سرلشکر صفوی: ایران باید یک قدرت دریایی شود

دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا گفت: باید بتوانیم میان قلمروهای ژئواستراتژیک دریایی و زمینی پیوند برقرار کنیم و موقعیت جغرافیایی ایران نیز ظرفیت این استراتژی جدید را دارد.

سرلشکر صفوی: ایران باید یک قدرت دریایی شود

به گزارش منیبان، سرلشکر سیدیحیی صفوی در جلسه شورای سیاستگذاری همایش ملی فرصت‌ها و تهدیدهای نوپدید دریایی گفت: تحلیل جایگاه انقلاب، جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت در شکل‌دهی به نظم جدید جهانی یک ضرورت است. بدون حضور در دریاها و اقیانوس‌ها نمی‌توانیم جایگاه ایران، انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت را در هندسه نظم جدید جهانی تعریف کنیم.

وی با اشاره به اهمیت برگزاری همایش ملی فرصت‌ها و تهدیدهای نوپدید دریایی اظهار کرد: این همایش علمی باید با مشارکت صاحب‌نظران و ایده‌پردازان بتواند چگونگی دسترسی به قدرت دریایی را حداقل در بُعد نظری تعیین کند.

صفوی با تأکید بر ضرورت تبدیل ایران به یک قدرت دریایی، یادآور شد: یکی از مظاهر این قدرت حضور علمی و مطالعاتی در قطب جنوب است. روسیه و چین قدرت‌های زمینی هستند، ما هم یک قدرت زمینی هستیم و استراتژی ما همواره برّی (زمینی) بوده است اما در مقابل آمریکایی‌ها و ناتو قدرت‌های بحری (دریایی) هستند.

استاد جغرافیای سیاسی و ژئواستراتژی با اشاره به روند تغییرات هندسه نظم جدید جهانی، تأکید کرد: باید بتوانیم بین قلمروهای ژئواستراتژیک دریایی و زمینی پیوند برقرار کنیم. این یک استراتژی جدید است. موقعیت جغرافیایی ایران چنین ظرفیتی به ما می‌دهد.

صفوی افزود: ایران برای مقابله با تحریم‌های ظالمانه آمریکا و متحدانش، باید راهبرد اقتصاد دریامحور و قدرت دریایی خود را با حضور ناوگان تجاری و نظامی در اقیانوس‌ها و دریاها و استفاده از شبکه کریدورهای جنوب-شمال و شرق به غرب با همکاری فدراسیون روسیه و چین، افزایش دهد.

وی تأکید کرد: عبور از سرزمین ایران باید بتواند مسیرهای تجاری اقیانوس آرام به اقیانوس هند و دریای سیاه، دریای مدیترانه و خلیج فنلاند را در شمال روسیه سازماندهی کند. این راهبرد می‌تواند در برنامه هفتم توسعه ایران در مجلس و دولت گنجانده شود.

رئیس همایش ملی فرصت‌ها و تهدیدهای نوپدید دریایی تاکید کرد:چگونگی دسترسی به قدرت دریایی و اقتصاد دریامحور، حضور ناوگان‌های تجاری و نظامی ایران در پهنه اقیانوس‌ها و حضور مطالعاتی و علمی ایران در قطب جنوب، از مباحث نظری و ارائه مقالات علمی این همایش ملی است.

منبع: ایسنا


ت ت
کدخبر: 173021 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها