واکنش ناصر کنعانی به معاف کردن برخی دستگاه‌ها از همکاری با وزارت خارجه

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره معاف کردن دستگاه های دیگر مانند وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی برای هماهنگی با وزارت خارجه و مستقل کردن دستگاه ها گفت: دستگاه دیپلماسی مسئول اجرای سیاست خارجی و تنظیم کننده روابط خارجی است و در این خصوص هیچ تردیدی نیست و هیچ گونه نگاه و دیدگاه و قصدی برای محدود کردن وظایف و اختیارات مصرح این دستگاه وجود ندارد.

واکنش ناصر کنعانی به معاف کردن برخی دستگاه‌ها از همکاری با وزارت خارجه

به گزارش خبرنگار سیاسی منیبان، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، در نشست خبری امروز با چفیه وارد شد. 

ناصر کنعانی با اشاره به وضعیت غزه گفت: این نسل کشی و بربریت عصر جدید در دیدگان همه جهانیان و با حمایت چند کشور غربی و به ویژه رژیم آمریکا در حال انجام است. براساس اعلام وزارت بهداشت فلسطین، شمار شهدای غزه از از ۷ اکتبر تا به روز گذشته ۹۷۷۰ نفر بوده است که ۴۸۰۰ نفرکودک و ۲۵۵۰ نفر زن هستند. ۵۱ درمانگاه به دلیل نداشتن سوخت قادر به خدمت گذاری نیستند. ۴۶ خبرنگار شهید شدند. ۱۷۵ نفر از کادر درمان و ۳۴ امدادرسان به شهادت رسیدند. ۱۶ بیمارستان از ۳۵ بیمارستان امکان خدمت رسانی ندارند. ۲۶۶۰ نفر از جمله ۱۲۷۰ کودک زیر آوار هستند. متاسفانه شورای امنیت به گروگان در آمده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد آخرین پیگیری‌های انجام شده از سوی وزارت خارجه در مورد شناسایی شرکت‌هایی که کالاهای اسرائیلی را وارد کشور می‌کنند و ممانعت از جلوگیری از این موضوع بر اساس وظیفه که مجلس بر عهده دستگاه دیپلماسی قرار داده است، گفت: دستگاه دیپلماسی کشور و وزارت خارجه در طول سال‌های گذشته بر اساس قانون مصوبه مجلس و تکلیفی که بر عهده دستگاه دیپلماسی گذاشته شده است موضوع کمک برای شناسایی شرکت‌های صهیونیستی و جلوگیری از ورود کالاهای آنها به کشور در دستور کار خود داشته است و این موضوع در طول این سال‌ها مورد توجه دستگاه دیپلماسی قرار گرفته و شناسایی لازم نیز در مورد این شرکت‌ها انجام شده است.

کنعانی با بیان اینکه این پیگیری‌ها یک امر محتمل است، گفت: آخرین نشست در این زمینه کمتر از دو هفته پیش در وزارت خارجه برگزار شد و آخرین تبادل اطلاعات بین دستگاه‌های مرتبط انجام گرفت و تصمیماتی نیز در این زمینه اخذ شد.

ناصر کنعانی درباره ادعا مقام اسراییلی برای بمباران اتمی غزه بیان کرد: انشاالله این موضوع مورد توجه شورای امنیت به عنوان تهدید علیه صلح و امنیت بین المللی قرار بگیرد. مایه تاسف است که اینها سالها درباره تهدیدات موهون معرکه گیری کرده و می کنند. تهدید واقعی و عینی را می بینند و می شنوند اما واکنشی نشان نمی دهند. این نشانه اوج ذلت و بیچارگی رژیم اسراییل است و همچنین این رژیم در ارتکاب جنایت هیچ حد و مرزی قائل نیست. این موضوع باید مورد توجه جهانیان قرار بگیرد. امیدواریم سازمان ملل متحد این موضوع را مورد توجه قرار بدهد و فوری اقدام کند. باید این موضوع به عنوان تهدید در دستور کار سازمان ملل قرار بگیرد و این مهم در دستورکار دستگاه دیپلماسی هم قرار دارد.

وی درباره سفر السودانی به تهران و انتقال پیام آمریکا به ایران بیان کرد:  هنوز خبری ندارم و سفر جاری است. فعلا در جریان اظهارات نخست وزیر عراق نیستم. موضوع تحولات غزه موضوع اصلی است. اینکه حامل پیامی هستند در جریان قرار ندارم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره دیدار نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن با مقامات ایرانی بیان کرد: موضوع یمن موضوع مهمی ‌در منطقه است. پایان بخشیدن به جنگ یمن، موضوع مورد توجه برای طرف های منطقه ای و بین المللی در استمرار مشورت و رایزنی میان ایران و سازمان ملل متحد و طرف های منطقه ای و بین المللی برای روند سیاسی، آتش بس یمن و پایان محاصره یمن و گفتگوهای یمنی - یمنی و پایان جنگ در یمن و تشکیل دولت مردمی  بود. مشورت در این چارچوب انجام شد. نوع رویکرد یمن و انصارالله در یمن درباره مسئله فلسطین، امری واضح و‌ روشن است و انصارالله دیدگاه خود را واضح و‌ روشن مطرح کرده است. گفتگوهای تهران در چارچوب تدوام رایزنی ها درباره روند سیاسی یمن بود و در این چارچوب گفتگو و تبادل نظر شد. 

وی درباره اخراج مهاجران افغانی از پاکستان اظهار کرد: باید موضوع در چارچوب مناسبات پاکستان و افغانستان دیده شود و مقامات پاکستان تبیین و اظهارنظر کنند. موضوع آوارگان افغانستانی موضوعی است که در نتیجه ۲۰ سال اشغالگری آمریکا در افغانستان رخ داده است. با تخریب زیر ساختهای افغانستان، میلیون ها نفر از جمعیت افغانستان مجبور شدند برای پیدا کردن شرایط بهتر برای زندگی حتی برای مدتی کوتاه وطن خود را ترک کنند. باید به این موضوع انسانی نگاه می کنیم.  این موضوع محل گفتگو و تبادل نظر ما با مقامات افغانستان بوده است. موضوع مهاجران باید مدیریت و تدبیر شود و شرایط در اقغانستان به گونه ای فراهم شود که مهاجران افغانستانی برگردند. 

وی با اشاره به سفر باقری به ژنو اظهار کرد: این سفر در چارچوب گفتگوهای ایران با اتحادیه اروپایی و مسئولان سیاسی اتحادیه اروپا با تمرکز بر تحولات فلسطین و تحولات غزه و نقشی که متوجه اتحادیه اروپا است صورت گرفت. اتحادیه اروپا باید تلاش خود را برای توقف جنایت در غزه انجام دهد و از ظرفیت خود استفاده کند .

ناصر کنعانی تاکید کرد: اگر دولت آمریکا بدنبال حل بحران در غزه است باید رفتار خود را تغییر دهد. دولت امریکا نه تنها از منظر جمهوری اسلامی بلکه از منظر جهانی باید به افکار عمومی جهان پاسخ بدهد. دولت امریکا درباره غزه مسئولیت جدی دارد و ما دیدگاه خود را به صورت رسانه ای بارها اعلام کردیم. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درخصوص سفر بلینکن به عراق بیان کرد:  اتهام زنی به جمهوری اسلامی در مسیر تلاش های دولت امریکا، برای انحراف افکار عمو‌می است که دولت آمریکا انجام می دهد. جریان مقاومت و کشورهای منطقه مستقل عمل می کنند و ما به آنها امر و نهی نمی کنیم. ما به جریان مقاومت و دوستان در منطقه امر و نهی نمی کنیم. همان طور که گفته شد طراحی، تصمیم و اجرا با حماس بود این اتهام زنی ذره ای از مسئولیت آمریکا را کم نمی کند. اینکه وزیر خارجه امریکا جلیقه ببندد و وارد عراق شود و رییس جمهور امریکا مجبور شود که نیمه شب با چراغ خاموش وارد فرودگاه نظامی منطقه شود، بهتر است که این اقدام را به نوع رفتار خود با ملت های دنیا نگاه کنند. 

ناصر کنعانی با اشاره به سفر ملا برادر به تهران و عدم پایبندی طالبان به قوانین گفت: موضع ما درباره افغانستان، کمک به تحکیم، ثبات و ارامش در افغانستان و کمک به توسعه و رفاه مردم افغانستان و حل و فصل مشکلات این کشور است. تعاملات ما در این چارچوب در حال انجام است.  تلاش می کنیم ملت افغانستان شرایط امنیتی، اقتصادی و سیاسی خوب را تحربه کنند. میان مرزهای دو کشور نمی توانیم دیوار بکشیم. هدف ما حفظ منافع مشترک و کمک به شکل گیری شرایط سیاسی، اقتصادی و امنیتی در افغانستان است.

ناصر کنعانی درباره اقدامات ایران برای آزادی اسرا و شهروندان کشورهای دیگر در غزه بیان کرد: برخی کشورها، نیروی کار در غزه داشتند بنابراین درخواست هایی مطرح کردند تا ایران برای آزادی شهروندان آنها کمک و اقدام کند. قطر هم این درخواست را دریافت کرده است. این درخواست را به حماس و اقای اسماعیل هنیه اعلام کردیم. بدلیل مسائل انسانی خواهان آزادی اسرا و شهروندان سایر کشورها هستند. اصل موضوع را طرف حماس پذیرفته، امادگی دارد و به موضوع انسانی نگاه می کند. بمباران غزه مانع این اقدام شده است. تاکنون ۶۰ نفر از اسرای اسراییل که در اختیار مقاومت بودند در نتیجه بمباران اسراییل کشته شدند. وقتی رژیم اسراییل از آزادی اسرای خود ابایی ندارد قطعا از بمباران شهروندان کشورهای دیگر هم ابایی ندارد. حماس اعلام کرده امکان نقل و انتقال به دلیل احتمال بمباران این افراد محیا نیست. گفتگو و تبادل نظر ادامه دارد. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: یکی از جنایات رژیم اسراییل  کوچاندن جمعیت شمال نوار غزه است. مردم صبور غزه نشان دادند به رغم جنایات جنگی و اقدامات رژیم اسراییل، همچنان صبورانه در سرزمین های خود در شمال غزه حضور دارند و حاضر به ترک شهر خود نیستند. براساس آمار ۴۰۰ هزار نفر از شهروندان غزه در نوار غزه حضور دارند.  این اقدام نقض حقوق و مقررات بین المللی است و با هر شعار براساس قطعنامه شورای امنیت مغایرت داشته و  پذیرفته شده نیست. این اقدام مغایر با قطعنامه های ۲۳۳۴، ۴۶۵، ۴۷۶ و ۴۷۸ است. با این اقدام قطعنامه های سازمان ملل متحد را هم نقض کردند. 

وی با اشاره به استقرار زیر دریایی اتمی آمریکا در منطقه گفت: این اقدام آمریکا در استمرار و تلاش این کشور برای پوشش سیاسی لازم برای باز گذاشتن دست اسراییل برای جنایت و پیروزی ملموس است. امریکا هم درک می کند اسراییل شکست تمام عیار خورده و الان (امریکا و اسراییل) بدنبال نتیجه ملموس هستند تا موازنه را به نفع خود تغییر دهند و خاطر صهیونیست ها را از ادامه جنایات جمع کنند.

ناصر کنعانی درباره دیدار امیرعبداللهیان با اردوغان و هاکان فیدان در ترکیه اظهار کرد: ایران و ترکیه دو کشور مهم منطقه ای هستند و نقش های اثرگذاری دارند و سفر با تمرکز بر تحولات فلسطین و شرایط اسفناک در غزه صورت گرفت. گفتگو و تبادل نظر صورت گرفت. هر دو کشور اتفاق نظر داشتند که اقدام اسراییل قابل تحمل نیست. گفتگوهای خوبی صورت گرفت. قرار شد درباره توقف حملات، کمک های انسان دوستانه و پایان بخشیدن محاصره و کوچاندن شهروندان شمال نوار غزه مذاکرات و پیگیری صورت بگیرد و مشورت های خوبی هم صورت گرفت.

وی در پاسخ به منیبان درباره معاف کردن دستگاه های دیگر مانند وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی برای هماهنگی با وزارت خارجه و مستقل کردن دستگاه ها گفت: دستگاه دیپلماسی مسئول اجرای سیاست خارجی و تنظیم کننده روابط خارجی است و در این خصوص هیچ تردیدی نیست و هیچ گونه نگاه و دیدگاه و قصدی برای محدود کردن وظایف و اختیارات مصرح این دستگاه وجود ندارد. دیدگاه وزارت خارجه روشن است و در چارچوب مصوبات و قوانین بالادستی هیچگونه قصدی برای محدود کردن شرح وظایف و اختیارات دستگاه‌ دیپلماسی وجود ندارد.

ت ت
کدخبر: 185457 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها