در نشست فلسطین؛ ریشه ها و پیامدها مطرح شد؛

سردار علایی: اسراییل سالانه ۳ میلیارد دلار از آمریکا پول دریافت می کند/ مهتدی: هیچ ارتشی نمی تواند مقابل حزب الله مقاومت کند

سردار علایی گفت: امریکایی ها و اروپایی ها برای حمایت اسراییل می گویند، فلسطین مسئله جهان اسلام و حقوق بشر نیست استراتژی آنها جدا کردن اعراب از فلسطین است.

سردار علایی: اسراییل سالانه ۳ میلیارد دلار از آمریکا پول دریافت می کند/ مهتدی: هیچ ارتشی نمی تواند مقابل حزب الله مقاومت کند

به گزارش خبرنگار سیاسی منیبان، علی ربیعی، سخنگوی دولت دوازدهم، در نشست فلسطین؛ ریشه ها و پیامدها در خانه اندیشمندان علوم انسانی گفت: فلسطین از منظرهای مختلفی، همیشه تاثیر مهم‌ در افکار جهان و کشورهای اسلامی داشته است. امنیت منطقه و عدم امنیت منطقه رابطه مستقیم با کنش اسراییل دارد. فشارهای دولتهایی که مدیون اسراییل هستند تاثیراتی داشته که سالهاست آن را تجربه می کنیم و دموکراسی منطقه را تحت تاثیر قرار داده است. افکار عمومی مسلمانان ۷۰ سال است که درگیر آن است. شاهد رژیمی با سواستفاده از دین یهودیت هستیم. امروز میخواهیم روایت ها را تمیز دهیم و پیامدهای آن را بررسی کنیم. شاهد نوعی هولوکاس سازی جدید هستیم و من احساس خطر می کنم. هرکجا فلسطینیان افرادی را گرفتند آدم ربایی بود و هرکجا اسراییلی ها افرادی را گرفتند از آن به عنوان اسیر یاد شد. نگران زمینه کشتار وسیع با عنوان هولوکاس جدید از سوی آمریکا هستیم.

سردار علایی،  فرمانده پیشین نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در پنل اول این نشست گفت: اروپایی ها برای حل مسئله، اسراییلی ها را از اروپا به منطقه ما منتقل کردند. اروپایی ها غده سرطانی را از اروپا برداشتند و در خاورمیانه کاشتند تا برای همیشه مداخلات آمریکا و اروپا در منطقه وجود داشته باشد. اسراییلی ها، با کمک انگلیس و اروپا شکل گرفتند و مسیر قدرت یابی انها با چند مولفه همراه است که اولین آن زور است. فلسطینی ها را بیرون کردند و خانه های آنها را گرفتند. هیچ گاه فلسطینی ها یهودی ها را نکشتند. 

سردار علایی افزود: هر دولتی که سرزمین میخواهد باید فضای منطقی داشته باشد تا دولت شکل بگیرد. اروپایی ها تصمیم گرفتند و فلسطین را انتخاب کردند و اروپایی ها یهودی ها را آوردند. اروپایی ها، یهودیان افریقا را اوردند اسراییل در ابتدا برای تشکیل دولت زمین و جمعیت نداشت. اگر اسراییل حمایت مالی نداشته باشد قابل بقا نیست. اسراییل سالانه ۳ میلیارد دلار از آمریکا پول دریافت می کند. تعداد آوارگانی که از فلسطین رفتند، ۷ میلیون هستند. نوار غزه یک پنجم نوشهر است و جمعیت آن ده برابر نوشهر است. اسراییلی ها در گذشته تا بیروت رفتند و بدنبال توسعه اسراییل به کشورهای اطراف خودشان هستند. امریکایی ها و اروپایی ها برای حمایت اسراییل می گویند، فلسطین مسئله جهان اسلام و حقوق بشر نیست. استراتژی آنها جدا کردن اعراب از فلسطین است. 

سردار علایی بیان کرد: طرح ابراهیم بزرگترین خیانت کشورهای عربی مثل عربستان است آن هم، تحت عنوان صلح. بزرگترین خیانت را ترکیه انجام داد و در بزنگاه در منطقه خنجر زد. موضع من موضع دولت نیست و تحلیل است. وقتی تحلیل می کنیم باید آزادانه حرف بزنیم و تهدید نمی کنیم. اردوغان از هر فرصتی برای حل مسائل خود استفاده می کند. اردوغان بدنبال این است که میانجی، در موضوع فلسطین شود. تشکیل حزب الله نتیجه حمله به لبنان است. عملیات شنبه گذشته نشان داد سازمان اطلاعاتی اسراییل آسیب پذیر است و ارتش اسراییل شکست پذیر است. بمباران تمام کننده فلسطینی ها نیست. حضور نیروی های زمینی و تصرف سرزمینی زمینه موفقیت را، برای اسراییل فراهم می کند. آمریکا گفت ۲ هزار نیرو می فرستیم اما چرا اقدام نمی کنند و به ایران می گویند دخالت نکن؟ برای اینکه اسراییل در این عملیات شکست خورد.

سردار علایی در ادامه تاکید کرد: به یکی از مقامات اسراییل گفته بودند که چرا کودکان را می کشید گفته بود که اگر اینها بزرگ شوند حماس می شوند. حماس نصف روز عملیات انجام داد اما اسراییل، ده روز است که فلسطینیان را به شهادت می رساند و می گوید اینها طرفدار غزه هستند. اسراییلی ها میگویند باید فلسطینیان را به دریا بریزیم. بحث حمایت از حماس نیست اما باید وضعیت را بررسی کنیم. اروپایی ها این غذه را آوردند. با دلسوزی مسئله حل نمی شود. ریشه مسئله در قدرتهای بزرگ است حماس چرا عملیات کرد، اسراییلی ها به طور متوسط روزی سه فلسطینی را می کشتند. ۶ هزار فلسطینی در زندان های اسراییل هستند که حتی اسلحه نداشتند. مسئله فلسطین و امنیت در خاورمیانه حل نمی شود مگر اینکه اسراییل نابود شود نه اینکه یهودی ها نابود شدند. چه کسی گفته که اسراییل باید ماهیت یهودی داشته باشد. طرح دو دولت اجرایی نیست. تا اشغال از بین نرود و آرا مردم فلسطین نباشد، حماس باشد یا نباشد جنگ در منطقه خواهد بود و منطقه ناامن خواهد ماند.

جابری انصاری، دیپلمات ارشد، نیز در این نشست گفت: جهان سیاست، بنگاه خیریه نیست. بریتانیایی ها به صهیونیست ها برای شهرک سازی و آوردن آنها و به مرور به پروژه واقعی سازی آنها کمک کردند. اسراییل در برابر حمایت، خدمات ارایه می دهد و جلوی روند دموکراسی را می گیرد. یهودی آزاری و هولوکاس در اروپا ایجاد شد اما هزینه آن را ملت های عربی و اسلامی دادند. مقاومت همیشه مشروع بوده اما می گویند اقدامات آنها تروریستی است. خشونت می کنند اما چرا بالاترین خشونت از سال ۱۹۴۸ همواره توسط اسراییل، صورت می گیرد آیا اینها دفاع مشروع است؟ رییس جمهور اسراییل اعلام کرده همه انهایی که در غزه هستند مسئولند چراکه باید در برابر اقدام حماس شورش می کردند. کلمه شهروند اسراییل زیر سوال است و اینها شهرک نشین هستند. هیچ یک از حقوق فلسطینی ها داده نشده و تروریسم دولتی علیه آنها اعمال می شود آیا فلسطینی ها حق دفاع طبیعی از خود را ندارند. این سیاست کثیفی است که بدنبال اهداف خود هستند و کاری به حقوق بشر و تروریسم ندارند و فقط استمرار اسراییل برای تدوام آنها در منطقه خاورمیانه برای اروپایی ها و آمریکا مطرح است.

هادی خانیکی، استاد علوم ارتباطات، نیز در پنل دوم نشست فلسطین؛ ریشه ها و پیامدها: مسئله فلسطین را باید عمیق تر فهمید. قرن بیستم پر از این رویدادها است.  رخدادهای غزه تکرار همان حوادث ابتدایی قرن بیستم است. علوم انسانی درس هایی داشته که الان می توانیم آنها را بازسازی کنیم. من با دو واژه سروکار دارم یکی گفتگو و دیگری امید است که برای من راهگشا بوده است. شاید البته گفتگو الان خریدار نداشته باشد.  مرز بین تصویر و روایت مشخص نیست ولی در روزگار فعلی می توانیم روایت را در برابر تصویر نشان بدهیم. جهان ما با روایت ساخته می شود. اگر بخواهیم، می توانیم در این فضای رسانه ای روایت را در برابر سلطه نشان بدهیم مانند جنبش گاندی. چیزی که فلسطین را حرکت می دهد روایت و هویت است‌ و این بار آغاز آنها با قدرت و حمله بود.

محمدعلی مهتدی، کارشناس مسایل منطقه، هم در پنل دوم این نشست اظهار کرد: نیم قرن در منطقه بودم و مسایل منطقه را از نزدیک دنبال کردم. روایت من، روایت یک شاهد است. برای بسیاری از دوستان که فاجعه غزه را دنبال می کنند، می گویم که باید ریشه ها را مورد بررسی قرار بدهیم. فلسطین سال ۱۹۴۸، اشغال شد و کشوری به نام اسراییل بوجود آمد. اشغالگر حق ندارد تغییراتی ایجاد کند اما اسراییل سعی کرد ساکنین غزه را کوچ بدهد. بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، با مصری ها ملاقات کرده تا گذرگاه رفح را باز کنند. بلینکن در دیدار با مقامات مصری اعلام کرده، ما بمباران می کنیم تا مردم از نوار غزه به صحرای سینا بروند.

مهتدی افزود: نوار غزه ۳۶۵ کیلومتر مربع است و دو میلیون و صد هزار نفر در آنجا زندگی می کنند و خیابان، اتوبان و پناهگاه ندارند. بمب های فسفری می افتد و کشتار زیادی ایجاد میشود.

این کارشناس مسایل خاورمیانه گفت: کاری که اسراییل با نوار غزه انجام می دهد برای پنجمین بار است. اینها بمب های فسفری زدند و بیمارستان ها را بمباران کردند. غزه برای اولین بار از خود دفاع کرد. عملیات ۱۵ مهر نشان داد، منطقه و نوار غزه قبل از ۷ مهرماه غیر از بعد ۱۵ مهرماه است و معادلات را بهم ریخت. حماس اسراییل را غافلگیر کرد. هیچ حرکتی نیست که انجام شود و اسراییل نفهمد. حماس یک سال کامل برنامه ریزی کرد. حماس ۳۵۰ کیلومتر در زیر زمین تونل ساخت. حماس امکان دفاع از خود را فراهم کرد. این غافل گیری برای اسراییل سخت بود. این حمله، ضربه بزرگی به دستگاه امنیتی اسراییل وارد کرد. گنبد اهنین موشک ها را رهگیری می کند اینها (حماس) گنبد آهنین را هک کردند. فلسطینی ها چند هزار اسیر در اسراییل دارند و تفهمیم اتهام نشدند و امید دارند با مبادله اسرا زندانهای اسراییل را از اسرای فلسطینی، خالی کنند. 

وی تاکید کرد: اینجا دو سوال مطرح است آیا این عملیات پایان می گیرد و بعد مذاکره می شود یا نیروهای دیگری می آیند و جنگ ویرانگر خواهند بود؟ هر دو سناریو دلایلی دارد که این دو سناریو را تایید و رد می کند. اسراییل قدرت بازدارندگی خود را از دست داده است. ارتش اسراییل عقیده نظامی خود را از دست داده و قادر به تصمیم گیری نیست. نیروهای سنتکام به منطقه امدند و افسران امریکایی را مدیریت می کنند. بلینکن در سفر منطقه ای، به هیچ نتیجه ای نرسیده و اسراییل جنایت علیه بشریت انجام می دهد این مسئله بر افکار عمومی غرب تاثیر گذاشته است. معادله منطقه عوض شده است. تصور می کنند امریکایی ها برای تفاهم می آیند اما مذاکرات سخت است و هرکس میخواهد امتیازات بیشتری بگیرد. سناریو بعد این است که اگر اسراییل کشتار را ادامه بدهد حزب الله وارد می شود انصارالله یمن هم از جنوب وارد می شود. وقتی حزب الله وارد شود، شمال فلسطین اشغالی را می گیرد. هیچ ارتشی نمی تواند مقابل حزب الله مقاومت کند. شاهد معادلات جدیدی در منطقه خواهیم بود. اسراییل ضعیف شده و مقاومت علیرغم از دست دادن نیروهایش همچنان قدرتمند است.


ت ت
کدخبر: 182008 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها