واکنش کنعانی به اعزام جنگنده‌های اف ۱۶ امریکا به تنگه هرمز

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اعزام جنگنده های اف ۱۶ امریکا به تنگه هرمز گفت: نقش امریکا درباره منطقه صلح امیز و سازنده نبوده است.

واکنش کنعانی به اعزام جنگنده‌های اف ۱۶ امریکا به تنگه هرمز

به گزارش منیبان، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، در نشست خبری گفت: مطالب متنوعی درباره بیانیه شورای همکاری خلیج فارس دیدیم. احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها اصل شناخته در حقوق بین الملل و منشور بین الملل است. ایران از سوی همه طرفها این اصل را لازم الاجرا می داند و اگر هر اقدامی خلاف این اصل مسلم صورت بگیرد، واکنش نشان خواهیم داد. حاکمیت خود را درباره جزایر سه گانه قابل گفتگو ندانسته و نمی دانیم. اظهارات روسیه و امارات را مردود می دانیم. به دولت روسیه اعتراض کردیم. مواضع غیرسازنده در حق مسلم ایران بر جزایر سه گانه تاثیری نخواهد داشت. 

وی با اشاره به سفر وزیر خارجه عمان به تهران گفت: وزیر خارجه دولت دوست همسایه و برادر امروز به تهران می اید و با وزیر خارجه و مقامات کشور دیدار می کند. عمان شریک ما است و دارای نقش سازنده و حسن نیت در ایفای نقش در خصوص موضوعات بین المللی است. 

وی با اشاره به اعزام جنگنده های اف ۱۶ امریکا به تنگه هرمز گفت: نقش امریکا درباره منطقه صلح امیز و سازنده نبوده است. ما تحرکات و لفاظی امریکا را سازنده نمی دانیم و تهدیدامیز است. تداوم ان به ایجاد حساسیت در خلیج فارس و ناامنی و بی ثباتی کمک می کند. ایران نسبت به هرگونه اقدام غیرقانونی و غیرسازنده که امنیت منطقه را تحت تاثیر قرار دهد، واکنش نشان می دهد و رصد و پایش می کند. نسبت به هر تهدیدی در مرزهای خود حساس هستیم. باتوجه به اشراف نیروهای مسلح و امنیت دریانوری در خلیج فارس، حق خود را منطق با قواعد بین المللی محفوظ می دانیم و از حقوق خود استفاده خواهیم کرد. امریکا از اقدامات غیرسازنده دوری کند. امنیت منطقه موضوع مشترک برای کشورهای منطقه است. دیگر کشورهای منطقه در حوزه ابی خلیج فارس به مسئولیت خود بپردازند و هشدارهای لازم را به طرف مقابل بدهند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات جیک سالیوان درباره برجام بیان کرد: من به جزییات مذاکره امروز با عمان و تبادل زندانی با امریکا نمی توانم اشاره کنم. از فرصت های دیپلماتیک برای تامین حقوق ملت ایران غفلت نخواهیم کرد. از ظرفیت کشورهای دوست استقبال کرده و می کنیم. از مسیر دیپلماتیک فاصله نگرفتیم. دولت امریکا به طور غیرقانونی از قرارداد بین المللی خارج شده و هم مسیولیت دارد و هم برای بازگشت مسئولانه همه طرف ها، امریکا باید به مسیولیت خود عمل کند. من پیش بینی نمی کنم. مسیر مذاکره باز هست و می شو‌د از مسیر دیپلماتیک این موضوعات را پیگیری کرد. دولت امریکا باید اراده و تصمیم قطعی خود را نشان دهد. 

ناصر کنعانی درباره تغییر رابرت مالی گفت: ارزیابی منفی و یا مثبتی ندارم. ما به رفتار دولت ها نگاه می کنیم و به رفت و امدها توجه نخواهیم کرد. 

وی با اشاره به میزبانی ایتالیا از منافقین اظهار کرد: اقدام رسمی ایران به طور جدی انجام شد. میزبانی از منافقین در هیچ سطحی و از طرف هیچ دولتی قابل دفاع نیست. میزبانی توسط هر کشوری و هر شکل آن، مصداق بازر حمایت و تشویق تروریسم است. این اقدام در تعارض با شعارهای حقوق بشری و مبارزه با تروریسم از سوی دولتهای اروپایی هست. نمی شود مدعی حقوق ملت ایران باشند و هم از قاتلان ملت ایران حمایت و میزبانی کنند. با احضار سفیر این کشور واکنش جدی نشان دادیم. در پیگرد قانونی اعضای منافقین از ظرفیت های خود در حوزه سیاسی حقوقی و پلیس بین الملل استفاده خواهیم کرد. بسیاری از دولتها به رغم شعارها به مسئولیت خود عمل نکردند و باید به مسئولیت خود در مبارزه با تروریسم عمل کنند.

وی تاکید کرد: افریقا جزو کشورهای مورد توجه ماست. برنامه های جدیدی پیش رو هست. ما در استانه شکل گیری تحرک و جهش با کشورهای افریقایی هستیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره پیشنهاد امیرعبدالهیان درباره مجمع گفتگوها گفت: این یک روند هست و مبتنی بر پیشنهادی که ارایه کردیم این موضوع را مورد اهتمام قرار خواهیم داد و آن را در تعاملات دیپلماتیک با کشورهای حوزه خلیج فارس، دنبال خواهیم کرد. 

وی درباره قرارداد جدید ایران و عراق در حوزه تهاتر گفت: همکاری ایران و عراق به خصوص در حوزه اقتصادی و دوجانبه براساس نیاز دو‌ کشور هست و این مسیر با قوت ادامه می یابد. امریکا به عنوان عامل مخل و ایضایی عمل می کند. انتظار داریم دولت عراق اقدامات لازم را انجام بدهد. تهاتر یکی از شیوه های همکاری ایران با کشورهای دنیا است. تهاتر شیوه اثرگذاری است. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به سفر مقام عالی نظامی پاکستان به ایران گفت: این سفر در ادامه تداوم همکاری های سازنده دو کشور است. طرفین بر ضرورت تقویت همکاری ها مبتنی بر منافع مشترک با هدف تامین امنیت تاکید دارند. این سفر برای تکمیل مشورت بود تا همکاری ها تقویت شود.

ناصر کنعانی درباره اقدامات امنیتی ایران و عراق در مسئله اقلیم کردستان و هشدار سرلشکر باقری به بغداد اظهار کرد: دولت مرکزی عراق با مقامات اقلیم برای تقویت نیروهای دولت فدرال عراق به توافق رسیدند. ایران از توافقنامه امنیتی امضا شده فیمابین بین دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان استقبال می کند. قضاوتی نداریم و پیش داوری نمی کنیم. تماس ها با دو کشور برقرار است. مشاور امنیت ملی عراق با سفیر ایران در بغداد دیدار کرد. نحوه اجرای توافقات را رصد می کنیم. امنیت در طول مرزها به نفع دو ملت و دو کشور هست. اعتقاد داریم تداوم نیروهای تروریستی در جغرافیای عراق مخل امنیت دو کشور است و عراق باید به این موضوع توجه جدی داشته باشد.

ناصر کنعانی تاکید کرد: ایران هیچگونه اقدام غیرقانونی دولت امریکا برای تعدی به اموال و دارایی های ملت ایران را بر نمی تابد. این اقدامات مصداق بارز راهزنی است. کشورها به مسیولیت خود عمل کنند. 

وی با اشاره به حمله امروز به پل کریمه گفت: هرگونه اقدام در مسیر تشدید جنگ در اوکراین را غیرسازنده و مخل صلح می دانیم. راهکار جنگ نیست و بازگشت به راهکارهای سیاسی باید تقویت شود. جنگ اوکراین موجب نگرانی ما است. یک طرف جنگ در اوکراین نیستیم و خواهان پایان دادن به بحران هستیم. اتهامات علیه ایران را رد می کنیم. 

وی درباره تاخیر سفر رییسی به کنیا با فشار امریکا و اسراییل گفت: هیچ ارزیابی درباره نکته مورد اشاره ندارم. سفر موفقی بود و در زمان‌خود انجام شد. این سفر مثمرثمر بود و به دعوت همتای رییس جمهور انجام شد. همچنین جهش در مسیر حرکت دو کشور هست. 

ناصر کنعانی درباره عدم انتخاب سفیر ایران در انگلیس گفت: انشاالله منصوب می شوند. انتخاب سفرای جدید در تعداد قابل توجهی از کشورها انجام شد. تعداد قابل توجهی مستقر و تعداد قابل توجهی از سفرا اماده عزیمت هستند. درباره این کشور و دو کشور باقیمانده هم اقدام کردیم. ایجاد حساسیت رسانه ای را غیرضروری می دانیم. دولت و وزارت خارجه توجه لازم را دارند.

کنعانی در خصوص روند عضویت جمهوری اسلامی ایران در بریکس گفت: جمهوری اسلامی ایران درخواست خود را برای عضویت در بریکس ارائه کرده و در این زمینه رایزنی‌ها گفتگوها و مشورت‌های خود را با کشورهای اصلی عضو بریکس انجام داده است. خوشبختانه این درخواست عضویت با توجه به جایگاه مهم جمهوری اسلامی ایران مورد توجه مجموعه بریکس قرار دارد و بر همین مبنا جناب آقای رئیس جمهور در اولین اجلاس روسای گروه بریکس به طور مجازی شرکت کرد. از  رئیس جمهور محترم برای مشارکت در نشست آتی اجلاس سران بریکس هم دعوت به عمل آمده است. کشورهای عضو مجموعه بریکس هنوز قواعد و اصول و آیین نامه عضویت اعضای جدید را تدوین نکرده‌اند در حال مشورت و رایزنی هستند. امیدواریم که فرایند قانونی عضویت در بریکس در اسرع وقت تدوین شود و مبتنی بر شرایط جدید، جمهوری اسلامی برای پیگیری عضویت در بریکس اقدامات دیپلماتیک خود را انجام خواهد داد.

ت ت
کدخبر: 166160 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها