وزیر خارجه سوریه:

تفاوتی بین داعش، اسراییل و آمریکا وجود ندارد/ ترکیه شمال سوریه را اشغال کرده/ امیرعبداللهیان: زنگ خطر در تحرکات تروریستی جدی گرفته شود

وزیر خارجه سوریه گفت: اوضاع در شمال سوریه خوب پیش نمی رود ترکیه این منطقه را اشغال کرده است.

تفاوتی بین داعش، اسراییل و آمریکا وجود ندارد/ ترکیه شمال سوریه را اشغال کرده/ امیرعبداللهیان: زنگ خطر در تحرکات تروریستی جدی گرفته شود

به گزارش خبرنگار سیاسی منیبان، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، در نشست  مشترک خبری با همتای سوری گفت: دو تن از وزرای کابینه اقتصادی سوریه در تهران هستند. نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور به ریاست بذرپاش در تهران برگزار شد. پیگیری توافقات روسای جمهور دو کشور پس از سفر رییسی به دمشق، بررسی شد. با پوشش جدی سفرای دو کشور و پیگیری مستمر وزرای کابینه دو کشور، شاهد اجرای توافقات هستیم. تشکیل شرکت مشترک بیمه و توافق برای تجارت با پول ملی دو کشور در حال انجام است. افزایش تعداد پروازهای هوایی بین دو کشور و برخورداری تجار از حذف تعرفه های تجاری، بررسی شد. برای پیگیری دقیق تر دستورات دو رییس جمهور و بهره مندی از منابع حاصل از همکاری ها،  کمیته اقتصادی، کمیته علم و فناوری، کمیته مالی و بانکی و کمیته حقوقی تشکیل شد. درباره تحولات منطقه ای بحث و تبادل نظر شد، عملیات تروریستی اخیر در دمشق و عملیات تروریستی در پاکستان را تسلیت می گویم و اقدامات تروریستی را به شدت محکوم میکنم. زنگ خطر در تحرکات تروریستی ایجاد شده که باید جدی گرفته شود. امنیت کشورهای همسایه، سرمایه همه ملت های منطقه است. برخی کشورها و طرف های غربی مانع بازگشت آوارگان هستند و آنها را تشویق به حضور در خارج از سوریه می کنند.

امیرعبداللهیان افزود: نشست وزرای خارجه کشورهای اسلامی امروز ساعت چهار و نیم برگزار خواهد شد که این نشست به پیشنهاد ایران، عراق و عربستان و با همکاری کشورهای منطقه و سوریه انجام می شود. این نشست درباره اهانت به کتب آسمانی و قرآن کریم و ارسال پیام قوی و بازدارنده به کشورهایی است که اجازه دادند تا به افراط گرایی دامن زده شود.

امیرعبداللهیان بیان کرد: از زمانیکه برنامه جامع همکاری ها به امضا دو کشور رسید، کمیته های مختلفی برای اجرایی شدن این سند با تمرکز اقتصادی تشکیل شده و کار با سرعت در حال انجام است. 

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از این نشست تصریح کرد: اتفاق نظر داریم که روند آستانه به فعالیت خود ادامه دهد و در برنامه‌ریزی‌ها، برگزاری نشست وزیران امور خارجه و روسای جمهور کشورهای عضو روند آستانه در دستور کار طرفین قرار دارد.

وی گفت: نگرانی‌های ترکیه در خصوص مرزهای مشترک سوریه و ترکیه را به خوبی درک می‌کنیم و در عین حال معتقدیم که روش و حضور نظامی در این زمینه راه حل نیست.

امیرعبداللهیان افزود: چارچوب نشست چهار جانبه ایران، روسیه، ترکیه  و سوریه مناسب‌ترین مسیر دیپلماتیک برای توافق و استمرار امنیت در مرزهای مشترک سوریه و ترکیه است.

وی افزود: حاکمان جعلی رژیم صهیونیستی درک کرده‌اند که هیچ اقدام آنها بی پاسخ نخواهد ماند و منطقه نسبت به تحرکات و جنایت‌های رژیم صهیونیستی بی تفاوت نبوده و نخواهد بود.

امیر عبداللهیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با محکوم کردن عملیات تروریستی اخیر در منطقه سیده زینب در دمشق و عملیات تروریستی اخیر در پاکستان گفت: ما به دولت و ملت سوریه و پاکستان بخاطر این اتفاقات تروریستی تسلیت می‌گوییم و این اقدامات را به شدت محکوم می‌کنیم.

فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه، نیز در این نشست گفت: خوشحالم که در ایران هستم. ما به صورت دوره ای با امیرعبداللهیان سفرهای دوجانبه داریم که در راستای تبادل اطلاعات، درباره تحولات منطقه است. سفر رییسی به سوریه صفحه جدیدی برای گسترش روابط دو کشور برادر بود. سفر رییسی درباره مسایل سیاسی و همکاری های بین المللی و منطقه ای بود. ملت های منطقه از اشغالگری اسراییل علیه ملت ما و فلسطین به ستوه آمده اند. تحولات اسراییل نشان از عمق بحران در این رژیم جعلی دارد. اسراییل تلاش می کند تا به شهرک سازی ها ادامه دهد.

وزیر خارجه سوریه افزود: از اینجا، درود به اهالی جولان اشغالی می فرستم و از مبارزات آنها تمجید می کنم که برای آزادسازی این منطقه، تلاش می کنند. جولان به سرزمین واقعی خود برخواهد گشت. ما از تلاش برای وحدت بخشی بین مسلمانان و اعراب استقبال می کنیم. درباره روابط دو جانبه میان دو کشور، روند آستانه و گفتگوهای چهار جانبه و اشغالگری سوریه بحث و تبادل نظر کردیم. جنایت ها در سوریه مطمئنا پایان خواهد یافت. وجود آمریکا در شمال شرق سوریه نامشروع است زیرا ما این خواسته را نداشتیم. به کشورهای دوست که به بهانه مبارزه با داعش به ائتلاف علیه سوریه پیوستند می گویم که، سوریه برای مقابله با داعش ناتوان نیست. کشورهای غربی به حمایت از تروریسم پایان بدهند. برای ایجاد فردای بهتر مردم خودمان، تلاش می کنیم. موافق هر ابتکار عمل برای بازگشت پناهندگان سوریه هستیم. ما با نهادهای مربوط به سازمان ملل همکاری می کنیم. آنها تحریم های ظالمانه علیه ملت سوریه وضع کردند. ملت ما به آب معدنی هم بدلیل تحریم دسترسی ندارند. آب را در حسکه قطع می کنند. این کشورها درباره حقوق بشر دروغ می گویند، آمریکا ۴۲ کامیون نفت ما را متوقف کرد غارت آمریکا باید متوقف شود. آمریکا در عراق هم اهداف خاصی دارد و باید متوقف شود. همه می دانند آمریکا بدنبال چه چیزی در منطقه است.

وی افزود: همه داعشی ها تحت نظارت اردوگاه های آمریکا، به مناطق ما سرازیر می شوند. هدف دارند دولت سوریه را تضعیف کنند. سوریه حامی ملت فلسطین است. آمریکایی ها میلیاردها دلار از اموال سوریه را غارت و به خارج قاچاق کردند.

وزیر خارجه سوریه تاکید کرد: پس از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب در نشست جده، آمریکا خشمگین شد. کشورهای عربی را برای این تصمیم محکوم می کنند. آنچه قبلا اتفاق افتاد بدلیل فشار کشورهای غربی است.

وی اظهار کرد: ۳۰۰ هزار تروریست با اجازه کشورهای همسایه وارد سوریه شدند که در برابر آنها، با رهبری حکیمانه بشار اسد و مردم پیروز شدیم. در تجاوز نظامی آمریکا به شمال شرق سوریه، ۲۵۰ شهروند سوری در دیرالزور به شهادت رسیدند، اوضاع در شمال سوریه خوب پیش نمی رود ترکیه این منطقه را اشغال کرده است. با ترکیه دشمنی نداریم اما باید از سرزمین ما بیرون بروند. برخی کشورها رویکرد داعش را برای اهداف آمریکا و اسراییل پیگیری کردند. قطعا با مقاوت ملت سوریه، تروریست ها از کشور ما بیرون خواهند شد. وقتی داعش ضعیف می شود اسراییل وارد صحنه می شود. تفاوتی بین داعش اسراییل و آمریکا وجود ندارد. جنایتکاران روزی مجازات خواهند شد. 

وزیر خارجه سوریه بیان کرد: ایران همه تلاش های خود را برای حمایت از مردم سوریه، انجام داده است. کمک های ایران در زلزله اخیر سوریه، بزرگ بود. ما از ملت ایران و رهبری ایران برای آنچه تقدیم سوریه کردند، تشکر می کنیم. 

ت ت
کدخبر: 168643 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها