اولین واکنش رسمی ایران به فعال سازی مکانیسم ماشه

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به فعال شدن مکانیسم ماشه گفت: در پیامی که از قبل به طرف ها داده ایم، می دانند که اقدام ایران چه خواهد بود.

اولین واکنش رسمی ایران به فعال سازی مکانیسم ماشه

به گزارش منیبان، ناصر کنعانی در ابتدای نشست هفتگی خود با خبرنگاران با گرامیداشت روز خلیج فارس اظهار کرد: خلیج فارس علاوه بر این که یک پهنه جغرافیایی است، بخشی از هویت تاریخی و فرهنگی مشترک در منطقه نیز  هست.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی در ارتباط با موضوع حق‌آبه ایران در هیرمند گفت : ما در بحث پیگیری حق‌آبه ایران از  هیرمند کوتاه نیامده‌ایم و بخش قابل توجهی از دیپلماسی آب ایران شامل این موضوع است.

وی با بیان اینکه ما این موضوع را در ابعاد حقوقی، فنی ، سیاسی و تکنیکی پیگیری می‌کنیم، ادامه داد: طرف افغانستانی به اصل  حق‌آبه ایران از هیرمند اذعان دارد، آنها  در مورد اینکه چرا حق‌آبه ایران را نمی‌دهند دلایل و معذوراتی را مطرح می‌کنند که برای ما این دلایل و معذورات قانع‌کننده نیست و ما تاکید داریم که باید طرف افغانستانی به تعهدات خود در این زمینه عمل کند.

وی در پاسخ به این سوال که منابع آمریکایی ادعا کرده اند در پی این که  آمریکا اقدام به توقیف محموله نفتی ایران کرده  است، تهران نیز  دست به اقدام متقابل زده است، اظهار کرد: ما بارها تاکید کرده و می‌کنیم که هرکجا منافع ملی ایران مورد هدف  قرار بگیرد ایران در عمل اثبات کرده که در این زمینه دست بسته نیست و حداقل اقدامی که انجام می‌دهد اقدام متقابل  با آن اقدام است.

کنعانی گفت: ما در دفاع از منافع ملی خود  و حقوق شهروندان خود در جایی که مورد تعرض قرار می‌گیرند ، کوتاهی نکرده و نمی‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد که ایران در نشست دوحه در ارتباط با افغانستان که به ابتکار سازمان ملل برگزار می شود شرکت می‌کند و ریاست هیات ایران در این نشست بر عهده آقای کاظمی قمی نماینده ویژه رییس جمهور در امور افغانستان است.

کنعانی همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با تبادل زندانیان بین ایران و بلژیک گفت : بر اساس موافقت نامه  انتقال محکومان بین دو کشور ایران و بلژیک  که از  ۲۹ فروردین سال جاری لازم الاجرا شده است، ما درخواست  انتقال آقای اسدالله اسدی به ایران را تسلیم مقامات بلژیک کردیم و دولت بلژیک نیز متقابلاً درخواست انتقال زندانی خود در ایران را ارائه کرده است و این یک روند حقوقی است که مبتنی بر موافقت نامه انتقال محکومان بین دو کشور صورت گرفته است .

وی افزود: ان‌شاءالله با حسن نیت طرف بلژیکی، شاهد انتقال آقای  اسدالله اسدی دیپلمات کشورمان به ایران باشیم.

وی با اشاره به فعال سازی مکانیسم ماشه گفت: ما هم این خبر را دیدیدم. در پیامی که از قبل به طرف ها داده ایم، می دانند که اقدام ایران چه خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات معاون حقوقی رئیس جمهور اظهار داشت: هرگونه مذاکره با طرف آمریکایی در چارچوب رای مورخ ۳۰ مارس ۲۰۲۳ دیوان بین‌المللی دادگستری است که مربوط به پرونده اموال ایران است و انجام این تعهد، تعهد ناشی از دیوان است. با فرض مذاکره بین دو طرف این صرفا به موضوعات فنی و حقوقی ناشی از رای دیوان و خسارات ناشی از نقض تعهدات بین‌المللی آمریکا و انجام اقدامات متخلفانه آمریکاست. براساس رای دیوان 23 ماه مهلت داریم در این خصوص اقدام شود و با توجه به اثبات حقانیت ادعاهای ایران و محکومیت آمریکا تأکید داریم باید اقدام عاجل صورت بگیرد. در خصوص نحوه اقدام وزارت خارجه ضمن هماهنگی و همکاری با سایر دستگاه‌های ذیربط کلیه جوانب مرتبط با موضوع را مورد توجه قرار خواهد داد. در حال مشورت‌های داخلی هستیم تا به تصمیم بندی ملی برسیم.

ناصر کنعانی گفت: سه نمایندگی ایران در ریاض و جده به صورت معمولی و در گام های اولیه فعالیت خود را در عربستان آغاز کرده‌اند.

وی با بیان اینکه سفر آقای رئیسی به سوریه قریب الوقوع ست و در این زمینه برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته است، گفت: سفرهای دیگری نیز بر اساس دعوت‌هایی که از آقای رئیسی از سوی سران برخی از کشورها صورت گرفته برای ایشان پیش‌بینی شده است که در زمان مقتضی در این زمینه اطلاع رسانی می شود.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد  اخبار منتشر شده درباره دستگیری برخی از سران گروه های اسلام گرای آذربایجان در ایران گفت: خبرهایی که منتشر می شود بعضا به نظر می آید دقیق نیست و در ورای آن ممکن است اهداف و انگیزه‌های خاصی نهفته باشد. در ارتباط با موضوعی که اشاره کردید، اطلاعات ریزی ندارم ولی به صورت  عام می‌توانم به این موضوع اشاره کنم که هر فردی ایرانی و غیرایرانی مرتکب تخلف شود و مقررات را نقض کند، با اقدام و برخورد قانونی دستگاه‌های ذیربط روبرو می‌شود و استثنایی در این زمینه وجود ندارد.


ت ت
کدخبر: 152669 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها