سخنگوی وزارت امور خارجه:

پیگیر آزادی زندانیان ایرانی در آمریکا هستیم/ در اختیار دولت قزاقستان است که دیگر میزبانی مذاکرات سوریه را انجام ندهد/ تفاهم نانوشته میان ایران و امریکا گمانه زنی رسانه ای است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره انصراف قزاقستان از میزبانی نشست آستانه گفت: قراقستان نقش مثبتی در روند استانه داشت؛ این در اختیار دولت قزاقستان است که دیگر میزبانی انجام ندهد.

پیگیر آزادی زندانیان ایرانی در آمریکا هستیم/ در اختیار دولت قزاقستان است که دیگر میزبانی مذاکرات سوریه را انجام ندهد/ تفاهم نانوشته میان ایران و امریکا گمانه زنی رسانه ای است

به گزارش منیبان، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، در نشست خبری گفت: عید سعید قربان را پیشاپیش به مسلمانان تبریک عرض میکنم. امیدوارم کنگره حج امسال با ارامش همدلی و فضای مناسب و محبت ‌ و موحدت بین امت اسلامی برگزار شود و شاهد بازگشت سلامت و ایمن حجاج به کشورهای خود باشیم. امسال هم حج گذاران ایران اسلامی در جمع بزرگ حجاج بیت الحرام حضور دارند. ایران هم تلاش های زیادی را در کنار سازمان حج انجام داده تا حجاج ایرانی به موقع در مراسم حج حضور پیدا کنند. امسال با همکاری مقامات عربستان، شاهد برگزاری خوب حج هستیم. 

کنعانی افزود: هفته بازخوانی حقوق بشر امریکایی از ۷ تا ۱۲ تیرماه برگزار می شود. ۷ تیر انفجار در مقر حزب جمهوری اسلامی و شهادت ایت الله بهشتی و ۷۲ تن را داشتیم. بمباران شیمیایی سردشت را هم در تیرماه داشتیم. وزارت خارجه امسال گزارش نقض حقوق بشر در کشورهای مختلف توسط امریکا را منتشر خواهد کرد.

ناصر کنعانی اظهار کرد: اینکه برخی رسانه ها ضرورت مذاکره و ارتباط با امریکا را مطرح میکنند باید از خودشان بپرسید. موضع ما درباره امریکا مشخص است. نگاه ایران به امریکا برامده از رفتارهای خصمانه و دشمنانه است. تا زمانیکه رفتار امریکا تغییر نکند نگاه ملت و دولت ایران هم تغییر نخواهد کرد. روابط خارجی خود را به سرنوشت و موضع خاصی گره نمی زنیم. سیاست ما در روابط خارجی مبتنی بر احترام متقابل است. هیچ گاه شاهد احترام از طرف امریکا نبودیم. فرمایش رهبری در دیدار با خانواده شهدا گویای نوع نگاه دقیق رهبری نسبت به امریکا است. امریکا باید رفتار خود را با ایران اصلاح کند. 

کنعانی با اشاره به ازادی زندانیان ایرانی بیان کرد: حمایت از حقوق ایرانیان از وظایف وزارت خارجه است. برای ازادی زندانیان تلاش زیادی انجام دادیم و این تلاش ها نتیجه داده است. زندانیان بی گناه در امریکا بدلیل دور زدن تحریم ها بازداشت هستند. اصل تحریم غیرقانونی است و بازداشت انها هم اقدام غیرقانونی مضاعف به شمار می رود. تفاهماتی هم از طریق واسطه ها انجام شد اما طرف امریکایی در اجرا اماده نبود. پیگیری موضوع در دستورکار دستگاه دیپلماسی قرار دارد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به خبرنگار سیاسی منیبان درباره انصراف قزاقستان از میزبانی نشست آستانه گفت: قراقستان نقش مثبتی در روند استانه داشت. این در اختیار دولت قزاقستان است که دیگر میزبانی انجام ندهد. این موضوع به دولت قراقستان برمی گردد. روند استانه در موضوع سوریه موکول به مکان نیست. کشورهای عضو درباره مکان جدید تصمیم خواهند گرفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به درگیری منافقین با البانی اظهار کرد: این سازمان تروریستی است. ماهیت تروریستی این سازمان برکسی پنهان نیست. سابقه جنایت امیز این گروه بلند و مفصل است. ۱۷ هزار ایرانی توسط این سازمان تروریستی ترور شدند. این گروه تروریستی باید مورد بازخواست کشورهایی قرار بگیرند که در انجا حضور دارند. این کشورها باید اقدام حقوقی و قضایی انجام دهند. دیدگاه های خود را برای دولت البانی ارسال کردیم. البانی باید اقدام مسئولانه انجام دهد. 

وی با اشاره به مذاکره ایران و اذربایجان اظهار کرد: ما به مسیر دیپلماتیک با آذربایجان ادامه می دهیم. شاهد روند مثبت هستیم. هیات هایی میان دو کشور تبادل شدند. ما خوش بین هستیم و انشاالله شاهد بازگشت روابط به مسیر خودش باشیم. همچنین موضوعات منطقه ای و اقتصادی با آذربایجان داریم. همچنین در تماس تلفنی وزرای خارجه دو کشور، درباره کریدور ترانزیتی شمال و جنوب گفتگو شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره حق آبه ایران از هیرمند گفت: افغانستان درباره کم ابی و خشکسالی ادعایی دارد که باید گروه فنی ایرانی این موضوع را بررسی کند. گفتگوها با افغانستان ادامه دارد. کاظمی قمی مذاکرات جدیدی داشته است. دولت افغانستان علاوه بر اعلام پایبندی درباره حق آبه هیرمند به طور عملی هم اقدام کند و حق آبه مردم سیستان و بلوچستان را بدهد.

کنعانی درباره تفاهم نانوشته میان ایران و امریکا تاکید کرد: گمانه زنی های رسانه‌ای را در موضوع رفع تحریم ها تایید نمی کنیم. در مورد روند مذاکرات همانطور که قبلا اعلام شده است ایران پایبند میز مذاکره بوده است که بتواند حقوق ملت مردم ایران را در سیاست چارچوب اصولی تامین کند. باتوجه به اهمیت موضوع به صورت مکرر شاهد انتشار اخبار و‌ گزارش هایی هستیم که مبتنی بر اطلاعات نیست. این اخبار ناشی از انگیزه سیاسی برخی کشورهای عضو و غیرعضو است.

وی افزود:‌ مقدمات گشایش سفارت عربستان در تهران و سرکنسولگری عربستان در مشهد فراهم شده و بزودی شاهد این اتفاق خواهیم بود. 

کنعانی در ادامه بیان کرد: درباره روابط مصر موضع جدیدی ندارم و قبلا موضع خود را از این تریبون اعلام کردم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به دایمی کردن تحریم های ایران گفت: از یک سو درخواست مذاکره دارند و از طریق واسطه ها برای حل و فصل اختلافات صحبت می کنند و از طرف دیگر درباره دایمی کردن تحریم ها صحبت می کنند. این رفتار امریکا غیرقانونی و مردود است. استمرار سیاست تحریم علیه ایران توسط رژیم امریکا به نتیجه نرسیده و نخواهد رسید. تحریم های یک جانبه علیه ملت ایران غیرقانونی، ظالمانه و نقض حقوق بشر است. مانع دستیابی ایران به منابع مالی و واکسن، مرتکب جنایت علیه حقوق بشر شدند. دولت و ملت ایران این موضوع را فراموش نخواهند کرد. ما در بحث رفع انسداد دارایی های مالی ایران که دولت امریکا با اقدامات غیرقانونی زمینه ساز شده از ظرفیت های موجود استفاده می کنیم. در برخی زمینه ها موفقیت کسب کردیم.

وی با اشاره به رایزنی میان امیرعبداللهیان و همتای سوئدی اظهار کرد: حمید نوری جزو مطالبات ما از دولت سوئد است. محاکمه و زندانی کردن ایشان باطل و غیرقضایی است. دولت سوئد شهروند ما را آزاد کند. ۱۲ جلسه دادگاه تجدیدنظر برگزار شده و این روند ادامه دارد. از موضوع سیاسی کنسولی و حقوقی و قضایی دنبال ازادی ایشان هستیم. 

کنعانی با اشاره به نهمین بسته تحریمی اروپا علیه ایران اظهار کرد: حرکت در مسیر باطل هست. بارها این کار را انجام دادند و‌ نتیجه نگرفتند. ابزاری برای اقدام غیرسازنده و متضاد با ابراز تمایل برای گفتگو‌ است. اروپا باید رفتار خود را اصلاح کند. ابزار تحریم فقط به ضرر ما نیست و قطعا از استمرار تحریم ضرر خواهند کرد.

وی درباره ادعا ارسال پهپاد به روسیه گفت: درباره ادعا ارایه پهپاد به روسیه این موضوع را رد کرده و نمی پذیریم. رابطه نظامی ما با روسیه دو جانبه هست و علیه هیچ کشوری نبوده و نیست. همکاری ما به قبل از جنگ‌ در اوکراین برمیگردد. این ادعاها اعتبار و ارزشی ندارد. هیچ تجهیزاتی در اختیار طرف درگیر قرار ندادیم. تجهیزاتی به دولت روسیه ندادیم. دولتهای اوکراین و کشورهای اروپایی ادله ای ارایه ندادند. برای دور بعدی گفتگو‌ها اعلام امادگی کردیم و پاسخی نگرفتیم. جنگ اوکراین را تایید نمیکنیم. انهایی که با گسیل تجهیزات مانع گفتگو‌ سیاسی می شوند باید پاسخگو باشند.  

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اهمیت روابط میان ایران و عربستان گفت: رابطه ایران و عربستان در راستای اراده عالی دو کشور برقرار شده است. درباره روابط سیاسی میان دو کشور اغاز خوبی داریم. روند همکاری ها را به موضوعات اقتصادی تسری میدهیم. ما چارچوب های حقوقی خوبی با عربستان داریم. موافقت نامه جامع داریم. طرفین برای تقویت همکاری ها اعلام امادگی کردند. اماده برگزاری مذاکرات اقتصادی هستیم. ما به عنوان دو‌کشور میتوانیم نقش سازنده در منطقه داشته باشیم. ایران از ابتدا تلاش کرد مانع جنگ در یمن شود. همواره تلاش کردیم و همه را به راهکار سیاسی تشویق کردیم. موضوع یمن، یمنی است و‌مردم ا‌ن کشور باید تصمیم بگیرند. برای تشکیل دولت یمنی پایدار و آتش بس همواره تلاش می کنیم.

کنعانی با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر توافق محرمانه امریکا و اقلیم کردستان درباره ارسال سامانه پدافند هوایی گفت: ما براساس روابط خوب همسایگی میان دو دولت ایران و عراق و توافقنامه امنیتی میان دو کشور، انتظار داریم عراق در همان چارچوب عمل کند و مقامات اقلیم هم مسیولانه درباره امنیت مرزهای مشترک و روابط با همسایگان اقدام کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره رایزنی های باقری در دوحه گفت: نشست مذاکره کننده ارشد ایران در موضوع مذاکرات هسته‌ای با مقامات ارشد اروپایی سه کشور بوده است. در ادامه گفت‌و گو‌های قبلی نشست جدیدی در ابوظبی انجام شد. همچنین نشستی با مورا هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در دوحه انجام شد. مواضع ایران صراحتا به طرف‌های مذاکره کننده اروپایی بیان شده است و دیدگاه‌های طرف مقابل هم شنیده شده است. ما با هدف تحرک بخشی به مذاکرات رفع تحریم و گرفتن نتیجه مطلوب از همه ظرفیت دیپلماتیک استفاده می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با برخوردهای مسلحانه ایجاد شده بین دو حزب کرد کوموله در کردستان، گفت: جریاناتی در آن طرف مرز حضور دارند و بعضا خود را پناهجو معرفی می‌کنند در حالیکه پناهجو بودن با داشتن اسلحه و درگیری مسلحانه متفاوت است و اینها پناهجو نیستند. این افراد دارای سلاح هستند و با انگیزه‌های تجزیه طلبانه فعالیت می‌کنند. استمرار وجود این نیروها با اسلحه و تجهیزات در منطقه عامل بی ثباتی است و ما در چارچوب توافق امنیتی با عراق و در چارچوب سیاست همسایگی انتظار داریم که دولت عراق و اقلیم کردستان به وظایف خود در ارتباط با برخورد با این گروه‌ها عمل کند.

وی با اشاره به پیشنهاد دبیرکل سازمان ملل متحد مبنی بر برگزاری نشست وزیران هشت کشور حاشیه خلیج فارس در ماه سپتامبر در نیویورک گفت: ما از برگزاری چنین نشستی استقبال کرده‌ایم و در چارچوب همین نگاه در جریان سفر وزیر خارجه به چهار کشور حاشیه خلیج فارس ایده تشکیل مجمع گفت‌وگو و همکاری را مطرح کردیم که مورد استقبال مقامات این چهار کشور قرار گرفت و همانطور که وزیر خارجه مطرح کردند در آینده نزدیک جزئیات این طرح در اختیار کشورهای این حوزه قرار می‌گیرد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با اقدامات وزارت خارجه و دولت برای حمایت از ایرانیان خارج از کشور نیز تاکید کرد: همانطور که بارها اعلام کرده‌ایم سیاست حمایت از ایرانیان جزو اولویت‌های وزارت خارجه و دولت است.وزیر امور خارجه و رئیس جمهور در این ارتباط تاکیدات ویژه‌ای دارند و معاونت کنسولی وزارت خارجه و دبیرخانه امور ایرانیان خارج از کشور با جدیت کار را در این زمینه دنبال می‌کنند.


ت ت
کدخبر: 162469 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها