واکنش سخنگوی شورای نگهبان به درخواست ردصلاحیت حسن روحانی از سوی صداوسیما

سخنگوی شورای نگهبان درباره تخریب کاندیداها توسط رسانه های دولتی گفت: تخریب کاندیداها با بودجه بیت المال تخلف انتخاباتی است.

واکنش سخنگوی شورای نگهبان به درخواست ردصلاحیت حسن روحانی از سوی صداوسیما

به گزارش خبرنگار سیاسی منیبان، هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان، درباره ردصلاحیت کاندیداها و عدم اعلام ردصلاحیت ها گفت: اینکه چه سازوکاری را هیات اجرایی داشتند و عمل کردند باید از مراجع قانونی بپرسید. هیات های اجرایی شان مستقلی دارند و ارتباطی با ما ندارند. طبق قانون باید اعلام می کردند اما نمی دانم به چه ترتیبی اقدام کردند. 

وی درباره برگزاری انتخابات الکترونیک گفت: انتخابات الکترونیک در قانون انتخابات آمده است. از ۲۵ مرحله، بخش های زیادی الکترونیکی انجام می شود. تعامل با وزرات کشور داریم. اخیرا طرحی را از وزارت کشور برای برگزاری رای گیری الکترونیک دریافت کردیم. در نشست شورا به نتیجه برسیم اعلام نظر می کنیم. نظر شورا مشخص شود، اعلام می کنم. 

هادی طحان نظیف درباره اظهارات رهبری برای برگزاری انتخابات پورشور گفت: درخصوص انتخابات تمهیدات مختلفی صورت گرفته است. از ابتدای سال جلساتی با دستگاه های مختلف داشتیم تا در جهت تسهیل امور مردم اقدام کنیم. شکایت مردم آمده است. هیات های نظارت استان فرصت بررسی ۵۰ روزه شکایت ها را دارند و ۳۰ روز هم‌ ما فرصت داریم تا شکایات را بررسی کنیم.

طحان نظیف در پاسخ به رویداد ۲۴ درباره اظهارات وزیر وقت اطلاعات در سال ۹۲ برای ردصلاحیت آیت الله هاشمی و درخواست برای ردصلاحیت روحانی گفت: علاقمند به مرور خاطرات هستید. سوالات شما بیانیه است. نکته گفته شده غلط بود به استناد غلط نمی شود پرداخت. بررسی صلاحیت نامزدهای خبرگان رهبری در صلاحیت فقهای شورای نگهبان است. هفته گذشته از کسانی که نیاز هست ازمون گرفته شده و در حال تصحیح هستند و بعد به صورت شفافی سوال از کاندیداها پرسیده می شود.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: ۵۲۸۸ نفر در سامانه داوطلب اعتراضات خود را نسبت به اعلام نظر هیات های اجرایی به هیات های نظارت استانی، ثبت کردند. هیات های نظارت استانی فرصت دارند تا ۱۴ دی ماه نظر نهایی خود را به داوطلبان اعلام کنند البته بازهم این مرحله نهایی نیست و یک مرحله دیگر هم وجود دارد. 

وی درباره ادعا ردصلاحیت کاندیداهای اصلاح طلب توسط شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان داور برای پیگیری حقوق افراد است. قانون انتخابات چندین مرحله دارد. فضای کشور باز است و اگر کسی مطلبی دارد می تواند بیان کند، اگر اظهاراتی را به صورت خلاف واقع به شورای نگهبان نسبت بدهند این حق را داریم که پیگیری کنیم. 

هادی طحان نظیف تاکید کرد: ما بارها عرض کردیم نگاه سیاسی حزبی و جناحی نداریم. پیش گویی نمی کنیم و‌ خواهش داریم شما هم پیش داوری نکنید. 

هادی طحان نظیف درباره خارج از کشور بودن همسر و فرزندان مسولین در زمان بررسی صلاحیت ها و امکان ردصلاحیت این افراد گفت: این موضوع فی نفسه باعث ردصلاحیت نیست. قانون درباره شخص تفسیری دارد. 

وی درباره تخریب کاندیداها توسط رسانه های دولتی بیان کرد: تخریب کاندیداها با بودجه بیت المال تخلف انتخاباتی است. امکانان دولتی و عمومی باید عادلانه در اختیار نامزدها و کاندیداها باشد. مواد تبلیغات در فصل ششم قانون انتخابات ذکر شده است. در ماده ۷۹ توضیح داده شده و این اقدام ممنوع است. به همه توصیه می کنم قانون انتخابات را بخوانند. امکانات دولتی باید به صورت برابر در اختیار همه کاندیداها باشد. صفحاتی را صداوسیما برای کاندیداها در نظر گرفته و همه باید طبق قانون عمل کنند. اگر تخریب جایی مطرح شود، قانون پیش بینی و ممنوعیت در رسانه ها و غیر رسانه ها را دارد. الان هنوز نامزدها مشخص نشده اند و ما هم شکایتی دریافت نکردیم. 

وی درباره لایحه عفاف و حجاب گفت: هنوز در مرحله دوم، لایحه عفاف و حجاب را دریافت نکردیم.

سخنگوی شورای نگهبان درباره ردصلاحیت ها اظهار کرد: این نظر هیات های اجرایی بود و ادله ای درباره اعلام نظر آنها ندارم و از مبانی کار آنها هم اطلاعی نداریم. نمی دانم چرا برخی که درگذشته ردصلاحیت شده بودند این بار تایید شدند یا برعکس.

هادی طحان نظیف افزود: در ۱۵ جلسه به صورت غیر رسمی مصوبه برنامه هفتم را بررسی کردیم. افزایش سن بازنشستگی در قالب برنامه هفتم آمده که دارای موافقان و مخالفانی است و پس از بررسی رسمی برنامه هفتم درباره آن اعلام نظر می‌کنیم.

وی در ادامه گفت: ۳۲۸ نفر در آزمون کتبی خبرگان شرکت کردند که در میان آنها سنی مذهب هم بود.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به پرسشی درباره مصوبه مجلس درباره کاهش مدت سربازی اظهار کرد: هنوز برنامه هفتم را بصورت رسمی دریافت نکردیم و ان شاءالله پس از دریافت برنامه موضوع را بررسی خواهیم کرد. و باید سوابق موضوع را مورد بررسی قرار خواهیم دهیم.

به گزارش ایسنا، سخنگوی شورای نگهبان در ادامه این نشست خبری درباره بررسی‌های شورای نگهبان درباره مصوبه مجلس درخصوص افزایش سن بازنشستگی تاکید کرد: این موضوع در برنامه هفتم به تصویب رسیده است و چون تصویب آن مربوط به روزهای اخیر است هنوز در شورا مورد بررسی قرار نگرفته‌ است. برای بررسی برنامه هفتم و با توجه به حجم این برنامه تاکنون ۱۵ جلسه غیر رسمی را در شورای نگهبان برگزار کردیم.


ت ت
کدخبر: 188586 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها