واکنش مثبت نشان می دهیم در غیر این صورت سیاست کلان ملی را دنبال می کنیم.

وی با اشاره به اقدام دولت امریکا در حذف الله از پرچم ایران خاطرنشان کرد: در حوزه ورزشی شاهد رفتارهای غیراخلاقی و غیر قانونی از سوی رژیم آمریکا هستیم. آمریکا طوری رفتار می‌کند که‌ گویی معلم اخلاق است. پس از این اقدام شخص وزیر خارجه ورود کرد. همچنین سفیر ما در قطر اقدام لازم را انجام داد. طرف آمریکایی به اشتباه خود اذعان و‌ پرچم صحیح را گذاشت. اقدام آمریکا از منظر مقررات فیفا، غیرقانونی و قابل پیگیری است. 

کنعانی با اشاره به حمله ترکیه به سوریه گفت: ما معتقد هستیم چارچوب های دوجانبه میان ترکیه با عراق و‌ سوریه بهترین چارچوب برای حل و فصل مشکلات و رفع نگرانی های امنیتی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: آنچه که درباره جمهوری آذربایجان به طور عام مورد نظر ماست، احترام به چارچوب ‌های دوستانه مناسبات دو کشور و ارتقای مناسبات در چارچوب منافع مشترک است. رژیم صهیونیستی را نامشروع و غیرقانونی می‌دانیم که نقشی ضدثبات در منطقه ایفا کرده است. در موضوعات ملی و تصمیمات ملی کشورها ورود نمی‌کنیم اما توصیه ما به همسایگان این است که در مناسبات با رژیم صهیونیستی دقت لازم را داشته باشند.

وی همچنین یادآور شد: اتفاق جدیدی در ارتباط با دیدار ایران و‌ عربستان رخ نداده است. اگر اتفاق جدیدی بیفتند اطلاع رسانی می کنیم. کانال های دیپلماتیک دو کشور فعال هستند. انشاالله شاهد برداشتن گام‌های جدید باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا وزیر خارجه عمان در جریان سفر اخیر خود به تهران حامل پیامی از سوی آمریکا بوده است گفت: این موضوع را نه تایید می‌کنم و نه تکذیب.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اخبار منتشر شده مبنی بر تصمیم عراق برای استقرار نیروهای امنیتی این کشور در مرزهای منطقه اقلیم کردستان عراق و این‌که آیا در جریان سفر نخست وزیر عراق به تهران در این ارتباط مقامات دو کشور رایزنی و گفت‌وگو خواهند کرد، اظهار کرد: همانطور که اشاره کردم در سفر نخست وزیر عراق به ایران موضوعات سیاسی، اقتصادی و تجاری بین دو کشور مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با بیان این‌که در ارتباط با موضوع مورد اشاره طی نشست‌هایی که برگزار شده توافقاتی بین دو کشور انجام شده است، اضافه کرد: ما تاکید داریم که اقلیم کردستان عراق بخشی از خاک عراق است و دولت بغداد به عنوان دولت مرکزی این کشور، مسئول تامین امنیت خطوط مشترک مرزی دو کشور است و در این ارتباط دارای وظایفی است و می‌بایست به مسئولیت‌های قانونی خود در این ارتباط عمل کند.

کنعانی خطاب به خبرنگار پرسش‌کننده گفت: ما نیز این خبر را شنیده‌ایم که دولت عراق تصمیم گرفته نیروهای رسمی خود را در طول مرزهای مشترک ایران و اقلیم کردستان عراق مستقر کند و امیدواریم این اتفاق بر مبنای تعهدات و مسئولیت دولت عراق و توافقات صورت گرفته بین دو کشور برای تامین امنیت مرزهای مشترک انجام شود. ما از این موضوع استقبال می‌کنیم و آماده هستیم که در صورت نیاز به دولت عراق در این زمینه کمک و مساعدت‌های فنی و تکنیکی لازم را ارائه کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که اگر شورای حقوق بشر سازمان ملل پرونده ایران را به شورای امنیت ارسال کند واکنش ایران چه خواهد بود، تصریح کرد: ایران برای حفاظت از منافع ملی خود از همه چارچوب‌ها و ظرفیت‌های دیپلماتیک و قانونی خود استفاده می‌کند.

وی ادامه داد: همانگونه که بارها اعلام کرده‌ایم به هرگونه اقدام غیرسازنده طرف‌های مقابل پاسخ می‌دهیم من در مورد آنچه که سوال کردید ارزیابی و پیشگویی نمی‌کنم ولی خطاب به این کشورها تاکید می‌کنم آزموده را آزمودن خطاست و به آنها توصیه می‌کنم که مدبرانه و حکیمانه عمل کنند و اگر بخواهند پیش از این آزموده‌اند آزمون کنند باید متوجه باشند که نتیجه مورد نظر خود را دریافت نخواهند کرد.

کنعانی در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال یک خبرنگار آمریکایی مبنی بر این‌که ایران بارها اعلام کرده که مدارکی مبنی بر دخالت و حضور برخی کشورهای خارجی در تحولات اخیر ایران در اختیار دارد و آیا امکان دارد در مورد این اطلاعات و مدارک توضیح دهید، گفت: این‌که دولت‌های غربی و مشخصا دولت آمریکا و کشورهای همسو با آن در تهییج و دامن زدن به اغتشاشات در ایران نقش داشتند تردیدی نیست در این ارتباط اطلاعات دقیقی وجود دارد و این اطلاعات در چارچوب‌های مختلف به نمایندگان دیپلماتیک این کشورها و روسای نمایندگی‌های آنها در ایران و در ارتباط با دولت آمریکا از طریق سفارت سوئیس در ایران ارائه شده از طرف سفرای ما به مقامات این کشورها نیز این اطلاعات داده شده است.

وی ادامه داد: تعدادی از اتباع کشورهای غربی که با پوشش‌های مختلف در ایران بازداشت شده‌اند اطلاعات در خصوص نقش سازماندهی شده ایشان در اغتشاشات وجود دارد و دلایل آشکار و اثبات شده‌ای است که نقش مداخله‌جویانه‌ای این کشورها در تهییج، تحریک و دامن زدن اغتشاشات داشته باشد و این اطلاعات و اسناد و مدارک از طریق مجاری دیپلماتیک و دیگر مجاری موجود در اختیار این کشورها قرار گرفته است.

ت ت
کدخبر: 123962 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها
      • نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: بنزین را گران نمی‌کنیم، قاطعا می‌گویم بدون رضایت مردم هیچ‌کاری انجام نم…