سفیر قزاقستان در تهران:

نخست وزیر قراقستان به تهران می آید

باید یک‌ مکانیزمی طراحی کنیم تا بتوانیم همکاری بانکی و اقتصادی با ایران داشته باشیم زیرا ایران تحریم است از طرفی هم ما با امریکا ارتباط دوستانه داریم. ما با هیچ کشوری دشمنی نداریم. دشمنی کشورها ارتباطی به قراقستان ندارد.

نخست وزیر قراقستان به تهران می آید

به گزارش خبرنگار سیاسی منیبان، آسخت اورازبای، سفیر قزاقستان، در ایران طی نشست خبری که امروز چهارشنبه ( 16 فروردین ماه) برگزار شد، گفت: ۱۹ مارچ انتخابات در قراقستان برگزار شد. در این انتخابات ۷ حزب سیاسی شرکت کردند و ۲ حزب جدید التاسیس بودند. کمیسیون مرکزی انتخابات ۷ حزب را تایید کردند.سقف گرفتن برای فرستادن افراد به مجلس از ۷ درصد به ۵ درصد رسید. از این ۷ حزب ۶ حزب از سقف ۵ درصدی عبور کردند و نمایندگان انها به مجلس راه پیدا کردند. ۹۸ نماینده در مجلس داریم که در سیستم جدید ۷۰ درصد از طریق ارایه لیست حزبی انتخاب می شوند. ۳۰ درصد هم توسط رای گیری در انتخابات انتخاب می شوند. بزرگترین رای را حزب امانت اورد. حزب امانت ۵۳/۹ رای گرفت. بررگترین تعداد کرسی را حزب امانت گرفت که شامل ۴۰ کرسی است. مطابق قانون جدید انتخابات توانستند علیه همه رای بدهد.

او افزود: ۱۹ میلیون جمعیت داریم که ۱۲ میلیون واجد شرایط در انتخابات بودند. در آلماتی میزان مشارکت مردم پایین بود که حدود ۲۵/۸۲ درصد از مردم در انتخابات شرکت کردند.  ناظرین کشورهای خارجی و بین المللی در این دوره از انتخابات پارلمان آمدند. مجموعا ۷۹۳ ناظر خارجی امدند و بر انتخابات ما نظارت کردند.

اورازبای در ادامه تصریح کرد: طبق اعلام ناظرین بین المللی، هیچ نقض و خلاف قانونی در انتخابات قراقستان مشاهده نشد. طبق نظر ناظرین بین المللی، انتخابات آزاد ‌و توام با دموکراسی برگزار شد. طبق قانون جدید انتخابات، تعداد خانم ها، جوانان و افراد دارای معلولیت نباید از ۳۰ درصد کمتر باشد و خانم ها به اندازه کافی در ترکیب جدید پارلمان قزاقستان حضور داشتند.

سفیر قراقستان همچنین اظهار کرد: غربی ها به کشور قراقستان با نظارت بیشتر نگاه می کنند و با نگاه خودشان، ما را قضاوت می کنند. اپوزیسیون هم در انتخابات این دوره حضور داشت. دموکراسی ما مثل بریتانیا نیست اما به آن سمت حرکت می کنیم.

اورازبای در واکنش به جنگ اوکراین خاطرنشان کرد: ما دوست روسیه و اوکراین هستیم و ارجحیت نمی دهیم. روابط خوب و با حسن نیت با دو‌ کشور داریم و موضوع حساسی است. البته رییس جمهور و دولت باید سیاست ما را ابلاغ کنند. ما از نظر سیاسی در این جنگ دخالت نمی کنیم. سه هفته آینده نخست وزیر جدید قراقستان به دعوت رسمی رییسی و مخبر به تهران سفر می کند.

وی افزود: «علی خان اسماعیل آف» نخست وزیر قزاقستان در ۲۶ آوریل (6 اردیبهشت) به دعوت « محمد مخبر» معاون اول رئیس جمهور ایران در راس هیاتی به تهران می آید .


ت ت
کدخبر: 148249 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها