پای پاکستان به دعوای جدید آمریکا و ترکیه باز شد+جزییات

پاکستان در واکنش به حوادث سال ۱۹۱۵ مربوط به ارامنه که آمریکا آن را به عنوان نسل‌کشی ارامنه به رسمیت شناخته است، از پیشنهاد ترکیه برای تشکیل کمیسیون مشترک تاریخ جهت تعیین واقعیت‌ها استقبال کرد.

پای پاکستان به دعوای جدید آمریکا و ترکیه باز شد+جزییات

به گزارش منیبان، سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان یکشنبه شب با صدور بیانیه‌ای،  تلویحاً به اقدام رئیس جمهوری آمریکا برای به رسمیت شناختن آنچه که کشتار ارامنه در دوران حکومت عثمانی می‌داند، و تنش‌های تازه میان واشنگتن و آنکارا واکنش نشان داد.

«زاهد حفیظ چودری» گفت: اسلام‌آباد اظهارات برخی دولت‌ها را در مورد وقایع سال ۱۹۱۵ را مشاهده‌ کرده و معتقد است،  رویکردهای یکجانبه و طبقه بندی سیاسی وقایع تاریخی می تواند اعتماد را تضعیف کرده و منجر به دو قطبی شدن بین ملت‌ها می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان با قدردانی از رویکرد سازنده ترکیه در این خصوص، از پیشنهاد آنکارا برای تشکیل کمیسیون مشترک تاریخ جهت تعیین واقعیت‌ها استقبال کرد و افزود: این اقدام اجازه می دهد تا همه طرف‌ها رو به جلو حرکت کنند.

رییس جمهوری آمریکا شنبه شب به وقت تهران نسل کشی ارامنه در دوران حکومت عثمانی را برسمیت شناخت.

ترکیه می گوید ماجرای ارامنه در اوایل قرن بیستم نسل کشی نیست و ارامنه که درگیر رقابت های منطقه ای شده بودند، در جانبداری از  دولت های متخاصم علیه حکومت عثمانی قیام کرده بودند.

وزارت امورخارجه ترکیه روز گذشته‌ به خاطر به رسمیت شناختن آنچه "کشتار ارامنه" توسط ایالات متحده خوانده شده است، سفیر آمریکا را احضار کرد.


ت ت
کدخبر: 17410 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها