واکنش وزارت خارجه به ربوده شدن چند شهروند عراقی در استان کردستان

نشست خبری ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، در محل نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد.

واکنش وزارت خارجه به ربوده شدن چند شهروند عراقی در استان کردستان

به گزارش خبرنگار سیاسی منیبان، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، در نشست خبری در محل نمایشگاه روایت خدمت گفت: غرفه وزارت خارجه در نمایشگاه دایر است. بدلیل برگزاری نمایشگاه اعلام کردیم که در این محل با شما برای کسانیکه تحولات سیاست خارجی را دنبال می کنند دیدار کنیم. ما لازم می دانیم مشی شهیدان والا مقام را سرلوحه کار و خدمت رسانی به ملت قرار دهیم. امروز روز مبارزه با تروریسم است. کمتر نظام سیاسی در دنیا هست که مردم و دولتمردان آن قربانی تروریسم شوم شده باشند.

ناصر کنعانی افزود: درباره تحولات نظامی آمریکا موضع ما روشن است. حضور تروریست ها در سوریه غیرقانونی است و دولت رسمی عراق خواهان خروج نیروهای نظامی آمریکا از خاک سوریه است. حضور نظامی آمریکا در منطقه را، مغایر با صلح و آرامش می بینیم. 

وی درباره خارج کردن تروریست ها در پی توافق ایران و اقلیم کردستان بیان کرد: میان ایران و دولت عراق توافقی شکل گرفت. دولت عراق مفاد را ابلاغ کرده منتظر هستیم توافق اجرایی شود. نهایتا ۲۸ شهریورماه زمان اجرای این توافق خواهد بود و این زمان تمدید نخواهد شد. دیدگاه خود را به دولت عراق اعلام کردیم و به دیدگاه ما اشراف دارند. نماینده ویژه دبیرکل در عراق نیز از دیدگاه ایران اطلاع دارد. روابط ایران و عراق دوستانه و برادرانه و مبتنی بر حسن همسایگی است اما موضوع نیروی مسلح تروریستی و تجزیه طلب در اقلیم کردستان نقطه سیاه در مناسبات دوجانبه است. منتظر اجرای کامل توافق هستیم امنیت برای ایران حایز اهمیت است و نسبت به امنیت سهل انگاری نخواهیم کرد. در صورت عدم اجرای توافق ایران به مسیولیت خود در چارچوب امنیت ملی خود عمل خواهد کرد. از میزبانی دولت و ملت عراق از زائران اباعبداله قدردانی می کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره دیدار نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با خانواده جمشید شارمهد اظهار کرد: دولت امریکا باید به ملت و دولت ایران پاسخ بدهد که چه ارتباطی با تروریسم دارد، شارمهد اقدامات تروریستی عدیده ای علیه ملت ایران انجام داده و عملیات بمب گذاری در حسینیه حضرت سیدالشهدا شیراز را انجام داده که ده ها نفر به خاک و خون کشیده شدند. دولت امریکا جه نسبتی با تروریسم و قاتلان ملت ایران دارد؟

ناصر کنعانی درباره سرنوشت امام موسی صدر گفت: سرنوشت امام موسی صدر موضوع مهم و مورد توجه جمهوری اسلامی است. شخصیت او کلیدی است. خدمات ایشان به محور مقاومت، مردم لبنان و ملت های منطقه فراموش نشدنی است. سرنوشت امام موسی صدر مورد توجه ایران و لبنان قرار دارد. دولت لبنان هم توجه ویژه ای به این مهم دارد. توافقی میان دولت لبنان و لیبی وجود دارد. از لیبی انتظار داریم اهتمام ویژه ای به خرج بدهد تا سرنوشت امام موسی صدر روشن شود. موضوع را با جدیت دنبال خواهیم کرد. 

وی درباره مسابقه جام باشگاه های آسیا افزود: همکاری ورزشی میان ایران و عربستان مهم است. بازی های دو تیم هم پر هیجان بوده است. انتطار داریم رخدادهای ورزشی هم همگام با رخدادهای اقتصادی و سیاسی میان ایران و عربستان پیش برود. درباره سرعت بخشیدن و فعال کردن همکاری ها و تبادل ورزشی گفتگوی خوبی میان امیرعبداللهیان و همتای عربستانی صورت گرفت. دو وزیر توافق داشتند تا همکاری های ورزشی رونق بگیرد. برگزاری بازی فوتبال در زمین ثالث تصمیم فدراسیون فوتبال اسیا در زمان انقطاع روابط میان دو کشور بوده است. تلاش می شود بازی در زمین های ملی دو کشور برگزار شود. البته این موضوع مطرح و مورد استقبال وزیر خارجه عربستان قرار گرفت. در حال حاضر اجرای مصوبه قبلی موضوعیت ندارد. طرف عربستانی خوش بین است با جدیت این موضوع را دنبال می کنیم. انشاالله شاهد انجام بازی ها در کشورهای ملی دو کشور باشیم.  

ناصر کنعانی تاکید کرد: سفر وزیر امور خارجه به عراق در چارچوب مناسبات ممکن است در بازه زمانی انجام شود. اما هنوز سفری تعیین نشده است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به توافق ایران و آمریکا درباره کاهش سطح غنی سازی و فروش نفت ایران تاکید کرد: در پی تفاهم اخیر منتظر اجرای آن هستیم، درباره صادرات نفت به رغم تحریم های ظالمانه امریکا صادرات نفت ایران انجام می شود. تلاش می کنیم شاهد محدودیتی در فروش نفت نباشیم. صادرات نفت ما با قدرت ادامه دارد. شرکای ما نفت خریداری می کنند. به احقاق حقوق ملت ایران توجه داریم. توقیف محموله نفت ایران را داشتیم که اقدام غیرسازنده از سوی دولت آمریکا است. امریکا خواهان گفتگوهای مستقیم و اجرای توافق برجام است اما از ان طرف شاهد تحریم و توقیف نفت ایران هستیم. این اقدامات با گفتگوهای مستقیم سازگار نیست. کاردار سوییس را احضار و اعتراض شدید خود را ابلاغ کردیم. دو یادداشت رسمی به حافظ منافع آمریکا ارایه دادیم. نمایندگی ایران هم اقدام رسمی انجام داد. بدانند تعرض به منافع مردم ایران بی پاسخ نخواهد ماند و اقدام غیرسازنده و حرکت در مسیر خلاف چارچوب تبادل زندانیان است. ایران به عملکرد امریکا توجه می کند نه ادبیات دولت آمریکا. 

ناصر کنعانی درباره آخرین تحولات در روابط ایران و بحرین بیان کرد: روابط با بحرین در چارچوب خاص خود مورد پیگیری است. پیام هایی مبادله شده و گفتگوها به صورت غیرمستقیم جریان دارد. برای دولت جمهوری اسلامی اصل است که روابط خود را مبتنی بر منافع مشترک توسعه دهد. درباره بحرین هم ملاحظات و انتظاراتی داریم که در مسیر و چارچوب دیپلماتیک دنبال می شود. 

ناصر کنعانی درباره اعتراضات اخیر در سوریه گفت: در جریان جزییات نیستم اما بحران سوریه نتیجه مداخلات خارجی و حمایت از گروهک‌های تروریستی است و امریکا نقش محوری دارد. 

ناصر کنعانی درباره حق آبه ایران اظهار کرد: بازدید هیات فنی ایران انجام شد. این بازدید برمبنای معاهده ۱۳۵۱ صورت گرفت که آن را توام با حسن نیت تلقی می کنیم. اب سنجی و میزان آب ورودی به سد کجکی و حق آبه ایران باید داده شود. گفتگوهای ما با مقامات افغانستان ادامه دارد.

ناصر کنعانی گفت: دولت امریکا باید اثبات کند که طرف قابل اطمینانی برای توافق است. آمریکا بررگترین بدعهدی را انجام داد و از توافق بین المللی به صورت یک جانبه خارج شد. آمریکا بار دیگر اثبات کرد طرف قابل اعتمادی نیست و باید نقض عهد را جبران کند. در پی توافق اخیر اما بازهم شاهد اقدامات تحریک آمیز آمریکا در بحث تحریم و توقیف کشتی حامل نفت ایران هستیم که این اقدامات با پیغام های ارسالی برای گفتگو و توافق، همسانی ندارد. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: گسیل نیروهای جدید آمریکا به منطقه با تحولات مثبت اخیر در منطقه هم خوانی ندارد. این اقدامات تحریک آمیز و بی ثبات کننده است. 

وی با اشاره به ربوده شدن چند شهروند عراقی در استان کردستان گفت:  اقدام تحریک آمیز برای ایجاد خلل در روابط دو دولت ایران و عراق و اقدامات ایضایی در مرز دو کشور و برای نشان دادن ناامنی در مرز دو کشور است. این اقدامات ایضایی تاثیری در مناسبات دو کشور ندارد. گروگان ها ازاد شدند اما درباره تعداد و نحوه ازادی نیروهای امنیتی تبادل اطلاعات داشتند و من اطلاعاتی ندارم. 

ناصر کنعانی درباره همکاری نظامی ایران و روسیه گفت: در چارچوب مناسبات، قوانین و مقررات بین المللی از سالهای گذشته این اقدامات در حال انجام است و ارتباطی به برجام، مذاکرات و جنگ اوکراین ندارد. شاهد استمرار فضاسازی طرف غربی در جنگ اوکراین هستیم. بارها این موضوع را رد کردیم و ما در ارتباط با اوکراین یک طرف منازعه نیستیم. کشورهای دیگر باید به گسیل سلاح های خود به یک طرف جنگ پایان ببخشند و اینها خلاف ادعایی است که مطرح می کنند. همکاری ها ادامه دارد و به موضوع دیگری ارتباط ندارد و این توافق پیش از جنگ اوکراین میان ایران و روسیه انجام شده است.

ویدر خصوص عضویت ایران در دو سازمان شانگهای و بریکس گفت: در حوزه بریکس با توجه به ساختار اقتصادی و تجاری بریکس، هدف گذاری دولت استفاده از ظرفیت‌های این ساز و کار چند جانبه برای تحقق اهداف و برنامه‌های اقتصادی و تجاری است که مجموعه بریکس در حوزه تجاری در اختیار دارد. در ارتباط با شانگهای هم ایران مبتنی بر منشور شانگهای، اهداف و برنامه‌های مشترک با دیگر اعضای این مجموعه را با جدیت دنبال خواهد کرد. عضویت در این دو مجموعه از هدفگذاری های دولت جمهوری اسلامی ایران برای استفاده از سازمان‌های چند جانبه در مسیر تحقق اهداف در حوزه‌های اقتصادی است. در موضوع همکاری‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران، این همکاری‌ها با کشورهای دوست از جمله حوزه‌های پررونق روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران است که در چارچوب موازین و مقررات بین‌المللی، این بخش از همکاری‌ها مورد توجه جدی قرار دارد.

وی در خصوص گفتگوهای هشت کشور ساحلی خلیج فارس در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: گفتگوهای هشت کشور ساحلی خلیج فارس در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، به ابتکار دبیرکل این سازمان و در چهارچوب نگاه مشترکی که بین کشورهای منطقه شکل گرفته، برگزار خواهد شد. جمهوری اسلامی ایران به ابتکار دبیرکل سازمان ملل پاسخ مثبت داده است. این نشست ان شاءالله در حاشیه اجلاس آتی مجمع عمومی در نیویورک برگزار خواهد شد. به موازات چنین رویکردی پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران تشکیل مجمع گفتگو و همکاری با حضور هشت کشور ساحلی خلیج فارس است و این ایده را به کشورهای حوزه خلیج فارس ارائه کردیم. در هر صورت این یک روند است که نیازمند تداوم گفتگو است و امیدوار هستیم با فضای مثبتی که در منطقه وجود دارد، شاهد پیشرفت چنین ساز و کاری باشیم.

ناصر کنعانی درباره انتخاب وزارت امور خارجه به عنوان دستگاه برگزیده در سطح ملی بیان کرد: خوشحال هستیم که عملکرد دستگاه دیپلماسی به عنوان یکی از ارکان دولت در طول دو سال گذشته مورد توجه دستگاه های نظارتی و ارزیابی عملکرد در دولت محترم قرار گرفته و در این چهارچوب مورد تشویق و تقدیر قرار گرفته است. به عنوان یک عضو کوچک وزارت امور خارجه، از این جهت خرسندم و در عین حال لازم می‌دانم از این جایگاه از حسن توجه و احترام شخص رئیس جمهور کشورمان و نیز دستگاه های نظارتی که به عملکرد دستگاه دیپلماسی توجه کردند تشکر کنم. وزارت امور خارجه به عنوان مسئول دستگاه دیپلماسی و مسئول اجرای سیاست و روابط خارجی، به کار مشترک دسته جمعی و هم افزا با همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی پایبند بوده و این را جزء تعهدات خود می‌داند. این نقطه قوتی برای ما است که نتیجه این کار جمعی در وزارت امور خارجه در همراهی و همکاری با سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی به یک نتیجه رضایتبخش منجر شده است.


ت ت
کدخبر: 173354 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها