سخنگوی وزارت امور خارجه: هیأت ایرانی به عربستان می‌رود/ تغییر دیپلمات ها امری اداری است

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به تغییر سفیر ایران در آذربایجان گفت: رسانه ها علاقه به تغییر و تحولات دیپلماتیک دارند، تغییر دیپلماتیک امری اداری است و اتفاق خاصی هم قرار نیست که بیفتد رسانه ها گمانه زنی می کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه: هیأت ایرانی به عربستان می‌رود/ تغییر دیپلمات ها امری اداری است

به گزارش خبرنگار سیاسی منیبان، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خراجه در نشست خبری خود که امروز ( دوشنبه 21 فروردین ماه) برگزار شد، گفت: یک سال پر تلاش را در حوزه سیاست خارجی پشت سر گذاشتیم. برخی تلاش کردند برای سیاست خارجی ایران اختلال ایجاد کنند اما به رغم فراز و فرود در حوزه مناسبات و کشورهای خارجه منطقه، کارنامه دستگاه سیاست خارجی در سال ۱۴۰۱ توام با موفقیت های چشم گیر است. رهبری در دیدار با مردم در مشهد و کارگزاران نظام  تاکید بر فعالیت دیپلماسی داشتند. به توصیه ایشان به افزایش تحرک و فعالیت و بهره برداری از فرصت ها در جهان توجه ویژه خواهیم کر‌د. در صحنه فلسطین شاهد تحولات خاصی بودیم. رژیم اسراییل علیرغم تنش داخلی و شکاف گسترده سیاسی و اجتماعی بازهم به دلیل ماهیت این رژیم، حملات جدیدی علیه مناطق فلسطینی در غره و کرانه غربی انجام داد. رژیم اسراییل با تعدی و هتک حرمت به مسجدالاقصی بار دیگر نشان داد از ادامه فعالیت جنایت بار خود فروگذار نخواهد کرد. شاهد بیداری امت اسلامی و حمایت از ملت مظلوم فلسطین هستیم. در آستانه روز جهانی قدس قرار داریم. انشااله امسال هم شاهد خروش ملت های مسلمان خواهیم بود.

او افزود: در بحث یمن شاهد تحولات جدیدی هستیم. ما راهکار نظامی را از ابتدا مردود اعلام کردیم. آتش بس پایدار به شکل گیری راهکار سیاسی کمک میکند. این ملت یمن هستند که باید در ارتباط با وضعیت حکومت و اینده کشورشان تصمیم بگیرند. در روند مذاکرات یمنی، نقش مثبت داشتیم. انشااله شاهد صلح پایدار در یمن‌ باشیم.  هیات فنی عربستان در روز شنبه وارد تهران شد و در تهران و‌ مشهد مشغول سازوکار برای بازگشایی سفارت عربستان در تهران و‌سرگنسولگری این کشور در مشهد هستند. طی چند روز آینده هم شاهد عزیمت هیات ایرانی به عربستان خواهیم کرد.

کنعانی تصریح کرد: کشورهای اسلامی باید مانع استفاده اسراییل از کشورهای منطقه در مسئله فلسطین باشند. کشورهای اسلامی مسئولیت درجه یک در موضوع فلسطین دارند. باتوجه به اهمیت مسئله فلسطین و هتک حرمت به مسجدالاقصی، شاهد تماس تلفنی رییسی با همتایان خود در کشورهای اسلامی بودیم. ما تاکید بر نقش سازمان همکاری اسلامی و تشکیل جلسه سازمان همکاری اسلامی را داریم.  در پکن توافق شد اقدامات اجرایی برای بارگشایی سفارتخانه های ایران و عربستان اتفاق بیفتد. برای فعالیت سفارتخانه ها نیازمند اقدامات اجرایی بودیم. توافق شد هیات های دو کشور به سمت کشورهای هم سفر کنند. طی دو یا سه روز آینده هیات ایرانی به عربستان سعودی می رود. نیازمند برخی اقدامات اجرایی هستیم. انشااله شاهد تبادل سفرا خواهیم بود و برای تعیین سفرا گام های ابتدایی انجام شده است. توافقات دوجانبه ایران و عربستان، با بازخورد مثبت در منطقه و بین الملل مواجه شد و تاثیر مثبت و ایجابی در تقویت همکاری و صلح و ثبات، امنیت و مناسبات اقتصادی و تجاری خواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سالگرد اشغال عراق اظهار کرد: ما همواره به انتخاب دولت عراق احترام گذاشتیم. عملکرد بد دولت آمریکا در عراق و اقدامات آنها علیه شهروندان عراقی، آثاری به جا گذاشت و بدلیل سو تدبیر در عملکرد آمریکا، مردم عراق جان خود را از دست دادند. روابط دو کشور ایران و عراق، الان در ریل مناسبی قرار دارد و‌ در حوزه های مختلف شاهد همکاری هستیم. در حوزه اقتصادی شاهد روابط گرم و نزدیک هستیم. حجم تبادلات تجاری ما قابل توجه است.  انشالله شاهد اتصال شبکه ریلی ایران و‌ عراق خواهیم بود و می توانیم با اردن و سوریه هم شبکه ریلی از طریق عراق داشته باشیم. 

کنعانی با اشاره به تغییر سفیر ایران در آذربایجان ادامه داد: رسانه ها علاقه به تغییر و تحولات دیپلماتیک دارند، تغییر دیپلماتیک امری اداری است و اتفاق خاصی هم قرار نیست که بیفتد. رسانه ها گمانه زنی می کنند. 

او با اشاره به سفر هیات ایرانی به بحرین ابراز کرد: فضای مثبت ایجاد شده در منطقه به ویژه از سرگیری روابط ایران و عربستان، تاثیر بر کل منطقه داشته است. شاهد شکل گیری فضای مثبت در افق روابط دو کشور هستیم. در حوزه خبری به استقبال نرویم اما کارها در مجرای سیاسی پیش می رود، دو هیات فنی از ایران به بحرین سفر کردند تا اماکن دیپلماتیک را بررسی کنند. هیات پارلمانی ایران هم برای شرکت در نشست بین المجالس به منامه رفت و فرصت برای گفتگوهای دوجانبه پارلمانی فراهم شد. 

کنعانی همچنین خاطرنشان کرد: روابط ایران و‌ امارات رو به جلو است به خصوص پس از بارگشت سفیر امارات به ایران. هیات های مختلفی میان دو کشور تبادل و گفتگوهای خوبی شکل گرفت و روند رو به جلو است. درباره سفرهای مقامات عالی دو کشور رایزنی ها در حال انجام است و به موقع اطلاع رسانی خواهد شد.

کنعانی یادآور شد: اروپا در طول چند ماه گذشته با تمرکز بر موضوعات حاشیه ای و دخالت در امور داخلی ایران، زمان قابل توجهی را از دست داد. اروپا باید خطاهای گذشته را اصلاح کند. دنیا فقط اروپا و امریکا نیست. اروپا فقط دو سه کشور اروپایی نیست. ایران پای میز مذاکره حاضر و گفتگوهای طولانی انجام داد. ایران اماده جمع بندی مذاکرات و اجرای آن است. همه اعضای برجام به تعهدات خود برگردند.

وی با اشاره به تبادل زندانی با آمریکا بیان کرد: رویکرد ما فراگیر هست. گام هایی برای تبادل زندانی انجام شد. همچنین تلاش هایی از سوی کانال مشخص در حال انجام هست. براساس توافق قبلی امکان تبادل زندانی با آمریکا هست البته اگر طرف مقابل هم اقدام کند.

وی در ادامه درباره تحولات قفقاز اظهار کرد: نکته جدیدی در مواضع گذشته ایران در ارتباط با قفقاز نداریم که بخواهم در این جلسه اضافه کنم. درباره حفظ مرزهای بین‌المللی بر مواضع گذشته خود تاکید داریم و تصریح داریم که مسایل بحرانی در منطقه باید در چارچوب رویکردهای سیاسی حل و فصل شود و تنش‌ها و برخوردهای نظامی کمکی به حل مسایل نخواهد کرد.

وی در پاسخ به این که با وجود نشست چهار جانبه میان روسیه، سوریه، ایران و ترکیه شاهد حملاتی از اسراییل به سوریه و افزایش نیروهای آمریکایی در سوریه هستیم گفت: تحرکات و اقدامات نظامی در سوریه، اقدامات نظامی رژیم صهیونیستی نقض قوانین و مقررات بین المللی و تمامیت ارضی سوریه و مستوجب واکنش جدی از سوی مجامع بین المللی است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره کشته شدن چهار سرباز گشت مرزی پاکستان در مرز ایران و پاکستان، با تروریستی خواندن اتفاقی که برای نیروهای مرزی پاکستان روی داده گفت: متاسفانه در یک رخداد تروریستی چهار نیروی مرزبانی این کشور کشته شدند و ما این اقدام را محکوم و تقبیح می‌کنیم. ما ارتباطات و گفت‌وگوهایمان در این باره با طرف پاکستانی داشتیم و در دیدارهای طرفین این موضوع مطرح شد و هرگونه ارتباط و استفاده تروریست ها از خاک ایران مورد تردید و تشکیک قرار گرفت و اعلام کردیم که هر نوع سندی که در این ارتباط باشد را بررسی می‌کنیم. طبیعی است روابط بین دو کشور همواره دشمنانی داشته و چه بسا طرف های ثالثی سعی در ایجاد سوءتفاهم و ایجاد خلل در مرزها کنند، اما ایران همان طور که قبلا گفته آماده گفت‌وگو و همکاری است. ما خود قربانی تروریسم بودیم و در مناطق مرزی در نتیجه فعالیت تروریست ها شهدا و قربانیانی داشتیم و در این ارتباط با برادران پاکستانی همدرد بودیم. کمیته ویژه امنیتی میان دو کشور را داریم و امیدواریم این کمیته بر اساس برنامه ریزی انجام شده، تشکیل شود تا این موضوع و دیگر موضوعات امنیتی را مورد بررسی قرار دهند.

وی در پاسخ به سوالی درباره برخی اخبار و اظهارات مبنی بر تسهیل صدور روادید از سوی مصر برای شهروندان ایرانی خاطرنشان کرد: ما هم این مطلب را در رسانه ها دیدیم و اظهارات وزیر مصری برای تسهیل روادید برای برخی کشورها از جمله ایران. ما از هرگونه تحول مثبت و رو به جلو در تقویت ارتباطات مردمی میان دو ملت ایران و مصر استقبال می‌کنیم. در ارتباط با سفر شهروندان مصری به ایران ما اساسا محدودیتی قایل نبوده و نیستم و از هرگونه گشایشی از سوی مصر برای سفر شهروندانشان به ایران هم استقبال می کنیم.

کنعانی درباره زمان سفر پادشاه عمان به ایران گفت: زمان دقیق این سفر را نمی‌توانم بگویم و موضوع سفر پادشاه عمان درباره موضوعات مختلف است. رابطه ما با عمان دارای وجوه و ابعاد منطقه‌ای و بین‌المللی است و ان‌شاءالله با انجام این سفر در زمان مورد توافق درباره همه موضوعات جدول مفصل و طولانی خواهیم داشت.

وی در پاسخ به سوالی درباره صادرات نفت از اقلیم کردستان با بیان اینکه این موضوع داخلی عراق است گفت که صدور نفت باید در مذاکرات داخلی میان بغداد و اربیل بحث شود و نظری در این ارتباط نداریم.


ت ت
کدخبر: 149082 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها