محسن هاشمی رفسنجانی:

حضور آیت الله هاشمی بیش از گذشته احساس می‌شود

محسن هاشمی رفسنجانی گفت: مرحوم هاشمی بعد از انقلاب معتقد بود که باید علاوه بر مبارزه استکبار و استعمار مبارزه با افراط را پیگیری کرد.

حضور آیت الله هاشمی بیش از گذشته احساس می‌شود

به گزارش خبرنگار سیاسی مُنیبان، ششمین سالگرد رحلت مرحوم هاشمی رفسنجانی روز پنجشنبه ۲۲ دی ماه در حرم امام خمینی (ره) برگزار شد.

در این مراسم محسن هاشمی رفسنجانی ضمن تبریک ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیه و یاد کردن از شهید سلیمانی و کشته شدگان هواپیمای اوکراینی گفت: کشور در شرایط سخت و‌ ویژه‌ای قرار دارد که شاید بیشتر از هر زمانی به اقدام عقلانی نیاز داریم. لذا حضور هاشمی رفسنجانی به‌ عنوان نماد عقلانیت بیش از گذشته احساس می‌شود. از زمان پیش از انقلاب و زمان مبارزه با نظام شاهنشاهی شاهد ۳ رویکرد میان انقلابیون بودیم. رویکرد اول ایدیولوژیک بود که رسالت انقلاب را مورد نظر قرار می‌داد و معتقد بود که آرمان‌ها را با هر هزینه‌ای به سرانجام برسانیم که این دیدگاه نزدیک به دیدگاه سید قطب بود.

او افزود: رویکرد دوم نگاه تکنوکراسی است که ارزش‌ها را دخیل نمی‌دهد و می‌گوید باید به دنبال حکومت مسلمانان باشیم و همین که مسلمانان بتوانند تکالیف خود را انجام دهند کافی است که این دیدگاه به رویکرد ملی مذهبی ها نزدیک بود. رویکرد سوم رویکرد عقلایی است که ضمن توجه به منافع ملی، آرمان‌های انقلاب را مدنظر قرار می‌دهد و تا جایی که ممکن است آرمان‌ها و منافع ملی را در کنار هم دنبال می‌کند این دیدگاه بیش از هر چیز در حوزه اقتصاد و سیاست خارجی مطرح است. اگر در سیاست خارجی رویکرد ایدئولوژیک باشد هویت خود را مبارزه با امپریالیست می‌داند و برای آن مهم نیست که این مبارزه چه اندازه هزینه خواهد داشت نمونه این سیاست را در دهه ۶۰,۸۰ و دولت فعلی مشاهده می‌کنیم.

هاشمی رفسنجانی در ادامه تصریح کرد: نگاه تکنوکراسی نگاه ژئوپولتیک است که دولت اول انقلاب این نگاه را داشت.‌ مصداق رویکرد سوم که همان رویکرد عقلانیت، دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی است که به دنبال ام القرای اسلامی بود، به این معنی که ضمن تعقیب منافع ملی در سیاست خارجی به دنبال این بود که کشور ایده‌آل و مناسب، اهداف و آرمان‌های انقلاب خود را به جهان نشان بدهد.

او با اشاره به رشد اقتصادی در دولت سازندگی خاطرنشان کرد: لذا در طول انقلاب در دولت سازندگی، دولت اصلاحات و چند سال ابتدایی دولت روحانی رشد ۶ درصدی را در کشور داشتیم و در سال‌های دیگر چنین پیش‌رفتی صورت نگرفت و فقر و فلاکت بر کشور حاکم شد. اگر به مواضع امام خمینی نگاه شود هر ۳ رویکرد به ویژه رویکرد اول و سوم در دیدگاه های ایشان، مشاهده می‌شود.

هاشمی رفسنجانی در پایان یادآور شد: مرحوم هاشمی رفسنجانی رویکرد مبارزه با استکبار را پی‌گیری می‌کرد. مرحوم هاشمی بعد از انقلاب معتقد بود که باید علاوه بر مبارزه استکبار و استعمار مبارزه با افراط را پیگیری کرد. از این رو مرحوم هاشمی رفسنجانی ضمن مدنظر قرار دادن مبارزه با استکبار و افراط خط اعتدال را در کشور پیگیری می‌کرد.

ت ت
کدخبر: 132918 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها