روحانی چه گفت که تندروها عصبانی شدند!

فعال بودن حسن روحانی در فضای انتخابات بود که نوک پیکان تندروی ها را دوباره به سمت او گرفته است.

روحانی چه گفت که تندروها عصبانی شدند!

به گزارش منیبان، فاصله تا ۱۴ اسفندماه و مشخص شدن تایید صلاحیت شدگان انتخابات مجلس دوازدهم از سوی شورای نگهبان کوتاه است اما فضای انتخاباتی برخلاف ادوار گذشته سرد و کم رمق است. آنچنان که تحلیلگران و دلسوزان نظام را نگران میزان مشارکت در انتخابات پیش رو کرده است. نگرانی ها نیز بی دلیل نیست و تجربه دو انتخابات اخیر، حضور حداقلی مردم پای صندوق های رأی و نتیجه حاصل از آن مشارکت حداقلی در تشکیل مجلس یازدهم و دولت سیزدهم، زمینه ساز این نگرانی ها شده است.

در این میان رهبر انقلاب در چندین نوبت طی یک سال اخیر بر ضرورت مشارکت حداکثری در انتخابات و رقابتی شدن انتخابات پیش رو تاکید داشته اند. تاکیدی که از سوی هیات های اجرایی دولت رئیسی جدی گرفته نشد و حالا همه چشم به هیات های نظارت و شورای نگهبان دوخته اند تا ببیینند تاکیدات رهبری چگونه جنبه عملیاتی پیدا می کند.

اما نگرانی ها از یک سو و روند خالص سازی در پیش گرفته شده طی چند سال اخیر نه فقط مردم را دلسرد کرده که بسیاری از چهره های شاخص اعتدالی و اصلاح طلب را نیز سرخورده از نقش آفرینی در عرصه انتخابات کرده است. در چنین فضایی و در غیاب محسوس چهره های شاخص دنیای سیاست، حسن روحانی، رئیس جمهور پیشین پا به معرکه رقابت‌ها گذاشته و تلاشش را معطوف بر مشارکت افزایی در انتخابات کرده است. کاندیداتوری در انتخابات مجلس خبرگان از یک سو و دعوت او برای کاندیداتوری چهره های اعتدالی و اصلاح طلب به حضور در انتخابات مجلس و خبرگان و تاکیدات چندین باره اش بر ضرورت حضور و مشارکت در انتخابات را باید در همین راستا تعبیر و تفسیر کرد.

همین فعال بودن روحانی در فضای انتخابات بود که نوک پیکان تندروی ها را دوباره به سمت او گرفته است. از یک سو سیگنال هایی به شورای نگهبان برای ردصلاحیتش فرستاده می شود و از سوی دیگر تلاش می شود با حملات گاه و بیگاه به او تحرکاتش برای اثرگذاری بر انتخابات مجلس را کمرنگ کنند.

حسن روحانی بدون شک این روزها را پیش بینی می کرد که در اولین بیانیه بعد از کاندیداتوری در انتخابات مجلس خبرگان گفت؛ «حرکت در مسیری سخت و ناهموار را آغاز کردم و نمی‌توان کنج عافیت و عزلت ترجیح دهم»

اما بخشی از تلاش های انتخاباتی روحانی را باید در چارچوب دعوت او از مردم برای مشارکت و نقش آفرینی در انتخابات تحلیل کرد. او تاکید جدی براین نکته دارد که تنها با حضور اکثریت در پای صندوق های رأی جایگاه فعلی اقلیت حاکم متزلزل خواهد شد. برهمین اساس نیز اخیرا عنوان کرد؛««گاهی مشارکت نکردن و رأی ندادن در انتخابات به معنای نوعی رأی دادن است.»

نقشه هایی که نقش بر آب می شوند!

تندروها که سخنان روحانی درباره انتخابات را موشکافانه رصد می کنند، به بهانه همین جمله روحانی که از قضا روشن بوده و تاکید بر ضرورت مشارکت در انتخابات دارد، طی روزهای اخیر تلاش کردند خط جدید حمله به او را تدارک ببینند و با تفسیر اشتباه مبنی براینکه روحانی رویکرد تحریم به انتخابات را دنبال می کند، تلاش دارند تا خط افتراقی بین نگاه رهبر انقلاب به مقوله انتخابات خاصه انتخابات پیش رو و نگاه روحانی ترسیم کنند.

این تلاش درحالی صورت می گیرد که روحانی اتفاقا در مسیری قدم گذاشته که رهبری ترسیم کرده است. تنها مروری بر اظهارات روحانی طی یک سال اخیر گویای این موضوع است و همین رویکرد نیز تندروها را عصبانی کرده است.

آنچنان که روحانی طی روزهای اخیر در دیدار با استانداران دولت‌های یازدهم و دوازدهم با اشاره به بیانات اخیر رهبر انقلاب درباره مشارکت در انتخابات گفت: «همگان مخاطب بیانات اخیر مقام معظم رهبری درباره انتخابات هستند، هیچ کس نمی‌تواند بگوید من مخ‍اطب فرمایش مقام معظم رهبری نیستم. رهبر انقلاب به همه خطاب کردند باید یک انتخابات پرشور و رقابتی برگزار شود. قاعدتا اولین مخاطب ایشان افرادی هستند که در این امر می‌توانند بیشترین تاثیر را داشته باشند. در حال حاضر هیات‌های نظارت و شورای نگهبان، رسانه‌ها بویژه صداوسیما و دیگران مخاطب ایشان هستند؛ کمااینکه همه ما به عنوان مخاطب ایشان وظیفه داریم. تا امروز صداوسیما وارد فضای انتخاباتی نشده است. مقام معظم رهبری قبلا هم فرمودند که انتخابات باید رقابتی باشد اما به آن فرمایش ایشان عمل نکردند، امیدواریم این بار عمل کنند.»

روحانی نه تنها در مقوله انتخابات بلکه طی یک سال اخیر مشخصا در مسیر رویکردهای رهبری در موضوع تحول در کشور و جنگ غزه پیش رفته است. آنچنان که در دیدار نوروزی خود با وزیران و استانداران دولت‌های یازدهم و دوازدهم، فعالان سیاسی و اجتماعی، مدیران اقتصادی و روزنامه‌نگاران در تاریخ ۱۵ فروردین ماه، با اشاره به بیانات رهبری درباره تحول، بیان کرد: «سالی که گذشت، سال اول قرن پانزدهم شمسی، برای ملت ما شیرین نبود. آن اتفاقات تلخ یک نتیجه مشخص داشت و آن اینکه تقریبا اکثر مردم و حتی طیف معترض یا مطالبه‌گر به دنبال زندگی بهتر هستند. این خواست مشترک نشان می‌دهد همه ما باید با تحول جدیدی مواجه شویم. کشور نیازمند اصلاح و تغییر و تحول است. رهبر معظم انقلاب با نامگذاری امسال به سال مهار تورم و رشد تولید به ضرورت تحول اشاره کردند.»

منبع: خبرآنلاین

ت ت
کدخبر: 194043 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها