سخنگوی وزارت امور خارجه:

پیگیر مطالبات خود از کره جنوبی هستیم/ حادثه سفارت آذربایجان خانوادگی بود

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایران مطالبات مالی موجود در بانک های کره جنوبی را متعلق به ملت ایران می داند و تا زمان وصول همه دارایی های ملی به پیگیری خود ادامه خواهیم داد.

پیگیر مطالبات خود از کره جنوبی هستیم/ حادثه سفارت آذربایجان خانوادگی بود

به گزارش خبرنگار سیاسی مُنیبان، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، در نشست خبری خود گفت: ظرفیت ایران مقتدرتر از گذشته در عرصه داخلی و خارجی بروز پیدا کرده است و دشمنان ناکام مانده و درمانده شدند. دستگاه سیاست خارجی به پشتوانه ملت بزرگ ایران این مسیر پرافتخار را در کنار دولت و ملت ادامه خواهد داد.

وی درباره بندهای فروش نفت ایران به کره جنوبی و پیگیری وصول مطالبات ایران افزود: ایران مطالبات مالی موجود در بانک های کره جنوبی را متعلق به ملت ایران می داند. تا زمان وصول همه دارایی های ملی به پیگیری خود ادامه خواهیم داد. دولت کره تا الان اراده لازم را برای حل مسیله از خود نشان نداده است. در این زمینه دولت تصمیم گیر هست و از طریق کانال های مقتضی اقدام خواهد کرد. امیدواریم تلاش ها به نتیجه درست منتهی شود. هنوز مشکل مطالبات ما از دولت کره به قوت خود باقی است. شاهد اظهارات غیر حرفه ای رییس جمهور کره جنوبی در امارات بودیم و ما خواستار توضیح قانع کننده شدیم. توضیحات کره جنوبی تا این لحظه قانع کننده نبوده و تا زمانیکه موضع روشن نگیریم، این مسئله می تواند بر مناسبات دو کشور تاثیر بگذارد.

کنعانی با اشاره به تعلیق سفارت اذربایجان در تهران تصریح کرد: در فواصل زمانی رخداد این حادثه تلخ و ایام اخیر، توضیحات مبسوط دادیم. حادثه حمله به سفارت آذربایجان در تهران تلخ بود. مراتب تسلیت خود را به دولت و ملت اذربایجان ابلاغ و اعلام همدردی کردیم. ایران مبتنی بر وظیفه خودش در ابتدای حادثه ورود کرد ضارب دستگیر و مورد بازجویی پلیسی انتظامی و قضایی قرار گرفت. تحقیقات صورت گرفته نشان دهنده اقدام شخصی و خانوادگی بود. به گفته ضارب، همسر ضارب به دلایل خانوادگی خانه را ترک کرده و به سفارت اذربایجان رفته و با خانواده تماس نگرفته است. ضارب معتقد بود همسرش در سفارت هست و سفارت میل به همکاری ندارد. دستگاه های مربوطه با دقت درحال بررسی این رخداد تلخ هستند. همه تلاش های لازم برای التیام ابعاد حادثه تلخ صورت گرفت. تلاش شد فضای مناسبات سیاسی به قوت خود باقی بماند و در فصای دوستی ابعاد را بررسی و اقدامات انجام دهند. متاسفانه مقامات اذربایجان تصمیم به تعلیق فعالیت گرفتند. ایران قایل به ضرورت خویشتنداری و ارامش سیاسی و پرهیز از شتاب زدگی و پیش داوری است و بر این موضع تاکید داریم. ما روند پیگیری را تکمیل می کنیم.

وی با اشاره به ردو بدل پیام برای تبادل زندانیان با امریکا اظهار کرد: پیام هایی ردو بدل می شود و کشورهای دوست در این زمینه تلاش می کنند. ایران از تلاش های توام با حسن نیت تشکر میکند. درباره این موضوع اقای امیرعبداللهیان و اقای باقری توضیح دادند. 

کنعانی ادامه داد: درباره عربستان، تاکید ما مسیر دیپلماسی و اصلاح روابط و قرار دادن این مسیر در ریل صحیح است و این مسیر را ادامه می دهیم. اگر تلاشی از طرف عراق صورت بگیرد استقبال می کنیم. 

وی درباره تغییر سفرا خاطرنشان کرد: تغییر سفرا مسیر شناخته شده اداری دارد. دوره سفارت سفرا و دیپلمات ها روندهای مشخصی دارد و در همین چارچوب نقل و انتقال در زمان مقتضی در تعداد قابل توجهی از سفارتخانه ها صورت گرفته و درباره دیگر سفارتخانه ها هم در زمان مقتضی انجام می شود. تعدادی از سفرا تعیین و تعدادی در حال اعزام هستند. روند طبیعی این چرخه، در این دولت هم انجام شده و متناسب با شرایط تغییرات دوره ای صورت گرفته است. 

کنعانی در ادامه ابراز کرد: سفر شمخانی به مسکو در استانه انجام شدن هست و در سطح دبیران شورای امنیت کشورهای همسایه افغانستان برگزار می شود. این نشست برای صلح در افغانستان و مشکلات اقتصادی این کشور انجام می شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: برنامه سفر رییسی به پکن در حال برنامه ریزی هست و در زمان مناسب انجام می شود. در زمان خودش نهاد ریاست جمهوری توضیحات لازم را می دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به پرسش دیگری در  درباره عادی سازی روابط آنکارا و دمشق و نگاه ایران به این موضوع اظهار کرد:  جمهوری اسلامی ایران از هرگونه رویکرد سیاسی در کمک به نزدیکی دو کشور ترکیه و سوریه استقبال می کند و پیشتر نیز تلاش‌های سیاسی لازم را در این رابطه انجام داده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ، ادامه داد : گفتگوهای خوبی در دمشق و آنکارا در چارچوب سفر اخیر وزیر خارجه جمهوری اسلامی صورت گرفت که در مسیر تکمیل تلاش ها برای تقویت گفتگوهای منطقه‌ای برای کمک به تثبیت صلح و ثبات در منطقه و سوریه بود.

کنعانی با بیان اینکه با تقویت روند آستانه اتفاق‌نظر خوبی میان چهار کشور روسیه، ترکیه، سوریه و ایران شکل گرفته است،  افزود : امیدواریم با توافقات انجام شده شاهد برگزاری نشست های چهارجانبه در آینده نزدیک در راستای کمک به صلح و ثبات در سوریه باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین  در پاسخ به سوال دیگری درباره برگزاری جشن های دهه فجر در نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج کشور گفت:  امسال نیز  همچون سال های گذشته  در این ارتباط شاهد برگزاری نشست ها و برنامه ها و آیین هایی در کشورهای مختلف جهان خواهیم بود.

کنعانی تاکید کرد: خوشبختانه پیروزی انقلاب اسلامی رخداد مهمی در جهان است که علاقه مندان زیادی دارد که همه ساله در آیین های گرامیداشت آن شرکت می کنند و بنابراین در سال جاری هم چنین برنامه هایی را در کشورهای مختلف شاهد خواهیم بود.

کنعانی با اشاره به حمله به تاسیسات نظامی وزارت دفاع در اصفهان گفت: اقدام مضبوحانه توسط دشمنان اسلام در اصفهان انجام شد و با تدابیر دفاعی مستحکم‌ ایران، نتیجه مطلوب حمله کنندگان حاصل نشد و حمله ناکام ماند. ایران در معرض اقدامات دشمنان قرار دارد. این اقدام نشان دهنده عجز و ناتوانی دشمنان ملت ایران هست. 

وی درباره احتمال بازگشت سفیر ایران در اذربایجان افزود: اصل بر رویکرد ایران، توسعه مناسبات و احترام متقابل هست و همسایگان در این مهم جایگاه ویژه ای دارند. رویکرد ما عبور از این حادثه و همکاری مشترک و رفع سوتفاهم ها هست. اصل ما بر همکاری است. در همین چارچوب حرکت می کنیم. 

کنعانی تصریح کرد: سفر گروسی همواره در چارچوب همکاری های منظم ایران با اژانس برقرار بوده است. با تکمیل روند اماده سازی ها امکان چنین سفری در اینده متصور هست. زمینه فنی سفر باید فراهم شود. 

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره قطر اظهار کرد: قطر جزو کشورهای دوست هست و با نگاه توام با حسن نیت برای کمک به نزدیک کردن دیدگاه ها در بحث مذاکرات رفع تحریم‌ها اقدام کرده و گفتگوها با قطر با فواصل زمانی برقرار بوده است. با میزبانی دولت عمان اولین گفتگوهای فنی و کارشناسی انجام شد. ما برای ادامه گفتگوها مشکل خاصی نداریم و می توانیم‌ در زمان مناسب گفتگو کنیم. زمان بندی دقیقی برای دور دوم گفتگوها با اوکراین انجام نشده است. 

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوالی در مورد گفت‌وگوهای اخیر بین تهران و روسیه در ارتباط با سوریه گفت: ایران همواره مشورت‌های دو جانبه و چند جانبه‌ای به ویژه در چارچوب مکانیزم روند آستانه با شرکای خود در روند برقراری صلح و امنیت در سوریه داشته است و همانطور که اشاره شد اخیرا نشست مشترکی با مقامات روسیه در مورد سوریه در مسکو داشته‌ایم و این بخشی از روند دیپلماسی است که در ارتباط با تحولات سوریه انجام شده است.

کنعانی درباره حق ابه هیرمند خاطرنشان کرد: درباره این موضوع شاهد سفر تیم های ترکیبی و وزیر نیرو به افغانستان بودیم. بخشی از حق ابه ایران دریافت شد اما این تمام حق ابه ایران نبود. تاکید رییس جمهور هم بر این بود که دستگاه ها مسئولیت خود را با جدیت ادامه دهند. آقای کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان و سرپرست سفارت ایران در کابل نیز در ملاقات اخیری که با سرپرست وزارت خارجه افغانستان داشت، این موضوع را به طور جدی مورد مذاکره و گفت‌وگو قرار داد. گفتگوهای کارشناسی ادامه دارد. ایران برای تامین حقوق ملت ایران از مسیر مذاکرات حقوقی و فنی اقدام می کند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با برخی از اخبار منتشر شده مبنی بر احتمال تصمیم اوکراین برای قطع رابطه با ایران بر اساس ادعاهای مطرح شده از سوی مقامات کی‌یف و برخی از کشورهای غربی مبنی بر کمک ایران به روسیه در بحران اوکراین تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران علاقه‌مند به حفظ روابط دو جانبه مبتنی بر احترام و منافع متقابل با تمام کشورها از جمله اوکراین است.

وی افزود: ما شرایط سخت اوکراین را درک می‌کنیم و همانطور که بارها تاکید کرده‌ایم معتقدیم که مناقشه نظامی در این کشور باید با رویکرد سیاسی و سازنده هر چه سریعتر خاتمه پیدا کند و طرفین از طریق گفت‌وگو اختلافات خود را حل و فصل کنند.

وی ادامه داد: ما هرگونه ارسال تجهیزات و پهپاد برای جنگ در اوکراین را تکذیب می کنیم. به ادبیات سیاسی در برخی رسانه ها توجه نمی کنیم.

کنعانی در پایان یادآور شد: باتوجه به گستردگی زلزله در ترکیه، تلفات انسانی سنگین بر ملت مسلمان، دوست و همسایه ما وارد شد. به دولت و ملت سوریه و ترکیه تسلیت عرض می کنم. در صورت نیاز به حضور ایران برای کمک، نهادهای امدادرسانی و بهداشتی در این رابطه به وظیفه اخلاقی، انسانی و همسایگی خود عمل می‌کنند.

ت ت
کدخبر: 137771 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها