در اروپا؛

توزیع این واکسن دوباره از سر گرفته شد+جزییات

کشورهای اروپایی در پی تائید نهاد نظارت دارویی اروپا در باره واکسن تک واحدی کووید –۱۹ ساخت شرکت داروسازی جانسون اند جانسون، از روز چهارشنبه آماده از سرگیری توزیع و تسریع در تزریق آن می شوند.

توزیع این واکسن دوباره از سر گرفته شد+جزییات

به گزارش منیبان؛ از رویترز؛ وزارت بهداشت آلمان اعلام کرد که تحویل محموله های این واکسن را به ایالت های مختلف برای استفاده در مراکز واکسیناسیون آغاز می کند و پزشکان خانواده باید این واکسن را از هفته آینده دریافت کنند.

آژانس دارویی اروپا (EMA) با تائید ارتباط احتمالی میان این واکسن و موارد بسیار کمیاب لخته شدن خون در بزرگسالان در ایالات متحده، فراتر بودن مزایای این واکسن را نسبت به خطراتش، یادآوری کرد.

توقف موقت کاربرد این واکسن در روزهای گذشته به منظور بررسی موارد انگشت شمار بروز مشکل در دریافت کنندگان، آخرین مانع در مسیر تلاش ها برای برخورد با این همه گیری بود که تاکنون بیش از سه میلیون نفر را به کام مرگ کشانده و ۱۴۰ میلیون نفر دیگر را مبتلا کرده است.

نهاد دارویی اروپا همزمان با ایمن دانستن این واکسن، تصمیم گیری در باره چگونگی کاربرد آن را همانند واکسن آسترازنکا به کشورهای عضو اتحادیه اروپا واگذار کرد. هلند اعلام کرد که قصد دارد کاربرد آن را از روز چهارشنبه ازسرگیرد و وزارت بهداشت ایتالیا توصیه کرده که برای شهروندان بالای ۶۰ ساله تزریق شود.

اما هنوز نهادهای ناظر آلمان در باره محدود کردن کاربرد آن به گروه سنی معینی همانند آسترازنکا که کمیته واکسن کاربرد آن را برای سن ۶۰ سال به بالا توصیه کرده، تصمیم نگرفته اند. وزارت بهداشت دانمارک تصمیم خود را در باره چگونگی کاربرد ان تا چند روز آینده و براساس بررسی های بیشتر در باره ارتباط احتمالی این واکسن با موارد نادر لخته شدن خون دریافت کنندگان، اعلام خواهد کرد.

با اینکه تاکنون نزدیک به هشت میلیون شهروند ایالات متحده واکسن جانسون اند جانسون دریافت کرده اند، اما کاربرد آن از هفته گذشته در ایالات متحده در پی دیده شده موارد بسیار اندک لخته شدن خون به همراه کاهش پلاکت های خون در ۶ زن به صورت موقت متوقف شد که کاربرد آن را در اروپا نیز به تاخیر انداخت.

این شرکت داروسازی اعلام کرده با وجود یافت نشدن ارتباط آشکار میان موارد لخته شدن خون و دریافت این واکسن، از نزدیک با سازمان های نظارتی بخش دارو و درمان همکاری می کند.


ت ت
کدخبر: 16788 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها