وزیر خارجه ارمنستان:

آذربایجان به جای گفتگو با مردم قره باغ سیاست پاکسازی قومی را در پیش گرفته/ امیرعبداللهیان: ما از فرمت ۳+۳ بین کشورهای منطقه استقبال می‌کنیم

وزیر خارجه ارمنستان گفت: آذربایجان به جای گفتگو با مردم قره باغ سیاست پاکسازی قومی را در پیش گرفته است.

آذربایجان به جای گفتگو با مردم قره باغ سیاست پاکسازی قومی را در پیش گرفته/ امیرعبداللهیان: ما از فرمت ۳+۳ بین کشورهای منطقه استقبال می‌کنیم

به گزارش منیبان، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در نشست مشترک خبری با آرارات میرزویان، همتای ارمنستانی خود گفت: به همتای خودم اقای آرارات میرزویان خوش آمد می گویم. ما برای رابطه با ارمنستان اهمیت قایل هستیم. ما از پیشرفت گفتگوهای صلح میان ارمنستان و آذربایجان استقبال می کنیم. فعالانه به صلح در قفقاز تاکید داریم.

امیرعبداللهیان افزود: همسایگان نقش مهمی در ترسیم چشم انداز منطقه دارند. قفقاز نباید به میدان منازعه و کشمش ها، میان قدرت ها تبدیل شود. منازعه در قفقاز چالش جدی در منطقه ایجاد می کند. زمان ان است که نظم مبتنی بر صلح در قفقاز مسقر شود. هرگونه مذاکره باید در فضای متوازن و توسط طرفین ایجاد شود و منافع طرفین را تامین کند، برخی بدنبال سواستفاده در منطقه قفقاز هستند. ما از فرمت ۳+۳ میان کشورهای منطقه استقبال می کنیم و به تلاش های خود ادامه می دهیم.

وزیر خارجه بیان کرد: در دیدار با الهام علی اف شنیدم که نگاه آنها به کریدور زنگزور در راستای رفع موانع است و  اعلام کردند آذربابجان بدنبال بستن کریدور میان ایران و ارمنستان نیست. ما نیز به مقامات آذربایجان گفتیم که تهران حتی در مواقع بحران نیز مسیر مواصلاتی آذربایجان نخجوان را مسدود نکرده است.

امیرعبداللهیان افزود: ظرفیت های فراوانی برای توسعه همکاری ها وجود دارد. در حال حاضر تجارت یک میلیارد دلار داریم و به سمت تجارت ۳ میلیارد دلار در حرکت هستیم. ما اتفاق نظر برای تهاتر گاز با برق با ارمنستان داریم.

آرارات میرزویان، وزیر خارجه ارمنستان، نیز در این نشست گفت: مراوردات بلندپایه و چشم انداز بلند مدت میان طرفین وجود دارد. ایران دوست منحصر به فرد ما بوده و خواهد بود. 

وی تاکید کرد: بدنبال پیش برد تجارت، انرژی و حمل و‌نقل با ایران هستیم. همچنین بحث همکاری در حوزه جاده ای برای ما حائز اهمیت است. 

وی افزود: امروز همکارم را در جریان عادی سازی روابط میان ارمنستان و آذربایجان قرار دادم. آذربایجان به جای گفتگو با مردم قره باغ سیاست پاکسازی قومی را در پیش گرفته است.  آذربایجان، اقدام به توقف کامل مواد غذایی و انتقال بیماران از قره باغ کرده است. بحران انسانی در قره باغ حاکم است، از فاجعه انسانی در قرن بیست و یکم جلوگیری کنند. 

وی همچنین با بیان اینکه همکاری‌ها در حوزه‌های جاده‌ای و ترانزیتی نیز از اهمیت ویژه‌ای برای دو کشور برخوردار است، گفت: سال گذشته ما شاهد افتتاح سرکنسولگری ایران در قاپان بودیم و ان‌شاءالله در ادامه شاهد افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز خواهیم بود.

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه ما چندی پیش میزبان جلسه مشورتی ارمنستان، هند و ایران در ایروان بودیم، اظهار کرد: گسترش همکاری‌ها و تعاملات تجاری و ترانزیتی با تهران برای ایروان بسیار حائز اهمیت است.

میرزویان در ادامه بیان کرد: بر عزم سیاسی و آمادگی رهبران بلندپایه ارمنستان برای تعمیق روابط تاکید می کنم. اخیرا تهران با ایروان خواهر خوانده شدند. ما منتظر دوستان خود هستیم. شما (امیرعبداللهیان) را برای سفر به ارمنستان دعوت میکنم. پیام دعوت نخست وزیر ارمنستان به جناب رییسی را، اعلام می کنم.


ت ت
کدخبر: 167413 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها