دولت از چه تاریخی از خانه‌های خالی مالیات می‌گیرد؟ | یک نماینده توضیح داد

خضریان گفت: اگر بحث تکلیف قانونی که در سازمان ثبت وجود دارد ، انجام شود خیلی از کارها از جمله مالیات بر خانه های خالی و دیگر موضوعات انجام می شود و این روند به مبارزه با فساد نیز کمک می کند.

دولت از چه تاریخی از خانه‌های خالی مالیات می‌گیرد؟ | یک نماینده توضیح داد
پیشنهاد ویژه

به گزارش منیبان، حسن بابایی عصر امروز در جلسه مشترک با نمایندگان کمیسیون اصل ٩٠ مجلس شورای اسلامی گفت: در کشور حدود ١٨ میلیون هکتار زمین کشاورزی وجود دارد که تاکنون حدود ١٣ و نیم درصد آن حدنگاری شده است. سال قبل ٩٧ درصد از اراضی ملی حدنگاری شد.

وی با اشاره به اینکه امسال رشد خوبی در صدور اسناد کشاورزی داشتیم، افزود:‌ جلسات خوبی با وزیر جهاد کشاورزی داشتیم و کمک های زیادی در این خصوص کرده اند، آبان ماه امسال حدود بیش از ۴۵٨ هکتار از اراضی کشاورزی سند دار شدند و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد ٣٩٢ درصدی داشته است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بیان کرد: خوشبختانه شوراهای قضایی در کنار مدیران ثبتی قرار گرفتند و حدنگاری به عنوان یکی از برنامه های مورد توجه واقع شده است.

علی فلاح، معاون املاک و کاداستر سازمان ثبت در ادامه این نشست بیان کرد: با آغاز بحث حدنگاری ٣ قرارگاه تشکیل شد، ابتدا بحث روی اهداف ملی بود و قرارگاه شهید سلیمانی برای حدنگاری اراضی ملی و دولتی راه اندازی شد، در مدت زمان کوتاهی ٨٧ میلیون هکتار از اراضی منابع طبیعی را ظرف یک سال حدنگاری کردیم.

وی گفت:در حال حاضر سند مالکیت ١٣٣ میلیون هکتار از اراضی ملی صادر شده که معادل ٩٧ درصد کل اراضی ملی است و بنا اذعان خود سازمان جنگل‌ها این مقدار از زمین ها حدنگاری شده است.

معاون املاک و کاداستر سازمان ثبت بیان کرد: کارگروه هایی ذیل این قرارگاه‌ها شکل گرفت؛ برای حدنگاری عرصه های ملی تداخلات زیادی با اراضی موقوفه و وزارت نیرو و دفاع داشتیم و لازم بود این مباحث در کارگروه های خاصی مطرح و این مشکلات قبل از حدنگاری حل شود. این کارگروهها فعالیت خود را ادامه دادند.

فلاح تاکید کرد: در دیماه سال قبل بحث اراضی کشاورزی را پیگیری می‌کردیم ‌و قرارگاه صدور اسناد زمین‌های کشاورزی راه اندازی شد و جلسات متعددی با کمیسیون اصل ٩٠ و وزارت جهاد داشتیم. هر هفته سه شنبه جلسات این قرازگاه ملی در سازمان تشکیل می شود و در این جلسات تصمیمات خوبی برای رفع مشکلات گرفته می شود.

وی یادآور شد: به موازات این قرارگاه های ملی، قرارگاه هایی در استانها تشکیل شد.

ستار هاشمی، معاون فناوری اطلاعات و خدمات الکترونیکی ثبتی نیز در ادامه این جلسه بیان کرد: ١٣ هزار دفتر اسناد رسمی قریب به ۵٠٠ واحد ثبتی و ٣ هزار ‌ ٢٠٠ نقشه بردار راه اندازی شده است.

وی گفت: ۴٢ سرویس از ٢۵ دستگاه دریافت می شود. ۵٢ سرویس به ٢٠٠ دستگاه ارایه می‌کنیم و

مهمترین سرویس‌ها تصدیق اصالت اسناد رسمی و اسناد مالکیت است؛ مکاتبات مکانیزه با دستگاه ها و سازمانهاست.

هاشمی گفت: تمام تلاش مان این است که در شرایطی که عادی نیست، اسیبی متوجه داده ها و اطلاعات مردم نشود.

معاون سازمان ثبت گفت: تعداد ماهانه تراکنش ها بطور متوسط ١٨ میلیون مورد است که آمار قابل توجهی است و نقش بسزای در تسهسل امور مردم داشته است.

هاشمی بیان کرد: سازمان ثبت دارای ٣۵ سامانه نرم افزاری تخصصی و ‌ ١۵ سامانه ستادی و عمومی در سطح کشور است. یکی از سامانه ها مدیریت املاک کشثری لست که تلاش کردیم کمترین مکاتبات کاغذی داشته باشیم.

او اضافه کرد: ثبت اثر انگشت افراد و ارسال پیامک که تحت عنوان تصدیق الکترونیکی از جمله اقدامات انجام شده است، همچنین پرداخت الکترونیکی حق الثبت افراد نیز صورت گرفته است.

وی گفت: دریافت عوارض برخط شهرداری تهران انجام شده است و بناست این کار در کل کشور اجرایی شود. همچنین صدور مالکیت از طریق دفاتر ازجمله زیرساخت‌هایی است که در سامانه ثبت آنی داریم.

معاون فناوری سازمان ثبت گفت: سامانه ثبت من که راه اندازی شد، کمک کرد مردم در طول ٢۴ ساعت شبانه روز به خدمات ثبتی دسترسی پیدا کنند و این روند به کاهش تردد شهروندان نیز کمک بسزایی کرده است.

وی افزود: بنا داریم در تعامل با مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه این سامانه را به سامانه ثنا وصل کنیم، تا افرادی که به قوه قضاییه مراجعه می کنند و یکبار از طریق ثنا ثبت نام می‌کنند بتوانند خدمات را از سامانه‌های ثبتی دریافت کنند.

هاشمی تاکید کرد: یک میلیارد سند را تاکنون اسکن کرده و در حال آمایش داده‌ها هستیم، این اقدامات در طول یک سال و نیم صورت گرفته است که این اقدام در دفاتر ۴ ماهه صورت گرفت.

کشاورز، معاون اسناد سازمان ثبت نیز در ادامه این جلسه بیان کرد: بیش از ۴۲ هزار شرکت و بیش از ۵ هزار موسسه ثبت شده است.

وی افزود: در سامانه ثبت شرکت‌ها و همه اقدامات از تعیین نام و انحلال کاملا مکانیزه و الکترونیکی انجام می شود.

معاون اسناد سازمان ثبت افزود: سامانه ثبت شرکتها تمام استعلامات را یک روزه انجام می دهد. در این سامانه اجازه ثبت بیش از ۱ مدیر عامل گرفته شده است.

کشاورز با اشاره به دستاوردهای سامانه الکترونیکی ثبت شرکت‌ها گفت: تسهیل فرآیند ثبت شرک‌های مرتبط با دانش بنسان با ایجاد کارگروههای تخصصی است که دستاوردهای مهم دیگری نیز ایجاد شده است.

معاون اسناد سازمان ثبت تصریح کرد: ثبت شرکتها از ابتدا تا انتها به صورت الکترونیک و بدون دخالت انسانی انجام می شود.

حجت الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر در این جلسه تصریح کرد: اگر ارتباط اطلاعات در سازمان‌های مختلف صورت بگیرد، کارهای حاکمیت هم بسیار شفاف تر می شود.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: افزایش شفافیت در اطلاعات به کاهش ورودی پرونده‌های قضایی نیز کمک می کند.

وی با تاکید بر ضرورت طبقه بندی اطلاعات افزود: هرچقدر بیشتر بتوانیم شفاف سازی کنیم، مردم که مهمترین پشتوانه نظام هستند امیدوارتر می شوند.

علی خضریان، نماینده تهران در این نشست گفت: طرح شفافیت مالی اعلام وصول شده است و بزودی کار بررسی آن در کمیسیون شروع می شود، سازمان ثبت می تواند این سند را گرفته و با لایحه ١٣ ماده ای خود مورد تطبیق و مقایسه قرار دهد و موارد مورد نیاز را برای اضافه کردن به آن پیشنهاد دهد.

این نماینده مجلس خطاب به رئیس سازمان ثیت تصریح کرد: اگر بحث تکلیف قانونی که در سازمان ثبت وجود دارد ، انجام شود خیلی از کارها از جمله مالیات بر خانه های خالی و دیگر موضوعات انجام می شود و این روند به مبارزه با فساد نیز کمک می کند.


ت ت
کدخبر: 124105 تاریخ انتشار
در رسانه های دیگر بخوانید
ارسال نظر

پربیننده‌ترین