امیرعبداللهیان: با صدای بلند اعلام می‌کنم منطقه مانند بشکه باروت است

وزیر امور خارجه گفت: از این تریبون با صدای بلند اعلام می کنم منطقه مانند بشکه باروت است هرگونه محاسبه غلط و کوچ دادن اجباری ساکنین غزه، پیامدهای سنگین، تلخ و گسترده علیه جنگ افروزان به همراه خواهد داشت.

امیرعبداللهیان: با صدای بلند اعلام می‌کنم منطقه مانند بشکه باروت است

به گزارش خبرنگار سیاسی منیبان، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، در نشست مشترک خبری با وزیر خارجه آفریقای جنوبی گفت: ما امروز گفتگوهای مهمی درباره مناسبات دو جانبه و منطقه ای داشتیم. کمیسیون عالی مشترک دو کشور با مسئولیت وزرای خارجه دو کشور در آفریقای جنوبی برگزار شد و پیگیری اسناد در این کمیسیون عالی و سفر رییسی به آفریقای جنوبی از موضوعات مورد توجه در گفتگوهای روز جاری بود. نلسون ماندلا نماد مبارزه با آ‌‌پارتاید و تبعیض نژادی برای ما شخصیتی شناخته شده است. متاسفانه جهانیان شاهد قتل عام رژیم اشغالگر جعلی  اسراییل‌ در برابر برابر مردم غره است. 

امیرعبداللهیان با اشاره به موضوع غزه گفت: امروز درباره وضعیت منطقه و جنایات جنگی اسراییل علیه مردم فلسطین بحث و تبادل نظر داشتیم. از مواضع مردم افریقای جنوبی در حمایت از مردم فلسطین و مقابله با آپارتاید تشکر می کنیم. فرصتی بود تا تحولات منطقه جنوب افریقا را بشنویم. ایران و افریقا از مواضع و دیدگاه مشترکی در نشست های بین المللی و سازمان های منطقه ای برخوردار هستند.  سفرهای مختلفی و در حوزه های متنوعی میان دو کشور در دستورکار داریم. هیات هایی از افریقای جنوبی به ایران سفر می کنند. سفر رییس جمهور در اوایل سال جاری بنا به دعوت رییس جمهور افریقای جنوبی انجام می شود.

وزیر امور خارجه گفت: در غزه شاهد جنگ نیابتی هستیم. بایدن شتاب زده به تل اویو می اید و بیمارستان ها، کلیساها، مساجد و زنان و کودکان را به بهانه حمله به حماس هدف قرار می دهند این اتفاق تلخی در منطقه غرب افریقا است. از دیگر سو رئیس‌جمهور آمریکا اعلام می‌کند که ما توانستیم برای ورود 20 کامیون کمک به مردم غزه از طریق مرز رفح هماهنگ کنیم. غزه‌ای که در حال حاضر مردم آن به کمک‌های زیادی احتیاج دارند و در محاصره قرار دارند. آمریکا صدها هواپیما و کشتی را برای قتل عام اسراییل ارسال می کند. این نشان می دهد اسراییل به نیابت از امریکا وارد جنگ، به شکل نیابتی شده است. از این تریبون با صدای بلند اعلام می کنم منطقه مانند بشکه باروت است هرگونه محاسبه غلط و کوچ دادن اجباری ساکنین غزه، پیامدهای سنگین، تلخ و گسترده  علیه جنگ افروزان به همراه خواهد داشت.  

امیرعبداللهیان بیان کرد: امریکا و عامل نیابتی آن اسراییل جنایت علیه بشریت و نسل کشی در غزه را متوقف نمی کنند. هر اتفاقی بوجود بیاید منطقه از کنترل خارج می‌شود. از حضور گوترش در مرز رفح و جلوگیری از کشتار سپاسگزاری می کنم. کشورهای اسلامی و عربی امروز بیش از هر زمانی به هم نزدیک می شوند. در نشست وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی در جده ‌پیام قوی درباره جنایت جنگی علیه مردم فلسطین و کوچاندن اجباری صادر شد. 

همچنین در ادامه نالدی پاندور، وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی، گفت: از عالیجناب برادر عزیزم که به گرمی از من استقبال کردند، تشکر می کنم. برای ایجاد فرصت برای ادامه مذاکرات و شرایط دو کشور، شراکت قوی تر و پس از عضویت دایم ایران در بریکس با وزیر خارجه ایران صحبت کردیم که فرصت های فراوانی وجود دارد که می توانیم از آنها استفاده کنیم. باید سیاست اقتصادی تا رشد پایدار داشته باشیم و برای مردم فرصت ایجاد کنیم. زمینه های خوب برای همکاری دو کشور در حوزه کشاورزی وجود دارد. افریقای جنوبی بهترین گوشت گاو را دارد و می توانیم تبادل داشته باشیم. همچنین در حوزه انرژی هر دو کشور می توانیم همکاری داشته باشیم. 

وزیر امور خارجه افریقای جنوبی اظهار کرد: می توانیم تجربیات خود را‌ در زمینه دیجیتالی کردن با هم به اشتراک بگذاریم. با ایران در زمینه علوم و فناوری و همکاری محققین و ‌دانشجویان می توانیم همکاری داشته باشیم. درباره مسائل منطقه ای و بین المللی صحبت کردیم. نقطه نظرات خود را در حوزه بریکس به اشتراک گذاشتیم.  ما به عنوان اعضای بریکس باید همکاری کنیم تا مکانیسم‌های سازمان ملل از جمله شورای امنیت اصلاح شود. به نظر ما شورای امنیت نماینده همه مردم جهان نیست و اصلاح شورای امنیت بسیار ضروری است. ما از دلار استفاده می‌کردیم و بر ما تاثیر ثانویه می‌گذارد، ما می‌خواهیم از ارزهای دیگر برای تجارت بین‌المللی استفاده کنیم .‌

وزیر خارجه آفریقای جنوبی درباره حملات اسراییل به غزه گفت: حمله شرم اور علیه مردم غزه و فلسطین انجام‌ می شود. درباره وضعیت بی عدالتی و فقدان حقوق بشر به عنوان افریقای جنوبی، همیشه صحبت کردیم. چرا  برخی شایستگی حقوق بشر را دارند اما برخی شایستگی نداشته باشند. متاسفانه درباره غزه صحبت از اشغالگری نمی اوردند. باید علیه بی عدالتی مردم فلسطین تلاش کنیم و این غم انگیز است. در عمل مردم غره را تنها گذاشته اند. هیچ کس نباید از بی عدالتی در رنج باشد. باید کار بیشتری برای مردم فلسطین انجام بدهیم. سیاست ما به عنوان افریقای جنوبی واضح است. فلسطین باید کشور خودش را داشته باشد. مرزهای ۱۹۶۷ باید به رسمیت شناخته شود. ما بدنبال ارتقای صلح هستیم و‌ از آن حمایت می کنیم. در عمل مردم غزه از حقوق بشر برخوردار نیستند. جهان باید وحشت زده باشد و اورژانسی به کمک انها برود.  قاره افریقا همیشه دخالتها را دیده و کودتاهای زیادی در قاره افریقا هست. این قاره مشکلات را می داند. باید کشورها، قاطعانه تر در زمینه اهداف پایدار حرکت کنند. مشتاق هستیم این اهداف را محقق کنیم و این ارمان مشترک ایران و افریقای جنوبی است و میخواهیم صلح و ثبات ایجاد شود.


ت ت
کدخبر: 182825 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها