وزیر امور خارجه:

آنچه اوکراین ارائه داد عکس‌های مبهم مخدوش و ماهواره‌ای بود/ سفرهای شمخانی بُعد امنیتی دارد/ درباره احیای برجام ابتکاری روی میز است

وزیر امور خارجه درباره چشم انداز توافق هسته ای و احیای برجام در سال جدید گفت: در شرایطی که الان با شما صحبت می کنم ابتکاری روی میز است که امیدوارم در هفته های آینده بتوانیم اخبار نهایی آن را به اطلاع مردم برسانیم.

آنچه اوکراین ارائه داد عکس‌های مبهم مخدوش و ماهواره‌ای بود/ سفرهای شمخانی بُعد امنیتی دارد/ درباره احیای برجام ابتکاری روی میز است

به گزارش خبرنگار سیاسی مُنیبان، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه انتقادات بسیاری در فضای مجازی درباره موازی کاری در سیاست خارجی و دخالت نهادهای دیگر به خصوص در بحث توافق ایران و عربستان مطرح است پاسخ شما به عنوان رییس مسوول دستگاه دیپلماسی به این موضوع چیست؟ اظهار کرد: برخی از طرف ها در کشور دائما دنبال این هستند که دو قطبی های جدیدی را تولید کنند. آنچه در حوزه سیاست خارجی اتفاق افتاده در هماهنگی کامل با مقامات عالی نظام و شخص رییس جمهور، وزارت خارجه و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و سایر بخش هایی که به نحوی در سیاست خارجی‌ وظایف ذاتی دارند در هماهنگی با وزارت خارجه این کار انجام می شود. وجه غالب سفر شمخانی که متراکم شده بعد امنیتی دارد. به خاطر پیشنهاد عربستان پذیرفتیم مذاکرات در سطح بالا انجام شود. طرف سعودی نفر خود را معرفی کرد ما هم اقای شمخانی را انتخاب کردیم. در همان تراز نماینده انتخاب کردیم.

او افزود: موضوع امنیتی با امارات داریم. از ۴ ماه پیش قرار بود شمخانی به امارات برود. درباره سفر امروز شمخانی به عراق، از ۳ ماه پیش در جریان هستید، که تهدیداتی از شمال عراق متوجه ایران شد. به دولت مرکزی گفتیم به هیچ وجه تهدید علیه امنیت ملی کشور را از سوی عراق تحمل نمی کنیم. سپاه پاسداران مرکز گروهک های تروریستی در شمال اقلیم را هدف قرار داد. یک دور مذاکرات، متشکل از مقامات مرکزی و شمال عراق توسط فواد حسین انجام شد. دور بعد گفتگوها در تهران با حضور من انجام شد که تیم امنیتی بود. سند توافق امنیتی را اماده کردند. این سند توافق شد برای اولین بار بین دولت العین به امضا برسد، شمخانی به بغداد با هدف امضا این سند مهم، سفر کرده است. 

امیرعبداللهیان در پاسخ به سوالی درباره برخی شنیده ها مبنی بر انجام دیدارهایی میان باقری و انریکه مورا همزمان با سفر گروسی به تهران گفت: سه شب پیش من با آقای بورل گفتگو داشتم و آقای باقری و مورا هم در ادامه مسیری که در وین شروع شده بود تبادل پیام دارند.

امیرعبداللهیان با اشاره به تبادل زندانی با آمریکا گفت: از ماه مارس گذشته سندی را از طریق کشور ثالث با آمریکا به امضا رساندیم. تبادل زندانی موضوع انسانی است. مبنا هرگونه توافق جدیدی، صورت جلسه ماه مارس گذشته بوده که به امضا رسیده است.

امیرعبداللهیان درباره توافق میان ایران و آژانس و رفع اختلافات بیان کرد: در پی سفر گروسی به تهران نقشه راهی میان آژانس و سازمان انرژی اتمی مورد توافق قرار گرفت. از نتیجه کار، گروسی ابراز رضایت دارد. ما در مسیر درست همکاری ها قرار داریم. تیم های فنی باید در رفت و آمد باشند و گفتگوها برای رفع سوتفاهمات تداوم پیدا کند. این موضوع باید از روی میز اختلافی ایران و اژانس برداشته شود. نتیجه همکاری ها می تواند برای گفتگو برای رفع تحریم ها، اثار مثبت بگذارد. 

امیرعبداللهیان با اشاره به توافق ایران و‌ عربستان بیان کرد: گفتگوهای تهران و ریاض با نصایح عراق اغاز شد. ۵ دور گفتگو در عراق و ۳ دور در مسقط برگزار شد. نشست امنیتی بود. در جریان سفر آقای شی به عربستان گفتگوهایی بین آنها درباره منطقه و نقش ایران مطرح می شود و با توجه به اینکه در دولت روابط نیرومندی را با نگاه به آسیا و چین آغاز کردیم و همکاری های بلندمدت دو کشور در حال اجراست، رییس جمهور چین تصمیم گرفت در تکمیل این فرایند ابتکاری را روی میز قرار دهد که نتیجه ان را شاهد بودید. ما در یکسال گذشته از اروپا، امریکای لاتین و افریقا هم غفلت نکردیم و در بخش های مختلف تعاملات تجاری و اقتصادی و سیاسی داشتیم.

امیرعبداللهیان درباره ارتقاء روابط با مصر، بحرین و اردن، اظهار کرد: سلطان عمان در جریان سفری که به منامه داشتند برای بازگشت روابط به حالت طبیعی ایده را مطرح کردند. دو‌ماه پیش توافق برای هیات فنی دو کشور حاصل شد. هیات فنی ایران به منامه رفت. هیات پارلمانی ما هم به منامه سفر کرده است. ما از بازگشت روابط عادی با همسایگان و کشورهای منطقه استقبال می کنیم. در حاشیه نشست عراق ۲ گفتگو کوتاه با سیسی داشتیم. با برخی مقامات مصر تبادل اطلاعات شد. همواره مصر را کشوری مهم در جهان عرب می دانیم. از هرگونه توسعه روابط تهران و قاهره استقبال می کنیم. در امان هم با پادشاه اردن ۴۰ دقیقه گفتگو دوستانه انجام شد. ملک عبدالله گفت که سلام من را به رییسی برسانید و علاقمند است به تهران بیاید ما از این سفر استقبال می کنیم. سفارتخانه های دو کشور باز هست و در سطح کاردار فعالیت انجام‌ می شود.

وی افزود: در اوج اغتشاشات شاهد مواضع غیرسازنده المان انگلیس و فرانسه بودیم البته حساب بقیه اروپایی ها جدا بود. در ژنو دیدارهایی با مقامات اروپایی داشتم. توافقی برای استرداد محکومین روی میز با بلژیک هست. انشالله موانع از سوی طرف مقابل برداشته شود و شاهد تبادل باشیم. 

وی‌ در پاسخ به اینکه برخی فکرمی کردند بدون برجام امکان توفیق در سیاست خارجی نیست، اما اخیرا جلوه هایی از موفقیت مثل توافق ایران و عربستان را شاهد بودیم، گفت: در حوزه دیپلماسی اقتصادی شاهد افزایش چشمگیر حجم تبادل تجاری هستیم. در دو کشور همسایه حجم تبادل تجاری بالغ بر ۱۴ و ۲۲ میلیارد دلار است. در مناسبات سیاسی روابط دو کشور امارات و کویت به سطح سفیر ارتقاء یافت و شاهد بازگشت ایران و عربستان به روابط طبیعی بودیم.

وی با اشاره به چشم انداز برجام تاکید کرد: ابتکاری روی میز هست که انشاالله در هفته های اینده اخبار نهایی را به استحضار ملت برسانیم. امید به گشایش داریم انشالله در بهار اینده در نتیجه اقداماتی که زمان آن فرا نرسیده، شاهد اخبار امیدبخش درباره گشایش های متنوع برای ملت ایران باشیم. البته همه تخم مرغ را در سبد برجامی قرار ندادیم.

رییس دستگاه دیپلماسی با اشاره به موضوع اوکراین گفت: در عمان، از طرف اوکراینی مدراکی خواستیم درباره کاربرد پهپادهای ایرانی. آنچه اوکراین ارائه داد عکس‌های مبهم مخدوش و ماهواره‌ای بود که هیچ چیز را ثابت نمی‌کرد. ایران از هیچ طرفی در جنگ اوکراین حمایت نمی‌کند. سه شب پیش در گفت‌وگو با بورل و از کانال‌های دیپلماتیک به طرف اوکراینی اعلام کردم هفته آینده عازم مسکو هستم و تهران آمادگی دارد به تلاش‌های خود برای توقف جنگ و از سرگیری مذاکرات ادامه دهد و آمادگی خود را برای هرگونه ابتکار و پیشنهادی که اوکراین برای خروج از بحران داشته باشد اعلام کردیم. منتظر پاسخ طرف اوکراینی هستیم. به مقامات اوکراین به صراحت اعلام کردیم به جای اتهام‌زنی به ایران و تشدید جنگ و منازعه در اوکراین بر صلح متمرکز شوند. علاوه بر روابط نزدیک با روسیه، جدایی کریمه از اوکراین را به رسمیت نشناختیم و به صراحت وزارت خارجه در بیانیه‌های رسمی از تمامیت ارضی کشورها از جمله اوکراین حمایت کرده است.

ت ت
کدخبر: 145849 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها