شک و تردیدها در باره خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان

زمان‌بندی خروج کامل نظامیان آمریکایی از افغانستان به صورت رسمی از طرف رئیس جمهوری آمریکا اعلام شده است، اما برخی کارشناسان مسایل سیاسی در افغانستان می‌گویند نشانه‌هایی مشاهده می شود که خروج کامل آنها را مشکوک می سازد.

شک و تردیدها در باره خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان

به گزارش منیبان، رئیس جمهوری آمریکا چند روز پیش بطور رسمی اعلام کرد که روند خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان از ماه می آغاز می شود و این روند تا پیش از ۱۱ سپتامبر تکمیل خواهد شد.

پس از این تصمیم آمریکا، پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز اعلام کرد هم‌زمان با خروج نیروهای آمریکایی آنها نیز نیروهای خود را از افغانستان خارج می کنند.

هرچند در داخل و خارج از افغانستان باور بر این است که در روند خروج نیروهای آمریکایی تردیدی باقی نمانده است اما طالبان می گوید که به آمریکایی‌ها اعتماد نیست و آنها تاکنون بارها از توافقنامه دوحه تخطی کرده اند.

«محمدنعیم وردک» سخنگوی دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر طی اعلامیه‌ای گفته است که به آمریکایی‎ها اعتماد ندارند و آنها در روند آزادی زندانیان طالبان، خروج نام رهبران این گروه از فهرست سیاه سازمان ملل متحد و اکنون در روند خروج تخطی‌های زیادی کرده اند و به همین دلیل تا زمانی که تمام نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج نشوند، آنها در هیچ نشستی برای صلح افغانستان از جمله نشست استانبول شرکت نخواهند کرد.

در کنار آن شماری از کارشناسان سیاسی افغانستان نیز می گویند، نشانه‌هایی وجود دارد که خروج کامل آمریکا از این کشور را مشکوک می سازد.

احمد سعیدی آگاه مسائل سیاسی و استاد دانشگاه افغانستان در فیسبوک خود نوشته است که در پژوهشی دریافته است که شرکت «دیگ چینی» معاون سابق رئیس جمهوری آمریکا که بنام (KBR) است در فرودگاه بگرام قرارداد ۶۴ میلیارد دلاری را تا سال ۲۰۲۷ در آمریکا امضا کرده است که روز گذشته بیشتر از صد نفر کارمند این شرکت در بگرام مستقر شدند و این شرکت تا پایان سال ۲۰۲۲ باید ۳۵۰۰۰  هزار کارمند داخلی و خارجی استخدام کند.

سعیدی می گوید: اکنون سوال این است که اگر نیروهای آمریکایی تا ۱۱ سپتامبر افغانستان را ترک می ‌کنند کمپانی  دیگ چینی که سابقا معاون رئیس جمهور بود این قرار داد را چرا تا سال ۲۰۲۷ در اختیار دارد؟

وی می نویسد: نمی دانم چه بازی‌های در راه است، قرار داد دیگ چینی تا سال ۲۰۲۷ و خروج نیروهای آمریکایی تا ۱۱ سپتامبر. آیا این یک بازی نیست؟

سعیدی افزود: نتیجه این خواهد بود که اگر نیروهای آمریکایی افغانستان را ترک کنند شاید بجای آنها نیروهای اطلاعاتی یا بلک‌واتر و یا نیروهای دیگری جایگزین شوند که ما هنوز نمی‌دانیم.

«داود عابدی» کارشناس مسائل سیاسی افغانستان نیز در میزگردی به طلوع نیوز افغانستان می گوید که یک شرکت آمریکایی قرارداد بیش از ۹۰۰ میلیون دلاری را در فرودگاه بگرام در دست گرفته است و می خواهد تا سال ۲۰۲۲ آن را عملی کند که این کارها روند خروج آمریکا را مشکوک می سازد.

«محمداسماعیل خان» فرمانده سابق جهادی و وزیر پیشین انرژی افغانستان هم در این رابطه می گوید که باور ندارد آمریکایی‌ها بطور کامل افغانستان را ترک کنند.

وی می افزاید: اولا که آمریکایی‌ها افغانستان را ترک نمی کنند و اگر ترک هم کنند، تنها یک بازی موقتی است و دوباره باز خواهند گشت.

به گفته این فرمانده سابق جهادی، در حال حاضر سفارت آمریکا در کابل نیز حدود ۳ هزار نظامی دارد که به اندازه یک پایگاه بزرگ نظامی است و این نیروها در سفارت تحت نام محافظان سفارت باقی خواهد ماند.

در حال حاضر شمار زیادی از مردم افغانستان از این خروج آمریکا بعنوان شکست آنها در برابر طالبان، نقض پیمان امنیتی کابل- واشنگتن و دیگر موارد تحلیل و تفسیر کرده و شمار زیادی نگران هستند که این خروج غیر مسئولانه باردیگر افغانستان را در یک جنگ بزرگتر قرار دهد.

ت ت
کدخبر: 16203 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها