حکم جدید برای مهاجرانی پس از استعفا/ بحث‌ها بر سر عدم کفایت سیاسی رئیس‌ جمهور بالا گرفت

خاطرات آیت‌الله هاشمی در ۲۴ آذر ۱۳۷۹ درباره عدم کفایت رئیس جمهور و استعفا مهاجرانی منتشر شد.

حکم جدید برای مهاجرانی پس از استعفا/ بحث‌ها بر سر عدم کفایت سیاسی رئیس‌ جمهور بالا گرفت

به گزارش منیبان، متن خاطرات آیت‌الله هاشمی در ۲۴ آذر ۱۳۷۹ به شرح زیر است:

در خانه بودم. وقت با مطالعه و استراحت گذشت. در رسانه‌های داخلی و خارجی، بحث عدم‌ کفایت سیاسی رئیس‌جمهور ادامه دارد و به اختلافات دامن زده می‌شود؛ به نظر می‌رسد دوم‌ خردادی‌ها از مطرح‌کردن آن پشیمان‌اند. در ملاقات دیروز، آقای [بهزاد] نبوی، [نایب‌رئیس مجلس]، جناح راست را مقصر می‌دانست که در هفته نامه شما، [اُرگان حزب مؤتلفه اسلامی]، آن را به صورت مقاله‌ای مطرح‌کرده‌اند. من‌گفتم، آقای سلامتی نبایستی آن را چنین بزرگ می‌کرد.

پذیرش استعفای آقای [عطاءالله] مهاجرانی، [وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی]، بعد از ماه‌ها تردید اعلان شد و آقای [احمد] مسجدجامعی، به عنوان سرپرست وزارت ارشاد منصوب شد. احتمالاً در محافل به عنوان عقب‌نشینی آقای [سیدمحمد] خاتمی، معرفی شود؛ گرچه بلافاصله [آقای مهاجرانی]، به عنوان مسئول [مرکز] گفت‌ وگوی تمدن‌ها معین شده است.

بالاخره با حکم دیوان‌عالی‌آمریکا، جرج‌بوش، برنده انتخابات [ریاست‌جمهوری] آمریکا معرفی شد و اَل‌گور به بوش تبریک‌ گفت، ولی دموکرات‌ها، ضمن تسلیم در مقابل حکم، اعلان‌کرده‌اند که حق‌شان ضایع شده و احتمالاً تا آخر این دوره، این ادعا و اعتراض را مطرح خواهند کرد که باعث ضعف دولت آمریکا خواهد بود؛ به‌خصوص با وضع‌ کنگره که آرای دو طرف، نزدیک به هم است و رسوایی دیگری برای آمریکا ماند که دادگاه فلوریدا با دیوان عالی، دو رأی متناقض دادند؛ فقط به دلیل موضع سیاسی و جناحی و حزبی قضات که نشان از نقض بی‌طرفی و استقلال در قوه قضائیه آمریکا است و به‌ خاطر شناخته بودن تمایلات سیاسی‌ آنها، از پیش هم معلوم بود.

در فلسطین، درگیری‌ها تشدید شده و در لبنان، بحث مبادله اُسرای لبنانی موجود در اسرائیل با سه سرباز اسیر اسرائیلی در دست حزب‌الله، جدی شده است و نشانی برای ضعف اسرائیل است. در پاکستان، با تبعید آقای [محمد] نوازشریف، [نخست‌وزیر سابق پاکستان] به عربستان و اجرای احکام جریمه‌های مالی و همراهی احزاب در مطالبه دموکراسی، وضع تازه‌ای پیش آمده است. در ترکیه، مشکلات مالی و اقتصادی و اُفت شدید ارزش سهام در بورس، همراه با تنش‌های سیاسی، مشکل‌زا شده است.

ت ت
کدخبر: 192160 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها