کنعانی: به دولت عراق اعتراض کردیم

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اقدام اخیر عراق و استفاده از واژه خلیج عربی گفت: دستگاه دیپلماسی پیش از این به این موضوع واکنش نشان داده است.

کنعانی: به دولت عراق اعتراض کردیم

به گزارش خبرنگار سیاسی مُنیبان، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه امروز ( دوشنبه 19 دی ماه) درباره اقدام اخیر شارلی ابدو گفت: اعلام موضع کردیم و اقدام عملی دیپلماتیک انجام دادیم. بیانیه ای هم وزارت خارجه منتشر کرد. پس از اطلاع از این اقدام، سفیر فرانسه را احضار و اعتراض ایران را به دولت فرانسه ابلاغ کردیم. اقدام این نشریه نفرت پراکنی و توهین به ارزش ها و مقدسات دیگر ملت ها بود. اقدام این نشریه همزمان توهین به مقدسات اسلامی و زنان و شخصیت جایگاه و حرمت زنان بود. کشوری که مدعی حقوق زنان در ایران هست با چنین اقدام وقیحانه ای به مقام زنان و جایگاه زنان هم اهانت کرد.

او افزود: متاسفیم این کشور که داعیه احترام به ارزش ها و حقوق دیگران را دارد اما پایبندی به بدیهیات نشان نمی دهد. به ساحت رسول اکرم هم اهانت کردند. دولت فرانسه نه تنها اعلام برایت نکرده با توجیه ازادی بیان از این اقدام حمایت کرد. دولتها و ملتهای جهان نسبت به هتک حرکت ارزش های دینی واکنش نشان دهند.

کنعانی با اشاره به اقدام اخیر عراق و استفاده از واژه خلیج عربی تصریح کرد: دستگاه دیپلماسی پیش از این به این موضوع واکنش نشان داده است. عدم اطلاع رسانی به معنای عدم اقدام نبوده است. خلیج فارس همیشه خلیج فارس است و در قالب فوتبال و مسئولان دولتهای خارجی این واقعیت تاریخی تغییر نمی کند. قبل از اعلام رسانه ها اعتراض خود را به دولت عراق اعلام کردیم. موضوع در رخداد ورزشی رخ داد، بلافاصله شاهد اقدام وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال بودیم. 

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سفر گروسی به تهران اظهار کرد: خبر جدیدی ندارم. ارتباطات میان سازمان انرژی اتمی و اژانس برقرار است.اینکه در نقطه جدیدی هستیم خبری ندارم اما این موضوع از موضوعات مورد اهتمام ما است.

کنعانی با اشاره به تحولات اخیر در روابط ونزویلا و آمریکا و تاثیر ان بر روابط تهران و کاراکاس ابراز کرد: مناسبات دو‌جانبه به خودشان برمیگردد. مناسبات دو جانبه ایران و ونزویلا در عالی ترین سطح انجام می شود. در ارتباط با روابط دو جانبه تاکید می کنم که در شرایط بسیار خوبی قرار داریم. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر ایجاد تغییراتی در مدیریت سفارت افغانستان در ایران و سپردن مسئولیت این سفارت به نمایندگان دولت طالبان گفت: سفارت جمهوری افغانستان در تهران فعال و روابط و مناسبات برقرار است و تحول جدیدی رخ نداده و اینکه جابجایی دیپلماتیک صورت بگیرد مبتی بر مناسبات این جابجایی انجام‌ میشود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی که آلمان یک فرد ایرانی تبار را به ظن تلاش برای انجام یک حمله با انگیزه‌های اسلام‌گرایانه بازداشت کرده است آیا دولت آلمان در این زمینه به ایران اطلاع داده است؟ گفت : در این ارتباط هیچ دریافت رسمی از سوی مقامات دولت آلمان نداشته‌ایم و نمی توانیم در مورد چنین  ادعایی اظهار نظر کنیم .

وی افزود: دستگاه دیپلماسی پیگیری لازم را در مورد پرونده این شهروند ایرانی مورد ادعای آلمان انجام می‌دهد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با رایزنی‌های مستمر مقامات آمریکایی و رژیم صهیونیستی در مورد ایران و نگاه ایران در این ارتباط و همچنین آخرین تحولات در حوزه مذاکرات رفع تحریم تصریح کرد: اینکه مقامات آمریکایی با مقامات رژیم صهیونیستی در مورد ایران گفت‌وگو می‌کنند چیز جدیدی نیست. متاسفانه بر اساس اسناد و شواهد سیاست خارجی آمریکا در مورد ایران در گروگان صهیونیست‌ها و رژیم صهیونیستی است.

وی ادامه داد: در ارتباط با موضوع هسته‌ای نیز همانطور که بارها اعلام شده است. موضوع هسته‌ای تنها موضوع سیاست خارجی ایران نیست و توافق نیز یک مسئله دو جانبه است و همانطور که بارها اعلام کرده‌ایم کشوری که نقض تعهد کرده و باید پاسخگو باشد دولت آمریکا است.

کنعانی با بیان اینکه سیاست ایران در مورد موضوع هسته‌ای روشن است و در همان چارچوب عمل می‌کند، گفت: ما دارای آمادگی برای جمع بندی مذاکرات مبتنی بر بسته‌ای که ارائه شده است هستیم . البته همانطور که بارها گفته‌ایم ذره‌ای از خطوط قرمز و حقوق مردم ایران در این زمینه عدول نمی‌کنیم و این خواسته مردم ایران است و تیم مذاکره کننده ایران در این چارچوب عمل کرده و می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که مقامات آمریکایی در پی تحولات اخیر در ایران در سه ماه گذشته چندین بار اعلام کرده‌اند که موضوع مذاکرات مربوط به رفع تحریم‌ها اکنون در دستور کار آنها نیست. علی رغم این ادعا سوال این است که آیا تبادل پیام و مذاکره بین ایران و آمریکا از طریق واسطه‌ها در حال انجام است یا نه؟ تصریح کرد: تبادل پیام و انعکاس دیدگاه‌ها به طرق مختلف بین دو کشور وجود دارد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در مورد سفر اخیر رئیس سازمان حج و زیارت به عربستان و انجام گفت‌وگوها بین ایران و عربستان برای برقراری مجدد حج عمره و شرکت شهروندان ایرانی در این مراسم، گفت: هماهنگی با مقامات سعودی در ارتباط با حضور شهروندان ایرانی در فریضه حج از قبل وجود داشته است و مبتنی بر همین گفت‌وگوها در حج تمتع سال گذشته خوشبختانه شرایط خوبی را برای حج گزاران ایرانی شاهد بودیم و آنها در فضای مناسبی اعمال حج واجب خود را انجام دادند.

کنعانی در ارتباط با حج سال آینده و تمایل ایران برای اینکه فضای مناسبی برای اجرای حج عمره مفرده شهروندان ایرانی فراهم شود، گفت:  گفت‌وگوها و رایزنی‌ها بین دو کشور ایران و عربستان برقرار است و سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری به عنوان متولی اصلی موضوع اطلاع رسانی لازم را در این زمینه انجام می‌دهند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اخبار منتشر شده مبنی بر برگزاری دادگاه تجدیدنظر حمید نوری شهروند ایرانی در سوئد و آخرین پیگیری‌ها از سوی وزارت خارجه در مورد این پرونده اظهار کرد: پرونده آقای نوری به جزو موضوعات مورد پیگیری جدی ایران است و ما در سطوح مختلف و روش‌های مختلف این پرونده را پیگیری می‌کنیم و جزو مطالبات‌مان از دولت سوئد است، متاسفانه همچنان اتفاق خوبی در این زمینه رخ نداده است و ما انتظار داریم که دولت سوئد به مسئولیت قانونی خود در این ارتباط عمل کند و پاسخگوی انتظارات ایران باشد. باید حقوق مسلم کنسولی این شهروند ایرانی که به صورت غیر قانونی در سوئد بازداشت و محاکمه شده با دقت اجرا شود.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار «وال استریت ژورنال درباره روند  سوآپ نفتی  ایران با روسیه  و اظهارت چندی پیش مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ایران در این ارتباط گفت: من در حال حاضر اطلاع دقیقی از آخرین روند این موضوع ندارم و بهتر است آقای صفری در این زمینه توضیحات تکمیلی را ارائه  کنند.

وی در همین ارتباط تصریح کرد:  گفت‌وگوهای دوجانبه ایران و روسیه برای توسعه مناسبات در زمینه‌های مورد علاقه دو کشور در سطوح مختلف برقرار است و تبادل هیأت‌ها انجام می‌شود و حوزه انرژی از حوزه‌های مورد علاقه دو کشور است و همکاری‌ها در همین چارچوب پیش خواهد رفت.

کنعانی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات یکی از سناتورهای فرانسوی درباره لغو مذاکرات برجام و وضع منطقه پرواز ممنوع برای ایران  گفت: برای اظهارات فردی و غیررسمی که از سوی افراد مختلفی در چنین زمینه‌هایی صورت می‌گیرد ، بهایی قائل نیستیم.

کنعانی همچنین تصریح کرد: آنها باید بدانند که در مورد جمهوری اسلامی ایران، کشوری مقتدر و صاحب نقش در منطقه و جهان صحبت می‌کنند و حتما در محاسباتشان به همه این ویژگی‌ها و جایگاه و اقتدار ایران و نقش آن در صلح سازی در منطقه و تثبیت امنیت و ثبات در آن و همچنین  به منافع خود نیز توجه کنند.

وی  در مورد روابط ایران و آذربایجان نیز اظهار کرد: به رغم برخی سوء تفاهمات، مناسبات با جمهوری آذربایجان برقرار است و دو کشور به دلیل همسایگی و مرزها و تاریخ و منافع مشترک و علائق سیاسی ناگزیر برای تعریف زمینه‌های جدید همکاری بین دو کشور هستند و اگر سوء تفاهمی است این سوءتفاهمات باید در چارچوب گفت‌وگوهای دیپلماتیک حل و فصل شود و ادبیات مثبتی از سوی مقامات آذربایجان شنیدیم و جمهوری اسلامی ایران در همین چارچوب کما فی السابق حرکت خواهد کرد.

کنعانی با اشاره به کفالت سیاسی مقامات اروپایی بیان کرد: شاهد استفاده نامطلوب و اصراف گونه مقامات اروپایی از همه مبانی و اصول مورد احترام در روابط بین المللی هستیم. از واژگان حقوقی سواستفاده می شود. ماهیت این اقدام نمایشی است. این سوال را از افکار عمومی دنیا می پرسیم اگر بدنبال حمایت از ارزش های انسانی هستند، اگر بدنبال زندانیان سیاسی هستند، چرا از توان خود در بکارگیری زندانیان سیاسی و زندانیان فلسطینی در زندان های مخوف رژیم صهیونیستی استفاده نمی کنند. چرا از ظرفیت کفالت برای زندانیان کشورهای همسو با خود استفاده نمی کنند و از کفالت برای اوارگان یمن، سوریه و لیبی استفاده نمی کنند. این اقدام استفاده سیاسی و سواستفاده از مفاهیم مورد احترام حقوقی است و توصیه می کنیم دست بردارند.

کنعانی تاکید کرد: ایران با عراق متحد، مناسبات نزدیک و خوبی دارد. در ارتباط با دولت اقلیم، ایران رابطه نزدیک و قدیمی با مقامات اقلیم دارد. این همکاری ها تداوم دارد. هرگاه نیاز داشتند ایران از روابط نزدیک خود برای کمک به حل و فصل اختلافات نقش ایفا کند ایران دریغ نکرده است. ایران به ثبات و تقویت اعتقاد راسخ دارد. ما اساسا به دلیل دو سرکنسولگری در اقلیم و سلیمانیه، ارتباط نزدیکی با اقلیم داریم و ارتباطات توام با دوستی است.

کنعانی با اشاره به حادثه هواپیمای اکراینی گفت: ابراز همدردی با خانواده های داغدار هواپیمای اوکراینی میکنم. ایران براساس تعهدات بین المللی و مقررات داخلی وظایف خود را انجام داده و این موضوع را دنبال می کند. ایران بر شفافیت و اجرای قوانین داخلی و بین المللی تاکید دارد. براساس بررسی اولیه، ستادکل نیروهای مسلح دیدگاه و موضع خود و جمهوری اسلامی ایران را اعلام کرد. دادگاه ذیصلاح در حال رسیدگی عادلانه است. چندین جلسه با شاکیان و‌کلا برگزار شده است. از نماینده سفارت اوکراین‌‌ در تهران برای حضور در دادگاه دعوت به عمل اورده و به کشورهای کانادا، اوکراین سوید و افغانستان و اولیا دم انها اعلام شده از حق حضور در دادگاه برخوردارند. خسارت معنوی دلخراش است اما برای دلجویی از بازماندگان، مبلغی در حد عرف بین الملل تعیین شده بخشی مراجعه و دیه گرفتند. ایران امادگی انجام تعهدات خود را دارد.

ت ت
کدخبر: 132203 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها