چرا زلنسکی رستم عمروف را برای سکانداری وزارت دفاع اوکراین انتخاب کرد؟

پارلمان اوکراین امروز سه‌شنبه استعفای «الکسی رزنیکوف»، وزیر دفاع اوکراین را بررسی می‌کند تا روند تعیین«رستم عمروف»، رئیس صندوق دارایی دولتی اوکراین و مذاکره‌کننده سابق با روسیه به عنوان وزیر دفاع جدید این کشور را آغاز کند، تعیین عمروف که از تاتارهای شبه جزیره کریمه است به این پست حساس و عالی رتبه در این مقطع زمانی سوالاتی درباره دلایل این انتخاب مطرح کرده است.

چرا زلنسکی رستم عمروف را برای سکانداری وزارت دفاع اوکراین انتخاب کرد؟

به گزارش منیبان، نام عمروف 41 ساله برای ریاست بر وزارت دفاع اوکراین پس از آن مطرح شد که این وزارتخانه در دوره رزنیکوف با سلسله رسوایی‌ها و اتهامات فساد مانند خرید تخم مرغ با قیمت‌های بالا، ارائه وعده‌های غذایی بی‌کیفیت به سربازان و خرید ژاکت‌های تابستانی از ترکیه برای عملیات نظامی زمستانی همراه بود.

عمروف، ۴۱ ساله از تاتار‌های شبه جزیره کریمه ( ‌قومی تُرک‌تبار) است‌. او در سمرقند ازبکستان متولد شد که در دهه ۱۹۴۰ از شوروی سابق به آنجا تبعید شدند. از سال ۲۰۲۰میلادی عمروف یکی از اعضای گروه ویژه دولت اوکراین بوده است که بر روی استراتژی پایان دادن به اشغال کریمه کار می‌کند.

با این حال «ایگور سمیولوس»، پژوهشگر اوکراینی انتخاب عمروف به عنوان وزیر دفاع را به ویژگی‌های شخصی او نسبت می‌دهد، که مهم‌ترین آن اثبات مکرر توانایی‌اش برای کار در یک تیم است، و نه فقط به خاطر اصالت تاتاری وی.
سمیولوس در گفت‌وگوی تلفنی با العربی الجدید از پایتخت اوکراین ، گفت: عمروف از از مردم تاتار کریمه و از خانواده‌ای است که در سال 1944 میلادی مجبور به کوچ به ازبکستان شدند اما او پس از بازگشت به میهن تاریخی خود در اوایل دهه نود، مسیر پیشرفت موفقیت‌آمیز خود را طی کرد.

وی گفت:عمروف با اشغال کریمه از سوی روسیه در سال 2014 مخالفت کرد؛ امری که باعث شد تا وی کریمه را به سمت کیف ترک کند و در آنجا به عنوان مشاور «مصطفی جمیلوف» رهبر تاتارهای کریمه فعالیت کرد.

سمیولوس اهمیت تأثیر اصالت تاتار عمروف در انتصاب به وزارت دفاع را کم اهمیت دانست و گفت: «اگرچه وی قبلاً سمت‌های عالی دولتی یا نظامی نداشت، اما وی مسیر سیاسی خود را پس از سال 2014 میلادی با انتخاب شدن به عنوان نماینده پارلمان از حزب گولوس (صدا) و ریاست صندوق دارایی‌های دولتی و اکنون وزارت دفاع اوکراین آغاز کرد.

وی ادامه داد: عمروف در همه مذاکرات با روسیه از جمله مذاکراتی که در مارس 2022 در استانبول انجام شد حضور داشت و کارآمدی خود را در کار گروهی ثابت کرد و انتصاب او را نمی‌توان به اصالت تاتاری یا به تداوم پیشروی به سوی کریمه مرتبط دانست.

در مسکو، روزنامه الکترونیکی News.ru نوشت: هدف از انتخاب عمروف ایجاد توازن بین تلاش‌های بریتانیا و آمریکا برای کنترل وزارت دفاع اوکراین است همچنین با توجه به اینکه تاتارها از اقوم تُرک هستند، می‌توان از ظرفیت‌های تُرک‌ها در جنگ استفاده کرد.

این روزنامه در مقاله‌ای با عنوان «چرا زلنسکی وزیر دفاع را تغییر داد: از رستم عمیروف چه انتظاری داریم؟»، نوشت: تصادفی نیست که زلنسکی تصمیم به برکناری رزنیکوف در آستانه سفر به مجمع عمومی سازمان ملل و دیدار قریب الوقوع با «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا و پس از انتقاد شدید اعضای کنگره آمریکا گرفت که کیف را به فساد گسترده متهم و تهدید کردند که ناظری را برای تجزیه و تحلیل هزینه ها اعزام خواهند کرد، در این شرایط زلنسکی دست به تغییر وزیر دفاع زد گویی که «تخم مرغ عید پاک» است.

رزنیکوف که در اواخر سال 2021 میلادی به عنوان وزیر دفاع منصوب شده بود در ابتدای سال جاری تحت فشار آمریکایی‌ها در آستانه برکناری قرار گرفت، آمریکایی‌ها قصد داشتند شخصیتی نزدیک به خود را به این سمت منصوب کنند مانند «کریل بودانوف»رئیس سرویس اطلاعات اوکراین اما زلنسکی و« آندری یرماک» رئیس دفترش آن زمان موفق شدند او را حفظ کنند.

منبع: شفقنا

ت ت
کدخبر: 174864 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها