سخنگوی وزارت امور خارجه:

آذربایجان به ما پیام داده قصدی برای اقدام نظامی علیه ارمنستان ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تحرکات اخیر بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت: ما با مقامات هر دو کشور در تماس هستیم.

آذربایجان به ما پیام داده قصدی برای اقدام نظامی علیه ارمنستان ندارد

به گزارش خبرنگار سیاسی منیبان، ناصر کنعانی در نشست خبری درباره تحرکات اخیر بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت: ما با مقامات هر دو کشور در تماس هستیم. مقامات جمهوری ارمنستان درباره احتمال درگیری جدید از سوی آذربایجان ابراز نگرانی کردند اما آذربایجانی ها به ما پیام دادند قصد حمله نظامی ندارند و اقدامات اخیر متعارف و در فصل زمستان است که تردد در مناطق زمستانی سخت و دشوار می شود. ایران درباره امنیت مرزها با همسایگان شمالی حساس است و تحولات را با جدیت دنبال می کنیم. مرزهای ما امن است اما باتوجه به اهمیت تحولات قفقاز، ایران موضوع را با حساسیت و جدیت دنبال می کند.

ناصر کنعانی درباره روند آزادسازی دارایی های ایران گفت: ما خوش بین هستیم که موضوع تبادل زندانیان در آینده نزدیک در پی تفاهم اخیر صورت بگیرد، ما براساس تفاهم صورت گرفته و روندی که تا اکنون شاهد بودیم امیدواریم این انتقال دارایی ها به صورت کامل صورت بگیرد و ایران به دارایی های خود دسترسی پیدا کند. ایران می تواند کالاهای غیر تحریمی خریداری کند و این مبتنی بر تفاهم صورت گرفته است و ارتباطی به غذا و دارو ندارد. اظهارات رسانه ای در این باره بی ارزش است.

وی درباره سفر نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور خلیج فارس به تهران و هدف این سفر و اینکه آیا حامل ابتکاری از سوی اتحادیه اروپا بود، اظهار کرد: ایشان نماینده ویژه اتحادیه اروپا در حوزه خلیج فارس بود و تازه منصوب شده است و در چارچوب ماموریتش اظهار تمایل کرد به ایران سفر کند. با اتحادیه اروپا موضوعات مختلفی را برای گفت‌وگو و تبادل نظر داریم. طبیعتا موضوعات دوجانبه و مرتبط با کشورهای اروپایی است. همواره تأکید کردیم به مشورت و همکاری توأم با احترام و منافع متقابل با اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی و علاقه‌مند هستیم.  اما بدیهی است روابط باید مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک و عدم مداخله در امور داخلی کشورها باشد. گفت‌‌وگوهای خوبی دیروز در تهران انجام شد. 

ناصر کنعانی افزود: خداراشاکریم کنگره جهانی اربعین حسینی با شکوه هرچه تمام تر برگزار شد. میلیون ها عاشق در آیین پرشکوه در کنار هم به صورت صلح آمیز مشارکت کردند و مهربانانه در کنار هم این آیین را پاسداری کردند. خداراشاکریم که امسال حضور آسان تری برای شهروندان از اقصی نقاط عالم، فراهم شد. 

وی درباره آخرین وضعیت توافقنامه امنیتی میان ایران و عراق گفت: براساس توافق انجام شده با دولت عراق، ۲۸ شهریورماه، زمان خلع سلاح نیروهای تجزیه طلب و تروریست ها پایان می یابد و این زمان تمدید نمی شود. این موضوع به مقامات عالی جمهوری دولت عراق هم ابلاغ شده است. این موعد به هیچ عنوان تمدید نخواهد شد. دولت عراق اقدامات خوبی انجام داده است. جناب اقای نخست وزیر هم اظهارات خوبی داشتند. سفر مقام اقلیم در چارچوب همکاری های دوجانبه با اقلیم به ایران هست و چانه زنی برای تمدید این تفاهم وجود ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در نشست امروز شورای حکام موضوع فعالیت موافقت نامه جامع پادمان و حل و فصل برجام انجام می شود. همکاری ایران و آژانس در چارچوب بیانیه مشترک چهارم مارس بین سازمان انرژی اتمی و آژانس ادامه دارد و در همان چارچوب دیدارها و گفت‌وگوهایی انجام شده یا خواهد شد. امیدواریم در نشست جاری آژانس در قالبی کاملا حرفه‌ای برگزار شود و مدیرکل آژانس هم بتواند در قالبی کاملا حرفه‌ای فارغ از فشارهای سیاسی به ماموریت حرفه‌ای خود بپردازد و این ماموریت را به درستی و دقت انجام دهد. آژانس یک سازمان تخصصی، فنی و حرفه‌ای است و به هیچ عنوان نباید مورد سوءاستفاده سیاسی برای اهداف سیاسی به منظور اعمال فشار بر دیگر کشورها قرار بگیرد.

ناصر کنعانی درباره ارتباط عربستان و اسراییل و سفر یک هیات اسراییلی به عربستان گفت: نگاه ایران به ماهیت جعلی رژیم صهیونیستی روشن و واضح است و این رژیم جعلی است. حضور رژیم صهیونیستی را، مخل اهداف و اصول تعریف شده می دانیم و این اصل خدشه ناپذیر است. در همه نشست های دوجانبه و چندجانبه دیدگاه خود را درباره ماهیت رژیم صهیونیستی در ساختارهای منطقه ای به مقامات ذیربط منطقه ای و مقامات عربستان در تهران و‌ ریاض، اعلام کردیم. 

وی درباره تعرض به سفارت ایران در فرانسه تاکید کرد: این تعرض به بخش بیرونی درب بخش کنسولی سفارت ایران در پاریس صورت گرفت. تعرض به بخش کنسولی یعنی تلاش برای ایجاد اخلال در روند بخش کنسولی سفارت و تضییع حقوق شهروندان که روزانه به بخش کنسولی مراجعه می کنند. طی یادداشت رسمی و دیدارهای انجام شده در تهران و پاریس به مقامات فرانسه این موضوع را پیگیری کردیم. برخی با سواستفاده از شرایط دست به تعرض زدند. به فرانسه و برخی کشورهای اروپایی تذکر دادیم تا مبتی بر کنوانسیون وین به وظایف خود عمل کنند. دولت فرانسه در چارچوب کنوانسیون ۱۹۶۱ وین مسیول تامین امنیت است. سفیر فرانسه در تهران در گفتگو با مدیرکل اروپای غربی وزارت خارجه  این اقدام را محکوم کرد. تلاش میکنند هویت تعرض کنندگان مشخص و افراد تحت تعقیب قرار بگیرند. این کشور باید به پیگیری های خود ادامه بدهد. 

وی همچنین افزود: روند اداری سفیر ایران در فرانسه در حال انجام است. اقداماتی صورت گرفته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره برداشته شدن تحریم های تسلیحاتی گفت: انتظار داریم در چارچوب برجام به تعهدات خود عمل کنند. ایران در پی هر اقدام غیرسازنده اقدام متقابل انجام خواهد داد و در موعد مقرر متناسب با شرایط، اقدامات ما روشن خواهد بود. 

کنعانی درباره میدان نفتی آرش گفت: این موضوع فنی است و در چارچوب گفتگوهای فنی و حقوقی، میان ایران و کویت دنبال می شود. حفظ حقوق ایران مورد توجه ما است و غفلت صورت نمی گیرد. این موضوع ماهیت فنی دارد و طرح این مباحث در رسانه ها درست نیست. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره آغاز حج عمره بیان کرد: موضوع حج عمره در گفتگوهای دوجانبه طرح شده است. انجام این کار نیازمند گفتگو میان مقامات دو کشور است. مانعی وجود ندارد و این موضوع مورد اهتمام ایران و سازمان حج و زیارت هم هست. 

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: درباره جزایر سه گانه همیشه ایرانی، موضع خود را صریح روشن و واضح اعلام کردیم. ایران درباره اراضی خود هیچ گونه اظهاراتی را بر نمی تاید.

ناصر کنعانی تاکید کرد: گفتگوهای قضایی میان ایران و ترکیه انجام شده است. تعداد قابل توجهی از زندانیان ایرانی در ترکیه هستند. به دلیل حجم رفت و آمد شهروندان این موضوع زمینه ساز این شده که تعداد قابل توجهی زندانی ایرانی، وجود داشته باشد. درباره نشست اخیر اطلاع به روز شده ای ندارم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره رزمایش ارمنستان و آمریکا بیان کرد: حضور نیروهای فرامنطقه ای را کمک کننده نمی دانیم و مخلل بی ثباتی می دانیم. انتظار داریم به سازوکار منطقه ای اهتمام بورزند و کشورها در چارچوب سازوکار منطقه ای عمل کنند. 

ناصر کنعانی درباره تهدید رئیس موساد علیه مقامات ایرانی اظهار کرد: اینکه مقامات رسمی کشور دیگری را مورد ترور قرار دهند نشان می دهد ماهیت آنها تروریستی است. این گونه تهدیدها باید مورد توجه کشورهای حامی رژیم صهیونیستی قرار بگیرد و مجامع مسئول به وظایف خود عمل کنند. غلط می کنند چنین اقدامی را انجام دهند. ما مسامحه نخواهیم کرد. اسراییل ضرب شست و سیلی های ما را تجربه کرده و طعم آن را چشیده است. برای هر اقدام احمقانه، ده ها بار فکر کنند. 

ناصر کنعانی تاکید کرد: مسیر گفتگوها بسته نیست و انجام مذاکرت منتفی نیست و رد و بدل پیام انجام می شود. مسیر مذاکرات با واسطه بسته نیست. تبادل پیام ها ادامه دارد و امکان گفتگوهای جدید با واسطه دور از ذهن نیست.

ناصر کنعانی درباره احتمال صدور بیانیه در نشست شورای حکام علیه ایران اظهار کرد: تماس‌ها با آژانس ادامه دارد و دلیلی برای هیچ گونه اقدام غیراصولی وجود ندارد. اجازه بدهید جلسه شورای حکام انجام شود.

وی در خصوص کریدور منطقه ای اتصال هند به اروپا از طریق بندر چابهار بیان کرد: با توجه به مزیت‌های اقتصادی کریدور شمال جنوب، کشورهای مختلفی در مبدا، مقصد و طول مسیر علاقمند به افزایش ظرفیت‌های این کریدور مهم ترانزیتی هستند. خوشبختانه ما با منافع مشترکی در روابط با کشورهای مختلف برای ارتقاء ظرفیت‌های بهره‌برداری از این کریدور ترانزیتی روبه رو هستیم. بر اساس گفتگوها و توافقات انجام شده، همکاری‌های دوجانبه از جمله با هند در ارتباط با افزایش ظرفیت‌های بندری چابهار ادامه دارد.

وی درخصوص پاسخ کشورمان به تحرکات صهیونیست‌ها در دیدار با برخی عناصر ضدانقلاب گفت: در دامن‌زدن به اغتشاش، بی‌ثباتی و ناامنی در ایران طرف‌های مختلفی در خارج از کشور ایفای‌ نقش کرده‌اند. نشست اخیر وزیر اطلاعات‌ رژیم‌صهیونیستی در پایتخت انگلستان با برخی از عناصرضدانقلاب و اطلاعاتی که منتشر شد، و حمایت‌های مالی آمریکا از چنین نشست‌هایی، تنها گوشه کوچکی از یک ماجرای بسیار بزرگتر است. لازم‌است به اظهارات اخیر وزیر اطلاعات کشورمان درخصوص کشف‌ و خنثی سازی حدود ۴۰۰ بمب اشاره کنم که ۴۰ بمب را تروریست‌ها برای انفجار در ایام محرم طراحی کرده بودند. همچنین بیش از ۵۰ سرویس اطلاعاتی بیگانه جلسات و میزگردهای متعددی در کشورهای مختلف برگزار کردند و بیش از ۲۰۰ رسانه را برای حمایت از دامن زدن به اغتشاشات و آموزش اغتشاشگران در ایران اختصاص دادند. لازم‌ می‌دانم از این جایگاه از نقش ارزشمند و امنیت‌ساز وزارت اطلاعات و دستگاههای امنیتی کشور تشکر‌ کنم. این اقدام(نشست لندن)، اقدام روشنی از نقش آفرینی رژیم صهیونیستی است و دولت انگلیس هم باید در این زمینه پاسخگو باشد.


ت ت
کدخبر: 175769 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها