کنعانی: درباره مرخصی رابرت مالی من توضیح بدهم| چرا ایران در انگلیس و فرانسه سفیر ندارد؟

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مرخصی رابرت مالی گفت: مرخصی رابرت مالی را بنده باید جواب بدهم.

کنعانی: درباره مرخصی رابرت مالی من توضیح بدهم| چرا ایران در انگلیس و فرانسه سفیر ندارد؟

به گزارش منیبان، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، در ابتدای نشست خبری خود گفت: امروز سالروز حمله بی رحمانه و ددمنشانه رژیم امریکا به هواپیمای مسافربری ۶۵۵ شرکت هواپیمایی ایران ایر هست که ۲۹۸ مسافر و ۶۸ کودک زیر ۱۳ سال بر فرار اسمان خلیج فارس مورد اصابت قرار گرفتند و به شهادت رسیدند. امریکا هیچ گاه عذرخواهی نکرد و به فرمانده ناوآمریکایی که دستور شلیک داد، مدال شجاعت اعطا کرد. این لکه ننگ از دامن رژیم امریکا پاک نخواهد شد.

وی با اشاره به سفر امیرعبداللهیان به باکو گفت: اهمیت اجلاس عدم تعهد برکسی پوشیده نیست. این سازمان مهم و ریشه دار هست. این حضور برای جمهوری اسلامی حایز اهمیت است. ایران اهمیت زیادی برای این سازمان قائل است. این سفر در پاسخ به دعوت همتای آذربایجانی است. وزیر خارجه در راس هیاتی در این اجلاس شرکت می‌کند. دیدار وزیر خارجه با همتای آذربایجانی در کنار دیدارهای دیگر انجام خواهد شد. فضا به صورت ملموسی با اذربایجان مثبت است.

ناصر کنعانی درباره جشن غدیر و حضور کشورها در این مراسم بیان کرد: این سوال را از ستاد غدیر بپرسید.

ناصر کنعانی درباره مرخصی رابرت مالی گفت: مرخصی رابرت مالی را بنده باید جواب بدهم (باخنده). درباره تحولات دیگر کشورها اظهارنظر نمی کنیم. سیاست ها و رویکرد دولت امریکا برای ما مهم است نه اشخاصی که در گفتگوها نمایندگی میکنند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره استرداد تروریست‌ها به ایران گفت: اقدام ایران در ارتباط با پیگیری سیاسی و حقوقی تروریست‌ها مستمر است و به شیوه‌های مختلف همواره انجام شده و ادامه می‌یابد. برای تعقیب قانونی و حقوقی کسانی که در حق ملت ایران مرتکب جرایم تروریستی شده‌اند کوتاهی و قصور نکردیم. از ظرفیت‌های دوجانبه دیپلماتیک استفاده کردیم. در خصوص تروریست‌هایی که در محاکم قضایی ایران احکام صادر شده از طریق ارتباط با مراجع قضایی کشورها، یادداشت‌ها و پیگیری‌هایی که انجام دادیم، از طریق پلیس اینترپل اقدامات لازم را انجام دادیم. همکاری و مشورت و معاضدت بین دستگاه دیپلماسی، قوه قضائیه، پلیس اینترپل و دیگر مراجع داخلی برای تعقیب و استرداد این مجرمان وجود دارد.

وی اضافه کرد: در حوزه‌های دوجانبه یادداشت‌های رسمی را به کشورها دادیم و در فهرست مذاکرات ما با کشورهای هدف قرار دارد. این را با جدیت ادامه می‌دهیم و در حوزه سیاسی و در مطالبات خود قصوری انجام ندادیم. کشورهایی هستند که از گروه‌های تروریستی و مشخصا فرقه تروریستی منافقین علیه ملت ایران استفاده می‌کنند. کشورهایی که داعیه حقوق بشر دارند و آشکار میزبان رهبران و اعضای این گروهک هستند. شاهد اقدام غیرسازنده و سؤال برانگیز دولت فرانسه درباره نشست اخیر فرقه تروریستی منافقین بودیم.

وی افزود: دولت فرانسه هم باید به دولت ایران و هم ملت ایران پاسخگو باشد که با چه توجیهی دستش به خون ۱۷ هزار شهروند ایرانی آلوده است. در خصوص ایران اقدام تروریستی مسلحانه انجام داده است در وقایع اخیر در ایران نقش داشته‌ است. اخیرا اعضایی از این سازمان در ایران بازداشت شدند در عین حال دولت فرانسه در اقدامی آشکار و سؤال برانگیز اجازه می‌دهد این سازمان نشست خود را در فرانسه برگزار و مواضع ضد ایرانی خود دنبال کند. این جزو مطالبات ما از دولت فرانسه است و ایران در مطالبات خود کوتاهی نخواهد کرد.

کنعانی درباره موافقتنامه آتش بس بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان اظهار داشت: ما در چارچوب موافقتنامه آتش بس مواضع و دیدگاه‌های روشنی داریم و بر اجرای موافقتنامه تأکید کردیم. در خصوص کریدورها موضع ایران کاملا روشن و واضح است. در ارتباط با مرزهای بین المللی و موضوعات ژئوپلتیکی منطقه مواضع روشن خود را بیان کردیم.

ناصر کنعانی افزود: درباره روابط با مصر دیدگاه ها و موضع خود را روشن بیان کردیم. ایران در پاسخ به اقدام مثبت، پاسخ متقابل و متناسب خواهد داد. از هر تحول مثبت استقبال می کنیم. اخبار منتشر شده راستی ازمایی نشده است.

وی با اشاره به آشوب های اخیر در فرانسه گفت: شاهد تحولات بسیار مهم و فراگیری در فرانسه هستیم. شلیک مستقیم پلیس فرانسه به سر یک نوجوان ۱۷ ساله فرانسوی و از جامعه مهاجران مقیم فرانسه، که شلیک به فاصله کمتر از یک متر بود، منجر به موج اعتراضات گسترده اجتماعی در این کشور شد. تحولات فرانسه را با دقت دنبال می کنیم. موضع خود را درباره تحولات فرانسه اعلام کردیم. صدای معترضان را بشوند و از خشونت غیر ضروری و مفرط جلوگیری کنند. توصیه هایی که برای دیگران داشتند آن را آویزه گوش خودشان کنند. ما شاهد توصیه فرانسه در امور داخلی کشورمان نبودیم و شاهد دخالت و گفتارهای تحریک آمیز آنها بودیم.

کنعانی با اشاره به ورود گردشگران ایرانی به مصر اظهار کرد: هیچ موضع رسمی در ارتباط با نکته‌ای که اشاره کردید دریافت نکردیم. اظهاراتی که مطرح شده هنوز از سوی مراجع رسمی و ذیربط مصر راستی آزمایی نشده است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به عدم انتخاب سفیر ایران در فرانسه و انگلیس گفت: انتخاب سفرا برای این دو کشور در دستورکار قرار دارد و در مقطع زمانی مناسب اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

وی با اشاره به ادعا گاردین درباره برداشته نشدن تحریم موشکی ایران گفت: ما گزارش های رسانه ای را درباره انجام و عدم انجام تعهدات اروپا در روند انتقالی ملاک عمل و تصمیم گیری قرار نمی دهیم. روند انتقالی در سال هشتم برجام و در مهرماه خواهد بود. ما بعنوان جمهوری اسلامی و عضو مسئولیت پذیر تحولات را رصد و متناسب با اقدامات مقابل، اقدام می کنیم. سازوکار مندرج هست و به بدعهدی ها واکنش متوازن نشان می‌دهیم. ایران مسیر مذاکرات را با تامین نیازهای حداکثری مردم دنبال می کند. موضع خود را روشن منتقل کردیم. طرف های مقابل با مواضع ما آشنا هستند.

ناصر کنعانی با اشاره به تجارت پاکستان و‌ مشکل در زمینه انتقال پول با این کشور اظهار کرد: پاکستان کشور مهم و همسایه شرقی ما است. در چارچوب اراده دو طرف، در سط‌ح عالی شاهد فضای مثبتی هستیم. آمار عددی ندارم اما حجم همکاری های تجاری میان دو کشور افزایش داشته است. 

وی با اشاره به برگزاری مراسم اربعین و اقدامات وزارت امور خارجه برای زوار شبه قاره اظهار کرد: اقدامات مرتبط با برگزاری مراسم اربعین حسینی که کنگره عظیم هست با اقبال رو به رشد همراه هست. زمینه های لازم در دست انجام است. وزارت کشور مسئولیت کار را در دست دارد. وزارت خارجه مسئولیت کمیته سیاسی و کنسولی را دارد. گفتگوها و مذاکرات صورت گرفته و با جدیت بیشتر، شاهد فعالیت های ستاد مرکزی و کمیته های فرعی خواهیم بود. زوار شبه قاره که هرساله اعزام سرزمین عراق می شوند امسال هم اقدامات لازم برای انها انجام خواهد شد. پیش بینی اولیه صورت گرفته و ایران بعنوان مسیر عبور و ترانزیت زوار به مسئولیت خود عمل می کند. محدودیت صدور ویزا برای زوار کشورهای شبه قاره نداریم اما کشور اصلی عراق است و نیازمند هماهنگی با دولت عراق هستیم.

ناصر کنعانی تاکید کرد: پیگیری حمله به سفارت آذربایجان در عالی ترین سطح سیاسی امنیتی و قضایی بوده این موضع با اهتمام جدی پیگیری شد. قوه قضاییه پیگیری کرده و به نتایج خوبی هم رسیده است. فردا جلسه سخنگویی برگزار می شود و این سوال را از سخنگوی قوه قضایبه بپرسید که پیگیری ها به کجا رسیده است. قوه قضاییه به نتایج خوبی رسیده است. 

کنعانی با اشاره به ادعا خضریان درباره تخلف در قانون اقدام راهبردی مجلس گفت: سوالات مرتبط با اژانس را از سخنگوی سازمان انرژی اتمی سوال کنید. 

کنعانی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری  درباره شکایت کشورهای اوکراین، سوئد، کانادا و انگلیس از ایران درباره حادثه هواپیمای اوکراینی به دادگاه بین المللی دادگستری با طرح این ادعا که در مورد این پرونده با ایران به توافق نرسیده‌اند، گفت: درباره ثبت شکایت جدید خبر قطعی ندارم. درباره رسیدگی به سانحه، ایران براساس اصل صلاحیت سرزمینی و با توجه به اینکه این سانحه در قلمرو حاکمیتی ایران اتفاق افتاده و متهمان مرتبط با رخداد تابعیت ایرانی دارند،  رسیدگی کیفری خود را با جدیت و دقت لازم انجام داده و دادگاه صلاحیت‌دار رای غیرقطعی خود را در مورد ۱۰ نفر از متهمان صادر کرده است. جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با سانحه دلخراش مسئولیت‌های ملی خود را تاکنون انجام داده و در چارچوب اصل حسن نیت با دولت‌های دارای اتباع و شهروندان در این حادثه دلخراش ارتباط دارد و به صورت رسمی آمادگی خود را برای مذاکره اعلام داشته است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره بازگشایی سفارت عربستان در تهران اظهار کرد: تاریخ دقیق بازگشایی سفارت عربستان در تهران را عربستان اعلام میکند. فعلا زمانی برای سفر رییس جمهور به عربستان پیش بینی نشده است. 

وی  درباره توافق نامه ۲۵ ساله ایران با چین تاکید کرد: ما هیچ مشکلی برای پیش برد هدف گذاری ها نداریم. روابط در سطح عالی برقرار است. همچنین تفاهم در سطوح مختلف برقرار ایت. در سفر رییس جمهور به چین و سفر هیات چینی به تهران، توافقاتی انجام شد و سفر هیات چینی، در چارچوب اجرای همکاری های دو کشور بوده است. برنامه ۲۵ ساله نقشه راه هست بنابراین دو کشور می توانند براساس اسناد، در حوزه های تجاری و سرمایه گذاری توافق نامه امضا کنند. گمانه زنی ها فاقد اعتبار هست. 

ناصر کنعانی با اشاره به روند مذاکرات و ادعا جدید درباره توقف مذاکرات در عمان گفت: روند گفتگوها مثبت هست. 

وی  با اشاره به حاشیه ها در انتصاب سفیر ایران در فنلاند گفت: من متوجه حاشیه ها نیستم. در وزارت خارجه مانند سایر کشورهای دنیا، برخی سفرا از جامعه غیردیپلماتیک انتخاب می شوند. ما استثنا نیستیم. قاطبه سفرا از بدنه هستند به دلیل نیاز بدنه این انتصاب انجام شد. شما زنان به عنوان‌ نیمی از جامعه کشور، از این انتصاب استقبال کنید.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به قرآن سوزی در سوئد بیان کرد: عذرخواهی دولت سوئد کافی نیست و جبران ان ضرورت دارد. سوئد باید مانع این اقدامات توهین امیز و جسارت امیز شود. دولت سوئد اقدامات بازدارنده و پیشگیرانه را جدیت ببخشد تا شاهد این اقدامات نباشیم. مردم مسلمان کشورهای دنیا واکنش مطالبه گرایانه نشان دادند. مطالبات و خواسته ها از دولت سوئد روشن هست و باید از تکرار این موارد جلوگیری شود.

ناصر کنعانی تاکید کرد: عضویت ایران در شانگهای نفع دو طرفه دارد. این تحول در راستای منافع همه کشورهای عضو خواهد بود و دارای اثار مطلوب در توسعه اقتصادی و همکاری های تجاری خواهد بود. 

کنعانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چندی  پیش «رجب طیب اردوغان» رییس جمهور ترکیه مدعی شده که تنها مانع برای بازگشایی کریدور «زنگزور »ایران است، نظر تهران در این ارتباط چیست؟ گفت: ما در چارچوب موافقتنامه آتش بس، مواضع و دیدگاه‌های روشنی داریم و بر اجرای  مفاد موافقتنامه تأکید داشته و داریم. در خصوص کریدورها نیز موضع ایران کاملا روشن است. ما در ارتباط با مرزهای بین المللی و موضوعات ژئوپلتیکی منطقه نیز مواضع روشن خود را بیان کرده ایم.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سؤال دیگری در مورد توافق نامه امنیتی ایران و عراق در ارتباط با  تامین امنیت در مرزهای مشترک دو کشور و اخبار منتشر شده در مورد نقش‌آفرینی احتمالی  سازمان ملل در این ارتباط گفت: ایران و عراق متفق هستند که لازم است اقدامات مشترک براساس توافقنامه امنیتی منعقده بین دو کشور اجرایی شود به نحوی که مرزهای دو کشور  از جمله در شمال و شمال غرب، مرزهای امنی باشد و گروه‌های تروریستی که در آنجا در قالب پناهجو اما به صورت مسلحانه حضور دارند خلع سلاح شوند و این اطمینان حاصل شود از ناحیه اقدامات تروریستی آنها، خللی به روابط دوستانه دو کشور وارد نمی‌شود و مرزهای دو کشور امن هستند .

کنعانی با بیان این که دو کشور در این زمینه متفق القول هستند که می‌توانند روابط دو کشور را مبتنی بر حسن روابط و توافقی که امضا کردند دنبال کنند، گفت: از ورود هیچ مرجع دیگری در روابط دوجانبه ایران و عراق استقبال نمی‌کنیم. دو کشور در سطح عالی روابط دوستانه، برادرانه و سازنده دارند و ما این روند را ادامه خواهیم داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوال دیگری در مورد حملات هوایی، موشکی و زمینی شب گذشته رژیم صهیونسیتی به شهر «جنین» در کرانه  باختری که منجر به کشته و مجروح شدن چندین فلسطینی شده است، گفت: شاهد حملات هوایی، زمینی و موشکی ارتش رژیم اشغالگر صهیونیستی به شهر جنین هستیم. این اقدام جنایتکارانه و ماجراجویی آشکار، مصداق بارز تروریسم دولتی است. ملت فلسطین هیچ جرمی جز دفاع از حقوق قانونی، طبیعی و شناخته شده خودش مرتکب نشده است. این ملت برای احقاق حقوق قانونی خود تلاش می‌کند و از خود در مقابل یک رژیم متجاوز و اشغالگر در حال دفاع است.

وی با بیان این که تردیدی نداریم که این رژیم یک بار دیگر شکست سختی را از مردم فلسطین متحمل خواهد شد، افزود: جامعه جهانی در حمایت از این مردم و در مقابل تجاوز وحشیانه رژیم صهیونیستی مسئولیت دارد و باید با جدیت به مسئولیت خود عمل کند. مشخصا از سازمان همکاری اسلامی این انتظار وجود دارد که  به مسئولیت خود در این زمینه به صورت جدی و موثر عمل کند.

ت ت
کدخبر: 163710 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها