تحلیلگر برجسته عراقی:

اخراج اشغالگران آمریکایی به فشارداخلی نیاز دارد

تحلیلگر برجسته عراقی امروز (شنبه) ابراز عقیده کرد که پرونده عراق اولویت دولت جدید آمریکا نخواهد بود و برای اخراج نیروهای آمریکایی از عراق نیاز به فشار داخلی است.

اخراج اشغالگران آمریکایی به فشارداخلی نیاز دارد

به گزارش منیبان؛ «هاشم الکندی» تحلیلگر برجسته عراقی امروز تصریح کرد: «جو بایدن» رئیس جمهور جدید آمریکا برای اصلاح اشتباه های بزرگ دولت ترامپ در سطح خارجی تلاش می کند زیرا این اشتباه ها باعث شد که آمریکا - بویژه بعد از ظهور چین به عنوان رقیب قدرتمند جدید و روسیه به عنوان رقیب سنتی- دیگر قدرت اول جهان نباشد.

وی در گفت وگو با پایگاه خبری «المعلومه» عراق افزود: نام نبردن باید از عراق در سخنرانی اخیرش درباره راهبرد خارجی دولت جدید آمریکا به هیچ وجه به این معنا نیست که رابطه با عراق اهمیت ندارد بلکه نشان می دهد که این رابطه از اولویت های دولت جدید آمریکا نخواهد بود.

الکندی درباره اخراج نیروهای خارجی از عراق در راستای اجرای مصوبه پارلمان این کشور گفت: پرونده خروج نیروهای آمریکایی و بیگانه از عراق نیاز به اقداماتی داخلی دارد تا از این طریق به دولت آمریکا برای خروج این نیروها فشار آورده شود.

به تازگی نگرانی‌ها درعراق در زمینه بازسازی ساختار داعش از سوی آمریکا با کمک هم پیمانان منطقه‌ای این کشور در سایه تحرکات مشکوک آمریکایی در مرز سوریه و عراق، افزایش یافته و از همین رو، درخواست‌ها در عراق برای پایان بخشیدن به حضور نظامی آمریکا در این کشور بیشتر شده است.

نیروهای اشغالگر آمریکایی از سال ۲۰۰۳ میلادی در عراق مستقر هستند که بزرگترین پایگاه آنها «عین الاسد» در استان «الانبار» در غرب این کشور است.

آمریکایی‌ها همچنین شماری از نیروهای نظامی و سامانه‌های پدافندی را در سفارت خود در منطقه تحت تدابیر شدید امنیتی سبز در قلب بغداد مستقر کرده‌اند.

دولت پیشین آمریکا به ریاست دونالد ترامپ پیش تر اعلام کرد که تعداد نیروهای خود در عراق را به میزان ۵۰۰ نفر کاهش می‌دهد و درپی آن، ستاد عملیات مشترک عراق در آن زمان اعلام کرد که خروج نظامیان آمریکایی از این کشور در چارچوب توافق اخیر بین بغداد و واشنگتن آغاز شده است.

وزارت خارجه عراق پنجشنبه گذشته در بیانیه ای اعلام کرد که شمار نظامیان آمریکایی در عراق در چارچوب دو دور گفت وگوی راهبردی بین بغداد و واشنگتن از۵۲۰۰ نفر به کمتر از ۲۵۰۰ نفر رسیده است.

با این حال، برخی محافل سیاسی و امنیتی عراقی شمار واقعی نیروهای آمریکایی در کشورشان را بیش از این دانسته و خواهان شفاف شدن موضوع هستند؛ بویژه که به گفته آنها، نظارت دقیقی از جانب عراق در زمینه جابجایی و ورود و خروج نظامیان آمریکایی در این کشور وجود ندارد.

این درحالی است که با روی کار آمدن دولت جدید آمریکا، این کشور اعلام کرده است که در اندیشه بازنگری در طرح خروج نیروهای آمریکایی از عراق است.

مسئولان و مردم عراق در مناسبت‌های مختلف بر لزوم خروج نیروهای آمریکایی از کشورشان در راستای اجرای مصوبه پارلمان در این زمینه تاکید کرده‌اند.


ت ت
کدخبر: 1808 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها