اقوام ایرانی یک قاب| گلستان میزبان گروه‌های هنری

شامگاه جمعه 3 آذرماه اختتامیه شانزدهمین جشنواره فرهنگ و اقتصاد ایران پس از فعالیت چند روزه به کار خود پایان داد.

اقوام ایرانی یک قاب| گلستان میزبان گروه‌های هنری

به گزارش منیبان، استان گلستان در بخش شمالی کشور هرسال میزبان مردم ایران از 30 استان در کشور در قالب «جشنواره فرهنگ و اقتصاد ایران زمین» است. امسال هم و به رسم هرساله استان گلستان، میزبان جشنواره بین المللی فرهنگ و اقتصاد اقوام ایران زمین بود. این جشنواره که هرساله در نمایشگاه بین المللی گلستان برگزار می‌شود و تنها دو بار در دوره کرونا برگزار نشد، در کیلومتر پنج جاده گرگان-آق‌قلا دایر و فرصت مناسبی بود تا اقوام مختلف از 30 استان کشور با گویش ها، لباس‌های محلی و آداب و رسوم و تنوع فرهنگی و غذایی دور هم جمع شوند.

این جشنواره شامگاه روز دوشنبه ۲۹ آبان‌ماه با حضور مقامات و مسئولان، خبرنگاران، هنرمندان و اقوام ایران‌زمین و مردم فرهنگ دوست استان گلستان در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی گلستان در گرگان آغاز به کار کرد و تا سوم آذرماه به‌ مدت پنج روز از ساعت ۱۶ تا ۲۲ ادامه داشت.

در این جشنواره بخش‌های صنایع‌دستی، سوغات، موسیقی های محلی، گردشگری و بوم‌گردی، سیاه‌چادر و عشایر، روستاهای هدف گردشگری، غذاهای سنتی و بازی‌های بومی و محلی با حضور هنرمندان استان‌های مختلف کشور بیش از همه به چشم می آمد.

برپایی چادر اقوام مختلف کشور، خانه‌های روستایی و ارائه غذاهای سنتی از دیگر برنامه های این جشنواره بود. همچنین ۲۵ گروه موسیقی آیینی و ۳۵۰ هنرمند صنایع‌دستی و هنرهای سنتی از استان‌های کشور در این دوره از جشنواره حضور داشتند. همچنین هر شب یکی از خوانندگان مشهور پاپ در سالن موسیقی جشنواره به اجرای برنامه پرداخت و خوانندگانی از استان های کرمانشاه، آذربایجان، کردستان، مازندران، گیلان و ... موزیک های سنتی خود را برای مردم استان می نواختند و رقص های محلی هم در این نمایشگاه اجرا می شد.

گزارش تصویری| شانزدهمین جشنواره بین المللی فرهنگ و اقتصاد اقوام ایران زمین در استان گلستان

روز گذشته آیین اختتامیه این جشنواره، در نمایشگاه بین المللی گلستان و با حضور مردم برگزار شد.

محمدجواد ساوری، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی گلستان، در آیین اختتامیه شانزدهمین جشنواره فرهنگ و اقوام ایران زمین با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه گردشگری استان و احیای خلیج گرگان که در چهار روز گذشته آبرسانی شد، گفت: جزیره آشوراده می‌تواند همانند جزیره‌ای مانند کیش در شمال کشور و همچنین کریدور گردشگری دریایی به کشورهای حوزه دریای خزر باشد.

وی «گلستان» را به عنوان استان هدف گردشگری بی‌نظیر دانست و عنوان کرد: ما از معبر بودن خارج شده و در حال تبدیل شدن به مقصد گردشگری هستیم اما این امر مستلزم تقویت منابع ملی در حوزه زیرساختی و گردشگری است.

وی استقبال سالیانه اقوام از جشنواره فرهنگ و اقوام ایران زمین را بسیار حائز اهمیت برشمرد و گفت: استان گلستان به علت دارا بودن نگارستان اقوام در ایران پتانسل تبدیل شدن به قطب گردشگری کشور را دارد و بنده به عنوان یک جوان دهه شصتی تقاضای تزریق منابع مالی ملی برای رفع محرومیت در استان را دارم.

علی محمد زنگانه، استاندار گلستان، نیز در این آیین اختتامیه خاطر نشان کرد: تلاش ما ایجاد سرمایه گذاری 224 هزار میلیارد تومانی در استان تا سال 1404 برای رسیدن به درآمد 112 هزار میلیارد تومانی برای تحقق درآمد سرانه مردم استان به میانگین درآمد سرانه مردم کشور است.

وی ادامه داد : امیدواریم با سفر دوم رئیس جمهور به گلستان در ماه جاری شاهد تسریع در روند رو به جلو پروژه های استان و آغاز پروژه هایی باشیم که گلستان را بیش از گذشته ارتقا می دهد.

در ادامه مراسم عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در این آیین اختتامیه گفت: اقوام نشان دهنده رنگ لباس، زبان، گویش، اداب و رسوم زیبایی اقوام ‌هستند. جان کلام من به عنوان وزیر این است پرودگار متعال تفاوت ها به رسمیت شناخته است.

ضرغامی در ادامه افزود: برخی می خواهند به زور همه را یکسان کنند نمی‌شود و نباید این کار انجام شود. کمونیست ها ۷۰ سال پیش همین کار را کردند و نشد. آمریکایی ها و غربی ها بدنبال یکسان سازی از طریق فیلم، سینما و فضای مجازی هستند. آنها می گویند آن چیزی باشید که ما می خواهیم.

وی افزود: ایران مفتخر است که هویت ریشه دار، چند هزار ساله و با ارزش های الهی دارد. سه هزار میراث ناملموس داریم. قران کریم تفاوت ها را به رسمیت می شناسد و دست اندرکاران با هنرمندی و با سلیقه این کار را کردند. تصویر امشب را جایی ندیدم. زیبایی خلقت این تفاوت ها است و ما در دنیا جزو کشورهای اولیه در حوزه اقوام هستیم. در طول تاریخ اقوام جنگ های طولانی داشتند اما مردم ایران همیشه باهم بودند و تعامل داشتند. حتما در ادامه در حوزه گردشگری با این استان همکاری خواهیم کرد تا در سفر دوم رئیس جمهور به این استان، شرمنده مردم نشویم.

در پایان این جشنواره از برترین های حوزه های مختلف تقدیر و تشکر به عمل آمد.


ت ت
کدخبر: 188665 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها