آمار تکان دهنده از میزان آسیب به کسب و کارهای مردم
نزدیک به ۸۰ درصد از کسانی که کار خود را از دست دادهاند باور داشتهاند که محدود شدن دسترسی همگانی به اینستاگرام دلیل اصلی اخراجشان بوده است.
به گزارش منیبان، سونامی فیلترینگ کسب و کارهای اینترنتی ایرانی را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. تحلیل دادههای آماری مشاغل مرتبط با اینترنت نشان میدهد محدودیتهایی که همزمان با اعتراضات اجتماعی پاییز امسال در دسترسی کاربران به شبکههای اجتماعی ایجاد شد، تاثیر غیر قابل انکاری بر کسبوکارها داشته و برنامه های فعلی و آتی این کسب و کارها را تحت تاثیر قرار داده است.
محدودیت اعمال شده در دسترسی مردم ایران به شبکههای اجتماعی، مجموعهای از آثار نامطلوب مانند تعدیل نیرو، افزایش نااطمینانی از آینده، کاهش حقوق و دستمزد و توقف برنامههای توسعهای را در پی داشته است.
این نمودار نشان میدهد ۴۶ درصد (نزدیک به نیمی) از سازمانها به دلیل محدودیتهای اینترنتی اخیر، بیشتر از نیمی از برنامههای جذب و استخدام خود را متوقف کرده و یا به تعویق انداختهاند و حدود ۸۰ درصد سازمانها، برنامههای جذب و استخدام خود را کاهش دادهاند.
۴۵ درصد از بنگاهها یا کسب و کارهایی که به اینترنت وابستهاند، تصمیم به کاهش پرداختیشان به کارکنان گرفتهاند و یا مجبور به پرداخت با تاخیر دستمزدها شدهاند.
یافتههای آماری جابویژن نشان میدهد در حالیکه هنوز مدت طولانی از فیلتر شبکههای اجتماعی نگذشته، از هر ۵ نفر ۱ نفر کار خود را از دست داده است. ۱۶ درصد شاغلین هم انتظار دارند بهزودی از کار اخراج شوند.
محدودیتهای اینترنتی بیشترین آسیب را به طراحان گرافیک و موشن گرافی زده است. متخصصان دیجیتال مارکتینگ و سئو، بازرگانی و تجارت، مدیر محصول و تولید محتوا هم در ردههای بعدی قرار دارند.
آمارها نشان میدهد در محدودیتهای اینترنتی اخیر، مشخصا فیلترینگ اینستاگرام تاثیر عمیقی بر زندگی افرادی داشته که از این شبکه اجتماعی محبوب ارتزاق میکردهاند. بهطوری که بیش از نیمی از اخراجها به شکل مستقیم نتیجه محدودیت دسترسی به اینستاگرام بوده است. ضمن اینکه نزدیک به ۸۰ درصد از کسانی که کار خود را از دست دادهاند، باور داشتهاند که محدود شدن دسترسی همگانی به اینستاگرام، دلیل اصلی اخراجشان بوده است.
این آمارها در حالی منتشر میشود که دولت سیزدهم و رسانههای هوادارش اصرار عجیبی بر تاثیر ناچیز محدودیتهای پاییزه اینترنت بر معیشت مردم دارند و شبکههای اجتماعی داخلی را جایگزین مناسبی برای راهاندازی کسبوکار اینترنتی معرفی میکنند.
منبع: اعتمادآنلاین