در نشست مشترک خبری با امیرعبداللهیان تاکید شد؛

بن‌فرحان: منتظر پاسخ رییس‌جمهور ایران جهت سفر به عربستان هستیم

وزیر امور خارجه گفت: تسهیلات برای کادر دیپلماتیک عربستان در تهران و مشهد فراهم است.

بن‌فرحان:  منتظر پاسخ رییس‌جمهور ایران جهت سفر به عربستان هستیم

به گزارش منیبان، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، در نشست مشترک خبری با فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان، گفت:  صد روز از توافق تهران و ریاض ‌و شروع مجدد روابط دیپلماتیک می‌گذرد. خوشحالم که از همتای عربستانی خود استقبال میکنم. در این دولت توانستیم در پایتخت ها ‌و مشهد مقدس زمینه های همکاری کنسولی را فراهم کنیم. سفرا معرفی و مراحل استقرار در حال انجام است.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: خوشحالیم که حجاج ما شرایط شایسته ای را پشت سر می گذارند. ما هم تسهیلات سفر اتباع عربستان سعودی را فراهم ساخته ایم.

وزیر امور خارجه افزود: گفتگوهای ما تمرکز بر ضرورت همکاری های پایدار اقتصادی و سرمایه گذاری مشترک از جمله تحرک هرچه بیشتر بخش خصوصی دو کشور است. ما درباره توسعه همکاری ها، حمل و نقل گردشگری و فناوری اتفاق نظر داریم. امنیت منطقه ای تک تک کشورها امر اساسی و حیاتی برای همگان است. امنیت مفهوم فراگیر برای ما دارد.

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به مذاکرات روز شنبه خود با بن فرحان در در ادامه دیدارهای قبلی در پکن و کیپ تاون اظهار کرد: امروز فرصتی داشتیم تا ابعاد مختلف همکاری‌ها در زمینه تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی و کمیته‌های سیاسی، مرزی و مبارزه با قاچاق مواد مخدر و سایر بخش‌ها از جمله محیط زیست که در مورد آن اتفاق نظر داریم را بعد از تایید مذاکرات و توافق‌های دو وزیر توسط مقامات عالی دو کشور برای اجرای توافق‌ها اقدام می‌کنیم.

امیرعبداللهیان بیان کرد: درباره حمایت از مردم فلسطین اتفاق نظر داریم.  نگرانی خود را از تداوم جنگ در سودان اعلام کردیم.

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان، نیز در این نشست خبری گفت: خوشحالم که در تهران هستم و با اقای امیرعبداللهیان دیدار داشتم. گفتگوها شفاف و در راستای توافق در پکن بود.

وزیر خارجه عربستان تاکید کرد: تلاش میکنیم اقدامات دیپلماتیک ادامه یابد. خوشحالیم که سفارت ایران در عربستان بازگشایی شد و سفارت ما هم بزودی در تهران بازگشایی خواهد شد. ایران تلاش می کند تا نمایندگی های ما در این کشور اغاز بکار کنند. بازگشت روابط دو کشور به حالت طبیعی اساسی است. این روابط بر احترام متقابل و عدم دخالت در امور داخلی دو کشور استوار است. 

بن فرحان تاکید کرد: امیدواریم افق های دو کشور روشن باشد و روابط دو کشور به حالت مثبتی در کل جهان و منطقه منعکس شود.

وزیر خارجه عربستان گفت: من دیداری با رییس جمهور خواهم داشت تا سلام گرم بن سلمان و ملک سلمان را به ایشان ابلاغ کنم. هر دوی این بزرگواران مایل هستند که سفر رئیس جمهور ایران به عربستان هر چه زودتر انجام شود و ایشان به دعوت صورت گرفته به زودی پاسخ دهند.

وی بیان کرد: سفر امروز من به تهران همزمان با موسم حج است و قلب های مومنین به سمت مکه و مدینه است. خوشحالیم که از میهمانان خانه خدا استقبال می کنیم. عربستان همه امکانات و ظرفیت های خود را برای خدمت رسانی به حجاج بکار می برد.

وزیر خارجه عربستان افزود: هر دو کشور در منطقه از اهمیت بالایی برخوردارند و روابط دو کشور بر اصول پایه ای از جمله احترام متقابل و عدم دخالت در امور داخلی و احترام به منشور سازمان ملل بنا شده است. امیدواریم این مسئله بصورت مثبتی بین دو کشور جریان یابد و منافع دو کشور را تامین کند. جا دارد در این زمان به همکاری‌های دو کشور در خصوص گسترش امنیت منطقه‌ای و کاهش سلاح‌های کشتار جمعی اشاره کنم.

 


ت ت
کدخبر: 160950 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها