بی اعتنایی جدید چین به آمریکا و ژاپن!+جزییات

سخنگوی وزارت خارجه چین در رابطه با مسائل مربوط به چین در دیدار رهبران ایالات متحده و ژاپن بار دیگر ضمن تأکید بر مواضع چین گفت که ایالات متحده و ژاپن نماینده جامعه جهانی نیستند و علاوه بر نداشتن صلاحیت تعریف نظم بین المللی، نمی‌توانند استانداردهای خود را به دیگران تحمیل کنند.

بی اعتنایی جدید چین به آمریکا و ژاپن!+جزییات

به گزارش منیبان؛ از رادیو بین المللی چین، «وانگ ون بین» روز دوشنبه در نشست خبری روزانه در پکن افزود: فقط یک نظام در جهان وجود دارد و آن هم نظام بین‌المللی با محوریت سازمان ملل است که تنها یک مجموعه از قوانین را شامل می شود و آن هم اصول اساسی روابط بین‌المللی بر اساس منشور سازمان ملل است.

وی ادامه داد: ۶۶ سال پیش در نشست باندونگ،  بر پایه پنج اصل همزیستی مسالمت آمیز، ۱۰ اصل برای مدیریت روابط بین ملتها پیشنهاد شد که هنوز عملاً در روابط بین المللی بسیار مهم هستند و این موضوع به خوبی نشان می دهد که تنها با همبستگی و پرهیز از تفرقه، با برابری و پرهیز از سلطه و همین طور همکاری بدون تقابل می توان همگام با دوران کنونی پیش رفت و از یک آزمون بزرگ تاریخی سربلند بیرون آمد.

این مقام چینی همچنین اشاره کرد که ایالات متحده و ژاپن خود را نماد آزادی و گشایش معرفی می کنند اما در واقع آنها با تشکیل ائتلاف کوچکی به دنبال تقابل با دیگر کشورها هستند و این مسئله یک تهدید واقعی برای صلح و ثبات منطقه و تخریب قانون و نظم بین المللی است.

وانگ تصریح کرد: ایالات متحده و ژاپن به بهانه مسائل حقوق بشری به دنبال سیاه نمایی، از بین بردن ثبات و ایجاد مانع در مسیر توسعه کشورهای دیگر هستند؛ رفتاری که مردم چین و مردم جهان با آن موافق نیستند.

سخنگوی وزارت خارجه چین تصریح کرد: ژاپن باید مسئولیت خود در قبال نگرانی جدی کشورهای همسایه و جامعه بین المللی برای جان و سلامت مردم جهان را بپذیرد و بلافاصله تصمیم خود برای تخلیه پسماند هسته ای نیروگاه فوکوشیما به دریا را متوقف کند، زیرا چنین رفتارهایی علاوه بر آسیب رساندن به دیگران به خود این کشور نیز آسیب خواهد رساند.


ت ت
کدخبر: 16279 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها