کاهش صادرات، ارمغان برگزیت برای بریتانیا
روزنامه گاردین در گزارشی از کاهش ۶۸ درصدی صادرات انگلیس به اتحادیه اروپا در مقایسه با مدت مشابه سالگذشته خبرداد و نوشت: دلیل کاهش بهتآور صادرات، مشکلات ناشی از برگزیت است.
به گزارش منیبان؛ به نقل از تارنمای خبری این روزنامه انگلیسی، بنابراعلام انجمن حمل و نقل جاده ای (RHA) بریتانیا، «مایکل گوو» معاون بوریس جانسون در حالی هشدارها نسبت به کاهش حیرت انگیز صادرات را نادیده گرفته است که بیم آن می رود وضعیت به ویژه در ماه ژوئیه (تیر) بدتر شود.
گاردین نوشت: روزنامه آبزرور در گزارشی اعلام کرده است که حجم صادرات از بنادر انگلیس به اتحادیه اروپا در ماه گذشته در مقایسه با ژانویه (دی و بهمن) سال گذشته ۶۸ درصد کاهش یافته؛ کاهشی بهت آور که دلیل اصلی آن مشکلات ناشی از برگزیت عنوان شده است.
کاهش چشمگیر حجم ترافیک حمل شده در کشتی ها و از طریق تونل مانش (مسیر راه آهن ۵۲ کیلومتری زیردریایی در بستر کانال مانش که فرانسه را به انگلیس متصل میکند) توسط انجمن حمل و نقل جاده ای (RHA)، به گوو معاون نخست وزیر گزارش شده است.
«ریچارد برنت» مدیر اجرایی این انجمن در نامه ای به تاریخ ۱ فوریه (۱۳ بهمن) به گوو نوشت که او و مقاماتش بارها در مورد مشکلات چندین ماه گذشته هشدار داده و خواستار تدابیری برای کاهش مشکلات شده اند، اما این هشدارها تاکنون نادیده گرفته شده است.
برنت در گفت و گو با روزنامه آبزرور گفت: «علاوه بر کاهش ۶۸ درصدی صادرات، حدود ۶۵ تا ۷۵ درصد وسایل نقلیه ای که از اتحادیه اروپا آمده بودند خالی برمی گردند زیرا کالایی برای صادرات وجود ندارد». گفته می شود این امر ناشی از توقف موقت یا دائمی صادرات از طرف شرکت های انگلیسی است. وی افزود: «این عمیقا نومید کننده و آزار دهنده است که وزرای کابینه دولت ترجیح می دهند حرف کارشناسان صنعت و متخصصان را گوش ندهند».
براساس آمار ارائه شده از سوی کتابخانه مجلس عوام بریتانیا (منبع اطلاعاتی مجلس عوام انگلیس) صادرات انگلیس به اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۹، ۲۹۴ میلیارد پوند (۴۳درصد از کل صادرات انگلیس) و واردات انگلیس از اتحادیه اروپا ۳۷۴ میلیارد پوند (۵۲درصد از کل) بوده است. اکثریت قریب به اتفاق صادرات انگلیس به اتحادیه اروپا از طریق بندر انجام می شود.
کارشناسان امور تجارت بر این باور هستند که بخشی از علل سقوط شدید صادرات انگلیس به اتحادیه اروپا، ناشی از همزمانی برگزیت و همه گیری ویروس کرونا است. اما چندین نهاد تجاری اعلام کرده اند که بیم آن دارند وضعیت کنونی در آینده بدتر شود. «شین برنان» (Shane Brennan) مدیر اجرایی «فدراسیون کلد چین» (Cold Chain Federation)، نهادی که برای شرکت های تولید کننده غذاهای منجمد و سرد، کار حمل و نقل و انبار را انجام می دهد در این خصوص گفت: «وضعیت از زمان آغاز همه گیری نشان می دهد که ما با طوفانی کامل روبرو هستیم».
در هفته های اخیر صدها شرکت بریتانیایی تصمیم گرفته اند صادرات به اتحادیه اروپا را متوقف کنند یا انبارها و شرکت های تابعه خود را در داخل اتحادیه اروپا ایجاد کنند تا بتوانند کالاها را به راحتی توزیع کنند. همزمان وزرای کابینه دولت انگلیس می گویند بیشتر مسائل مربوط به برگزیت مانند مشکلاتی است که یک طفل در حال دندان درآوردن با آن روبروست.
یک سخنگوی دولت هم پس از ارائه گزارش انجمن حمل و نقل جاده ای گفت: «ما رقم ارائه شده در مورد صادرات را به رسمیت نمی شناسیم». وی با اشاره به کار سخت حمل و نقل و بازرگانان برای آماده سازی تغییرات ناشی از برگزیت، تاکید کرد اخلال در حمل و نقل در مرز تاکنون کم بوده و با وجود همه گیری ویروس کرونا، حمل و نقل جاده ای در حال حاضر تقریبا عادی است.