رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس:

منتشرکنندگان محتوا در فضای مجازی باید حرف خود را اثبات کنند

رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: کسی که مدعی است حرفش حقیقت دارد باید اثبات کند و کسی هم که مدعی شده علیه وی تهمت یا افترایی زده شده است باید اثبات کند.

منتشرکنندگان محتوا در فضای مجازی باید حرف خود را اثبات کنند

به گزارش منیبان، طرح جدیدی در مجلس در دست بررسی است که بند‌های آن نشان می‌دهد مجلس به‌دنبال جرم‌انگاری از فیلم‌برداری و تصویربرداری وقایع روز و اشتراک‌گذاری آن در شبکه‌های اجتماعی است. این طرح به امضای ۸۷ نفر از نمایندگان مجلس رسیده و به نظر می‌رسد هم‌راستا با دیگر طرح جنجالی مجلس یعنی طرح صیانت باشد.

البته مجلس تنها به این طرح اکتفا نکرده و طرح نشر اکاذیب در فضای مجازی را هم در یک کمیسیون مشترک در دست بررسی قرار داده است. این طرح هفت ماده دارد که ماده هفتم آن مشخصا پدیده شهروند خبرنگاری را که در سال‌های اخیر با فیلمبرداری و تصویربرداری از وقایع روز و به‌اشتراک‌گذاری آن در شبکه‌های اجتماعی پا گرفته، هدف قرار داده است.

حجت الاسلام والمسلمین موسی غضنفرآبادی رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با دیده‌بان ایران گفت: نشر اکاذیب و بردن آبروی مردم موضوع کوچکی نیست که بخواهیم چشم پوشی کنیم چه در فضای مجازی چه در دنیای واقعی باید پیگیر این مسئله باشیم.

وی در پاسخ به اینکه شبکه‌های اجتماعی متعدد و گسترده و تعداد کاربران بالاست آیا میتوان کنترل‌های لازم را انجام داد؟ گفت: بله قابل کنترل است کسی که برای اولین بار انتشار میدهد و کسی که ناآگاهانه و یا عمدا آن تصویر یا فیلم را منتشر میکند مسئولیت دارد.

رییس کمیسیون حقوقی و قضایی در رابطه با اینکه ایا این طرح مقابله با آزادی بیان نیست؟ عنوان کرد: هر چیز دروغ و افترایی که آزادی بیان نیست. کسی که مدعی است حرفش حقیقت دارد باید اثبات کند و کسی هم که مدعی شده علیه وی تهمت یا افترایی زده شده است باید اثبات کند در هر صورت چه در فضای مجازی چه غیرمجازی کسی که راست میگوید باید حرفش را اثبات کند.

غضنفرآبادی در پایان افزود: کمیسیون به طور جد پیگیر این مسئله است و این طرح در کمیته حقوقی و جزا در حال بررسی است.


ت ت
کدخبر: 131003 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها