مخالفان سعودی:

آینده‌ای تلخ در انتظار دولت سعودی!

مخالفان رژیم پادشاهی در عربستان بر اساس یک تحقیق انجام شده توسط محققان رژیم صهیونیستی، «آینده تلخی» را برای حکومت پادشاهی این کشور پس از مرگ «سلمان بن عبدالعزیز» شاه سعودی پیش‌بینی کردند.

آینده‌ای تلخ در انتظار دولت سعودی!

به گزارش منیبان، پایگاه اطلاع رسانی امروز (سه شنبه) «جنبش تغییر و آزادی» عربستان وابسته به مخالفان حکومت پادشاهی در این کشور نوشت که این مطالعه محققان رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که پس از مرگ ملک سلمان، ممکن است کودتایی در این کشور رخ دهد، اما اردوگاه «محمد بن سلمان» ولیعهد کنونی می‌تواند شرایط را کنترل کند. 

بر اساس این تحقیق، در پی این کودتا «خالد بن سلمان» (معاون وزیر دفاع فعلی) برادر محمد بن سلمان قدرت را در عربستان سعودی به دست می‌گیرد و تمرکز خود را بر امور داخلی خواهد گذاشت و از جنگ در یمن منصرف خواهد شد. 

در ادامه این تحقیق که با عنوان «خاورمیانه در سال ۲۰۳۰ چگونه خواهد بود؟» توسط سه محقق به نام‌های «آری هیستین» از انستیتوی مطالعات امنیت رژیم اسرائیل که نزدیکترین مرکز به «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم است، «دانیل راکوف» افسر اطلاعاتی ارتش رژیم صهیونیستی متخصص تجزیه و تحلیل اطلاعات و «یوئیل گوزانستکی» محقق انستیتو خاورمیانه و متخصص در ابعاد سیاسی و امنیتی کشورهای حاشیه خلیج فارس تهیه شده، آمده است که آمریکا پس از کشته شدن محمد بن سلمان در پی این کودتا، در فشار قرار خواهد گرفت.  

پایگاه اطلاع رسانی مخالفان عربستانی افزود که پیش از این روزنامه سوئیسی «نوی تسورخر تسایتونگ» پیش‌بینی کرده بود که محمد بن سلمان برای سلطنت مبارزاتی را آغاز خواهد کرد و نزدیکترین رقبای خود از جمله شاهزادگان برجسته که ممکن است برای جانشینی پدرش با او رقابت کنند و به منظور تلاش برای جلوگیری از هرگونه کودتای علیه خود را مورد هدف قرار دهد که این پیش بینی به درستی محقق شد.  

روزنامه نوی تسورخر تسایتونگ در این ارتباط نوشت که این تلاش برای کودتا با توجه به سیاست‌های ضد و نقیضی که بن سلمان دنبال می‌کند و از آن عقب نشینی نمی‌کند، حتی از طریق خشونت، تعجب‌آور نیست. 

«کریستین وایسفلوگ» خبرنگار بخش امور خاورمیانه این روزنامه افزود که بن سلمان در سالهای اخیر برای خود دشمن ساخته است و کشته شدن «جمال خاشقچی» روزنامه نگار عربستانی در اکتبر ۲۰۱۸ سوالاتی را در خصوص توانایی وی در هدایت امور کشور ایجاد کرده است. 

وی نوشت: بن سلمان در چارچوب بخشی از کارهای بی‌وقفه‌ای که برای رسیدن به قدرت انجام می‌دهد، کودتای دیگری را آغاز کرد و ۲۰ شاهزاده و ده‌ها افسر ارتش و مقامات وزارت کشور را دستگیر کرد که از شاهزادگان برجسته می‌توان به «احمد بن عبدالعزیز» برادر کوچک ملک سلمان و «محمد بن نایف» ولیعهد سابق اشاره کرد. 

این افراد متهم به برقراری ارتباط با آمریکا و سایر کشورهای خارجی برای طرح کودتا علیه محمد بن سلمان هستند. 

روزنامه نوی تسورخر تسایتونگ با اشاره به اینکه محمد بن نایف ولیعهد سابق از زمان برکناری از سمت خود از سه سال قبل تاکنون در حصر خانگی غیرقابل قبولی به سر می‌برد. 

به نوشته این روزنامه، اعضای خانواده سلطنتی عربستانی بازداشت شده، ممکن است به جرم خیانت به حبس ابد یا حتی اعدام محکوم شوند، حتی با وجود اینکه تعدادی از شاهزادگان آزاد شده‌اند. 

 وایسفلوگ خبرنگار بخش امور خاورمیانه این روزنامه با اشاره به احتمال زیاد وقوع کودتا پس از مرگ ملک سلمان شاه کنونی عربستان بر اساس تحقیقات انجام شده توسط محققان رژیم اسرائیل اضافه کرد: با توجه به سیاست‌های ضد و نقیض و بلندپراوزانه بن سلمان ولیعهد کنونی عربستان، تلاش برای کودتا و اجرای آن حتی در صورت بروز درگیری در این کشور، دور از انتظار نیست.  

وی افزود: بن سلمان نیرویی محرک برای باز کردن جامعه عربستان و تنوع اقتصادی این کشور است و او کسی است که نفوذ پلیس مذهبی را محدود کرد و به گردشگران غربی اجازه ورود به کشور و به زنان اجازه رانندگی داد و اجازه داد که زنان بدون اجازه سرپرست، سفر کنند. 

 خبرنگار بخش امور خاورمیانه روزنامه نوی تسورخر تسایتونگ افزود: تغییرات سریع در داخل کشور به دلیل اینکه با تصمیمات خارجی همراه بود مورد حمایت همه جانبه قرار نگرفت و اولین مورد آن دخالت ناموفق نظامی در یمن و تحریم قطر بود. 

این گزارش با اشاره به اینکه بن سلمان برای محقق کردن چشم‌انداز سیاسی خود از استفاده از خشونت دریغ نمی‌کند و نه تنها از شیوخ بلکه از رجال معتدل مذهبی و فعالان حقوق زنان، اعلام انزجار کرد. 

بن سلمان همچنین در پاییز ۲۰۱۷ کمپینی را برای دستگیری راه‌اندازی کرد و ۵۰۰ شاهزاده و بازرگان را در هتل مجلل «ریتز کارلتون» در حصر قرار داد. 

گزارش شده است که آن‌ها برای آزادی خود مجبور به پرداخت ۱۰۰ میلیارد دلار شدند و دستگیری محمد بن نایف ولیعهد پیشین نشان دهنده ترس بن سلمان برای از دست دادن تاج و تختی است که به او می‌رسد.

 محمد بن نایف یک رقیب سرسخت برای بن سلمان به شمار می‌آید، به ویژه اینکه وی سمت وزیر کشور را در اختیار داشت و پس از حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به عنوان معمار استراتژی عربستان برای مقابله با تروریسم مورد توجه قرار گرفت و اعتماد زیاد واشنگتن را به خود جلب کرد. 

دیپلمات‌ها و افسران نظامی در آنجا (واشنگتن)  بن نایف باتجربه را برای رسیدن به تاج و تخت پادشاهی را به بن سلمان که می‌تواند عربستان را به خطر اندازد، ترجیح می‌دهند. 

رقیب دیگر بن سلمان، شاهزاده احمد بن عبدالعزیز برادر کوچکتر ملک سلمان است که به مخالفت با سیاست‌های ولیعهد سعودی و جنگ یمن مشهور است. وی پیش از این در لندن زندگی می‌کرد و در سال ۲۰۱۸ چند هفته پس از مرگ خاشقچی با دریافت ضمانت‌های امنیتی تصمیم گرفت به عربستان باز گردد.


ت ت
کدخبر: 16495 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها