سیاستمدار جنجالی بالاخره استعفا داد+جزییات

فرستاده ویژه نخست وزیر انگلیس در امور خلیج فارس پس از بالاگرفتن جنجال بر سر نقش لابی‌گری او برای شرکت‌های خصوصی در دولت، از مقام خود کناره گیری کرد.

سیاستمدار جنجالی بالاخره استعفا داد+جزییات

به گزارش منیبان، لرد «ادوارد» لیستر که به عنوان یکی از مشاوران امین بوریس جانسون در مسائل سیاسی شناخته می‌شود فقط دو ماه بود که به این سمت انتخاب شده بود. این مقام عالی‌رتبه انگلیس حالا به تعارض منافع، دریافت رشوه و اینکه از جایگاهش در دولت برای منافع اقتصادی سوء استفاده کرده، متهم است.

نشریه ساندی میل هفته گذشته گزارش داد که لیستر۵۰ هزار پوند در یک شرکت مهندسی آمریکایی سهم دارد که شعبه انگلیس آن به لطف لابی وی موفق به عقد شش قرارداد تجاری با دولت شده است. ارزش این قراردادها نزدیک به یک میلیون پوند برآورد می‌شود.

ساندی تایمز هم پیشتر مدعی شده بود لیستر که هدایت مذاکرات وزارت امور خارجه انگلیس با چین را برای خرید یک دستگاه ساختمان جدید برای سفارت این کشور در لندن برعهده داشت به طور هم زمان برای دو شرکت خصوصی در این معامله کار می‌کرده است. یکی از این شرکت‌ها آژانس املاک آمریکایی سی‌بی‌آرئی است که چین برای سرعت بخشیدن به این معامله مامور کرده بود. دیگری هم شرکت دلانسی مالک ملک یاد شده بود.

یک سخنگوی دولت هرگونه تعارض منافع از سوی لرد لیستر را رد کرده و گفته که وی در ماجرای خرید ساختمان جدید برای سفارت چین به درخواست دولت انگلیس هدایت مذاکرات را برعهده گرفت. ساختمان یادشده که مقابل نمای تاریخی برج لندن و در یک موقعیت استثنایی قرار دارد در سال ۲۰۱۸  به ارزش ۲۵۵ میلیون پوند معامله شد.

دریافت رشوه ۴۸۷ هزار پوندی از یک آژانس املاک هنگامی که لیستر ریاست موسسه دولتی «خانه انگلیس» را برعهده داشت از دیگر اتهامات نامبرده است. گفته می‌شود که او این رقم را بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ دریافت کرده تا از جایگاه خود در خانه انگلیس که وظیفه حمایت مالی از پروژه های املاک در کشور را دارد، استفاده کند.

نخست وزیر انگلیس بهمن ماه گذشته لیستر را به عنوان فرستاده ویژه خود در امور خلیج فارس منصوب کرد. جانسون با تاکید بر اینکه منطقه خلیج فارس از اهمیت زیاد اقتصادی و ژئوسیاسی برخوردار است گفت؛ از تعیین وی برای همکاری با شرکای انگلیس در این منطقه خرسندم.

وی که متولد ۲۵ اکتبر ۱۹۴۵ و به ادی لیستر معروف است پیشتر استراتژیست و رییس دفتر نخست وزیر انگلیس بود.

لیستر زمانی که بوریس جانسون شهردار لندن بود به عنوان معاون او هم خدمت می‌کرد و پیش از آن هم رییس شورای شهر منطقه وندزوورث بود.


ت ت
کدخبر: 17224 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها