روایت سخنگوی وزارت امور خارجه از پیام آمریکا به ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: پیام های گذشته امریکا بر این اصل بود که با نفوذتان از جریان مقاومت بخواهید جنگ گسترش نیابد و ما هم بدنبال گسترش جنگ در منطقه نیستم.

روایت سخنگوی وزارت امور خارجه از پیام آمریکا به ایران

به گزارش خبرنگار سیاسی منیبان، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، در نشست خبری گفت: در همه جای دنیا در مقابل بیمارستان ها یک تصویر است بوق زدن ممنوع. دنیا برای رژیم اسراییل یک علامت جدید طراحی کند حمله با گلوله و موشک به بیمارستان ها ممنوع. 

ناصر کنعانی افزود: در سطوح منطقه ای، ملی و بین المللی در موضوع غزه اقدامات لازم را انجام دادیم و همچنان به این تلاش ها ادامه می دهیم. ما در سطح ملی اعلام کردیم اقدام نیروهای مقاومت مشروع و در چارچوب حقوق تحت اشغال ملت فلسطین است. این حق مشروع مورد توجه مجامع بین المللی هم هست. 

وی در ادامه بیان کرد: گشایش گذرگاه رفح و کمک رسانی به مردم غزه، محور گفتگوی رییسی با همتای مصری بو‌د و با جدیت تلاش می کنیم. ملت ایران هم نشان دادند حامی مردم غزه هستند. از اقدام خوب هنرمندان در مکاتبه ای که با دبیرکل انجام دادند تشکر می کنم. این اقدام نشاندهنده این است اقشار مختلف به این موضوع خاص نگاه می کنند. ما هزینه های اخلاقی اسراییل را در دنیا و کشورهایی که کنار رژیم هستند افزایش دادیم.

ناصر کنعانی درباره اهمیت نشست ریاض گفت:  نفس برگزاری اجلاس سران کشورهای اسلامی  که کشورها در سطوح عالی شرکت کردند،  توفیق بود. برگزاری این نشست نشان داد دولتها علاوه بر مواضع خوب اهتمام جدی خود را نشان دادند که در حمایت از قضیه فلسطین نگاه و جدیت لازم را دارند. مفاد بیانیه قوی و متین بود. پیگیری حقوقی و کیفری و وضعیت مردم و تحفظات رسمی درباره بندهای این قطعنامه به قوت خود باقی بود. در نشست اماده سازی پیش نویس، ملاحظات را بیان و تحفظات ایران هم به صورت رسمی به دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی اعلام شد. این نشست کافی نیست و لازم بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به ادعاهای بایدن علیه ایران تاکید کرد: امریکایی ها بدنبال فرافکنی و انحراف افکار عمومی هستند و اتهامات اثبات نشده و دستور گرفتن نیروهای مقاومت از ایران را مطرح و ارزیابی می کنند. نیروهای مقاومت نه از ایران دستور می گیرند و نه ما دستورالعملی را ابلاغ می کنیم. نیروهای مقاومت رسما تصمیم می گیرند و براساس منافع خود، مردم و اقتضائات اقدام می کنند. ایران نگرانی خود را، از افرایش جنگ در منطقه مطرح کرده است. استمرار پشتیبانی همه جانبه و حمایت از رژیم اسراییل می تواند زمینه ساز افزایش تنش در منطقه و گشایش زمینه های جدید ار سوی مقاومت شود. حامی تبار عیار اسراییل و ایفاکننده نقش جنگ آمریکا است.

ناصر کنعانی در خصوص سفر هیئت طالبان به تهران گفت: سفر هیئت طالبان در جهت تقویت مناسبات اقتصادی و تجاری انجام شد. جمهوری اسلامی ایران در این سفر تلاش کرد اثبات کند به عنوان کشور دوست و برادر در کنار ملت افغانستان است. نتایج سفر برای دو کشور امید آفرین بود و ۵ سند همکاری اقتصادی در این سفر امضا شد. مجموعاً سفر موفقی بود و زمینه جدیدی را فراهم کرد تا دو کشور بتوانند در چهارچوب منافع اقتصادی همکاری‌های خود را تقویت کنند. امیدواریم دو ملت نتیجه تلاش های دو طرف را ببینند و بهره لازم را ببرند.

کنعانی درباره ارسال نامه توسط همسر رئیس جمهور به همسران روسای جمهور در جهان گفت: این اقدامات در چارچوب حمایت از ملت فلسطین است و اثرات خودش را خواهد داشت. اینکه ایران در سطوح مختلف، موضوع فلسطین را مورد توجه قرار داده، نشان دهنده این است که مسئله فلسطین هنوز مورد توجه جدی است. این دقیقاً همان چیزی است که ایران تاکید داشت.

وی یادآور شد: مسئله فلسطین قبل از اینکه سیاسی باشد مسئله انسانی است. همسر محترم رئیس جمهور هم در همین چارچوب به مسئولیت اخلاقی خود در حال عمل است و به عنوان جایگاهی که دارد طبیعتاً اقداماتش موثر است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سفر وزیر خارجه آمریکا به چین گفت: من اظهار نظر خاصی ندارم اما از دولت چین با مواضع خوب بین المللی انتظار می رود که توصیه های لازم را به همتای آمریکایی خودش در قبال رفتار غلطش در قبال مسئله فلسطین داشته باشد. این خواسته ملت فلسطین از دولت چین است که منعکس کننده خواسته این ملت مظلوم به رئیس جمهور آمریکا باشد.

ناصر کنعانی درباره استفاده از بمب های ممنوعه و سکوت مجامع بین المللی گفت: این سوال ما از جامعه جهانی است که فقط در شعار، حامی حقوق بشر هستند. این موضوع باید مورد توجه شورای امنیت قرار بگیرد. بمب های فسفری و دیگر سلاح های ممنوعه و برخی سلاح ها که هنوز شناخته نیست در جنگ استفاده می شود و شورای امنیت و مجامع بین المللی، باید اسراییل را تحت فشار قرار بدهند.  

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: حمایت ایران از مقاومت پوشیده نیست. مقاومت را دارای حق شناخته شده بین المللی در برابر رژیم اشغالگر می دانیم. حمایت ایران از گروه های منطقه، امری است که کتمان نمی کنیم و به حمایت سیاسی و معنوی خود ادامه می دهیم. ادعاهای اسراییل پوچ و واهی است تا شکست مفتضحانه خود را توجیه و آن را به ایران منتسب کنند. مقاومت می تواند طراحی و اجرا کند و اقدام عملیاتی انجام دهد و اسراییل را در میدان عمل دچار فرسایش کند. 

وی در خصوص پیام آمریکا به ایران درباره آتش بس و اظهارات امیرعبداللهیان گفت: درباره پیام جدیدی اطلاع ندارم. پیام های گذشته امریکا بر این اصل بود که با نفوذتان از جریان مقاومت بخواهید جنگ گسترش نیابد و ما هم بدنبال گسترش جنگ در منطقه نیستم. مقاومت مبتی بر منافع خود و ملت خود تصمیم می گیرد و عمل می کند. اظهارات و عمل آمریکایی ها متناقض است. امریکا مسئول جنگ است علاوه بر حمایت از جنگ حمایت سیاسی و اطلاعاتی از اسراییل انجام می دهد و مانع از تصویب قطعنامه درخصوص پایان بخشیدن به جنگ در غزه می شود.

ناصر کنعانی درباره دادگاه حمید نوری اظهار کرد: پرونده ساخته شده علیه حمید نوری روشن است. ازادی بدون قید و شرط ایشان را خواستار هستیم. روند غیرقانونی دادگاه برای ادعاهای جریان تروریستی شکل گرفته و باید به روند قانونی برگردد و ایشان به کشور ایران بازگردد. امیدوارم رای عادلانه و مبتنی بر تبرئه از اتهامات وارده باشد. همواره پیگیری حقوقی، کنسولی، سیاسی و قضایی از سوئد انجام دادیم و تا آزادی این شهروند به اقدامات خود ادامه می دهیم 

ناصر کنعانی درباره سفر رییسی به ترکیه طی ۱۵ روز آینده بیان کرد: در خصوص برنامه های سفر در زمان انجام سفر صحبت خواهم کرد.  

سخنگوی وزارت مور خارجه با اشاره به اظهارات سردار حاجی زاده درباره پیام آمریکا به ایران گفت: من از صحبت های سردار حاجی زاده چیزی نشنیدم. باید اظهارات را مطالعه کنم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که مقامات فرانسه اعلام کرده‌اند که پیام‌هایی را به ایران ارسال کرده‌اند تا تهران پای لبنان را به جنگ اخیر در منطقه نکشاند، گفت: کشورهای مختلفی ادعا می‌کنند و یا مطرح می‌کنند که پیام‌هایی را به ایران داده‌ایم و یا خواسته‌هایی را به ایران در این ارتباط منتقل کرده‌ایم من مشخصا در مورد پیام خاصی صحبت نمی‌کنم ولی آن دسته از کشورهایی که این پیام‌ها را به ایران می‌فرستند بهتر است که به جای ارسال پیام به ایران به حمایت‌های ضد انسانی خود از رژیم صهیونیستی پایان ببخشند و به رژیم صهیونیستی فشار آورند که به جنایات خود علیه مردم فلسطین پایان دهد. ما بارها اعلام کرده‌ایم که عملیات انجام شده در هفتم اکتبر یک عملیات کاملا فلسطینی بوده است.

ت ت
کدخبر: 186638 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها