واکنش تند ایران به اظهارات یکی از نمایندگان کنگره درباره محو کردن ایران از کره زمین

سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص اظهارات یکی از نمایندگان کنگره درباره محو کردن ایران از کره زمین گفت: ایشان یا کره زمین را نمی‌شناسد یا وزن ایران را در کره زمین نمی‌داند.

واکنش تند ایران به اظهارات یکی از نمایندگان کنگره درباره محو کردن ایران از کره زمین

به گزارش منیبان، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، در نشست خبری گفت: اقدام جنایت آمیز در ترور سردار سیدرضی موسوی را محکوم می کنم. قطعا رژیم صهیونیستی با توسل به اقدامات جنایت امیز دستاورد راهبردی نخواهد داشت و شجره مقاومت قدرتمندتر از زمان دیگر در حال زورآزمایی با وحشی گری اسراییل است و حمایت ها کمکی به تداوم عمر این رژیم غاصب و جنایتکار و جعلی نخواهد کرد. همچنین فرارسیدن سال نو را به هموطنان مسیحی کشور و ادیان آسمانی تبریک عرض می کنم. مسیحیان در شرایطی ایام کریسمس را جشن می گیرند که سرزمین عیسی مسیح در فلسطین تحت بی سابقه ترین جنایات اسراییل قرار دارد.  جای تاسف است رژیم غاصب در سایه حمایت تمام عیار رژیم آمریکا در سال نو هم دست از جنایات شرورانه و ماجراجویانه علیه ملت فلسطین برنداشت و این جنایت را ۳ ماه است که ادامه می دهد. باید از جامعه جهانی بخواهیم در برابر ماشین کشتار رژیم صهیونیستی اقدام عملی انجام بدهند و نسبت به انتظارات ملت دنیا در پایان بخشیدن به این جنایات، اقدام کنند.

ناصر کنعانی درخصوص آخرین وضعیت پیگیری پرونده ترور سردار سلیمانی بیان کرد: پرونده شهید سلیمانی در حال پیگیری است و وزارت خارجه نقش همراهی و همکاری را به صورت کامل و مستمر ایفا می‌کند. در این مسیر یادداشت‌های رسمی از طریق سفارت سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع دولت آمریکا به این سفارت ارسال شده و ابعاد حقوقی و بین‌المللی آن در حال پیگیری است. اگر محکمه کیفری عادلانه وجود داشته باشد حتما ترور سردار سلیمانی مشمول جنایت بین المللی است و می تواند مورد پیگرد و محاکمه و اجرای حکم قرار بگیرد. دولت آمریکا از نفوذ خود به صورت غیرمشروع در محاکم بین المللی سواستفاده کرده است. چون سردار سلیمانی شخصیت مورد حمایت بین المللی بوده و در ماموریت رسمی و با استقبال دولت عراق سفر کرده بود، وضعیت ایشان مشمول مفاد مندرج در کنوانسیون‌های بین‌المللی است و حتما محاکم بین‌المللی از جمله دیوان بین‌المللی کیفری می‌تواند به این موضوع رسیدگی کند. آمریکا به دیوان کیفری بین المللی نپیوسته اما شخص دادستان دیوان می تواند به این موضوع ورود کند. در حال پیگیری هستیم کمیته ویژه به طور مستمر در حال پیگیری است، جلساتی داشتند و جلسات دیگر هم انجام خواهد شد.  قطعا عاملان این جنایت از اقدام ناجوانمردانه در امان نخواهند بود. ایران از ابزار حقوقی شناخته شده بین المللی برای این منظور استفاده خواهد کرد. 

وی با اشاره به گزارش آژانس در خصوص افزایش غنی سازی ایران بیان کرد: ما اعلام موضع کردیم و توضیح دادیم و بارها اعلام کردیم، ایران به همه تعهدات در چهارچوب عدم اشاعه و پادمان جامع پایبند بوده و هست. از زمان امضای برجام هم ایران در صدر لیست کشورهایی بوده که بیشترین بازرسی کارشناسان آژانس، از فعالیت ما صورت گرفته است. طرح موضوعاتی از این قبیل سازنده نیست و متناسب با فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران و کم و کیف همکاری سازنده و موثر و تعهد به همکاری تخصصی با آژانس هم نیست. فعالیت ایران صلح آمیز و تحت نظارت آژانس است. از آژانس و دبیرکل انتظار می رود اقدام حرفه ای انجام دهند و از سیاست زدگی جلوگیری کنند و بگذارند همکاری ها فنی، حرفه ای و تخصصی پیش برود.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: روابط ایران و روسیه سازنده رو به جلو و مبتنی بر منافع دو کشور و در چهارچوب سیاست همسایگی و در راستای ارتقا وضعیت همکاری ها است. شاهد گسترش روابط ایران و روسیه بودیم و این روابط در چهارچوب اراده رهبران دو کشور توسعه خواهد یافت. این همکاری ها به مفهوم اتفاق نظر در همه حوزه ها نیست کشورها در موضوعات مختلف دیدگاه های متفاوتی دارند. اختلاف نظر مادامی که مخل روابط دوستانه دو کشور نباشد امر پذیرفته شده ای است. درباره جزایر سه گانه موضع رسمی و صریح خود را اعلام کردیم و‌ در گفتگو‌ با وزیر خارجه روسیه دیدگاه ما مطرح شد. ما مواضع و دیدگاه خود را صریح و واضح بیان کرده و می کنیم. 

وی درخصوص پیام آمریکا و فرانسه به ایران درباره فلسطین اظهار کرد: من نمی توانم چنین خبری را در فضای مجازی تایید کنم. ایران موضع روشن و دقیقی درباره تحولات فلسطین دارد. درباره صحنه و مسایل سیاسی فلسطین معتقدیم آنها باید درباره مدیریت سیاسی تصمیم بگیرند. دولت آمریکا را دارای اهلیت در مسایل فلسطین نمی دانیم. آمریکا طرف راه حل برای مسئله اشغال فلسطین نیست و کنار رژیم غاصب صهیونیستی قرار گرفته است.   چنین دولتی چطور می تواند اهلیت سیاسی در مسئله فلسطین داشته باشد بهترین اقدام آمریکا این است که به حمایت از رژیم اسراییل، پایان ببخشد و به پایان بخشیدن جنگ، جامع عمل برساند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص اظهارات دیوید کامرون بیان کرد: هفته قبل واضح و صریح توضیح دادم. متن گفتگوی دو وزیر منتشر شد و پاسخ شفاف ایران از زبان وزیر خارجه بیان شد و شفافیت لازم وجود داشت. طرح ادعاهای بی اساس از هیچ دولتی حتی انگلیس که نقش در بحران فلسطین دارد پذیرفته شده نیست. هیچ فردی اظهارات انگلیس را نمی شنود. تحرکات آمریکا و انگلیس در دریای سرخ برای تشدید بی ثباتی و ناامنی در آبهای دریای سرخ است و کمکی به وضعیت منطقه نمی کند. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره اظهارات نتانیاهو علیه ایران گفت: همواره دیدگاه روشنی داشته و داریم. اسراییل در جایگاهی نیست که درباره اقدامات صلح آمیز ایران نظر بدهد و به طور غیرقانونی دارای کلاهک هسته ای است و تحت نظارت آژانس قرار ندارد. این رژیم دارای تسلیحات پنهان هسته ای است و با سابقه جنایت آمیز، تهدید به استفاده از سلاح در فلسطین وجود دارد. چنین اظهاراتی نشاندهنده عینیت یافتن تهدید است.

ناصر کنعانی درباره آخرین وضعیت روابط ایران و مصر اظهار کرد: روابط دو کشور براساس نقشه راهی که بین دو وزیر خارجه در دیدار آنها در نیویورک بر مبنای نگاه روسای دو کشور ترسیم شده در حال پیگیری است. فضای مثبتی در مناسبات دو کشور وجود دارد و گفت‌وگوها بین دو وزیر خارجه در چند مرحله و دیدار حضوری بین دو رئیس جمهور در نشست ریاض و گفت‌وگوی تلفنی اخیر دو رئیس جمهور انجام شده است. حتما علاقه‌مند هستیم در چهارچوب نقشه راه تعریف شده بین دو کشور، روابط ایران و مصر دو کشور مهم اسلامی و اثرگذار در منطقه گام به گام ارتقا یابد و شاهد آثار مثبت آن در روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای باشیم.

وی درخصوص اظهارات یکی از نمایندگان کنگره درباره محو کردن ایران از کره زمین گفت: ایشان یا کره زمین را نمی‌شناسد یا وزن ایران را در کره زمین نمی‌داند. یک مقدار تاریخ و جغرافیا بخواند در اظهارنظرات خود دقت خواهد کرد. این اظهارات نشانگر تفکرات جنون آمیز و افراطی در بین مقامات آمریکایی است و عمق دلباختگی بعضی از این نمایندگان به رژیم صهیونیستی موجب طرح اظهارات جنون آمیزی از این دست می‌شود که نشانگر وجود افکار مخرب در بین برخی از لایه‌های نخبگان آمریکایی که اگر بتوان نام آنها را نخبگان نامید، هست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به احتمال پایان یافتن جنگ در غزه و اوکراین: پیش بینی کار من نیست. درباره جنگ اوکراین معتقدیم راهکار سیاسی می تواند به جنگ روسیه و اوکراین پایان ببخشد. ایران از راهکار سیاسی برای خاتمه یافتن جنگ استقبال می‌کند. آمادگی داریم تا به پایان دادن جنگ کمک کنیم. 

ناصر کنعانی تاکید کرد: دارایی های ما منتقل شده و امکان استفاده از آن در چهارچوب مورد نیاز ایران وجود دارد و تحول جدیدی رخ نداده است. 

وی درخصوص حمایت ایران از غزه بیان کرد: ما مقاومت را مشروع می دانیم. نیروهای مقاومت جنبش های آزادی بخشی هستند که در برابر اشغال می جنگند. و مبارزه برای آزادی سرزمین تحت اشغال ملت‌ها از منظر حقوق بین‌المللی یک اصل شناخته شده است. ایران مبتی بر اصول شناخته شده بین المللی از جنبش های آزادی بخش حمایت می کند. اینکه ما را متهم به حمایت کنند باکی نداریم و با سرافرازی اعلام می کنیم حامی جریان مقاومت از سرزمین تحت اشغال آنها هستیم. اینکه ما را متهم کنند باکی نداریم.  آنهایی باید به افکار عمومی دنیا پاسخ دهند که حقوق طبیعی و شناخته شده یک ملت را نادیده گرفته و از تاسیس یک رژیم اشغالگر حمایت کردند و از اقدامات جنایات آمیز این رژیم در طی چند دهه متمادی علیه صاحبان حقیقی آن سرزمین حمایت می‌کنند. آنکه باید احساس شرم و خجالت کند حامیان این رژیم هستند و کسانی که باید در محاکم بین‌المللی پاسخگو باشند حامیان این رژیم هستند. ما اقدام شرافتمنداته، انسانی و حقوقی انجام می دهیم خجالت نمی کشیم. این اظهارات خود را صراحتا بیان کرده و می کنیم.

ناصر کنعانی درخصوص ترور سیدرضی موسوی در سوریه گفت: در این رابطه موضع صریح خود را بیان و اقدامات خود را تببین کردیم. شهید موسوی مستشار ارشد نظامی ایران در حال ماموریت پشتیبانی و مستشاری ارتش سوریه در مبارزه با تروریسم بودند و به دعوت دولت سوریه، نیروهای مستشاری ما در سوریه حضور دارند.  مباشرت رژیم اسراییل در این ترور قابل تردید نیست و مقامات این رژیم مسئول هرگونه پیامد ناشی از آن هستند. این اقدام  مصداق بارز نقض حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه بود. سوریه عضو سازمان ملل است و این اقدام برای به چالش کشیدن صلح منطقه ای صورت گرفت. حق پاسخگویی برای ایران حقی قانونی و شناخته شده و محفوظ است. ایران حق دارد به این اقدام غیرقانونی و جنایت آمیز رژیم در زمان و مکان مناسب پاسخ دهد. حق دولت سوریه نیز هست و بر اتخاذ تمام اقدامات لازم در پاسخ به حملات این رژیم تأکید می‌کنیم. در چهارچوب روند حقوقی و دیپلماتیک از طریق نمایندگی با دبیرکل رسما مکاتبه کردیم و خواستیم سازمان ملل و شورای امنیت در ایجاد بازدارندگی رفتار رژیم صهیونیستی و صلح، جامع عمل بپوشانند. اقدامات ایران ادامه خواهد داشت. 

ناصر کنعانی با اشاره به آزادی تبعه اسپانیایی گفت: این اقدام در چهاچوب رافت اسلامی و روند قانونی که قوه قضاییه متولی آن است، صورت گرفته و نیاز به اطلاع رسانی بیشتر باشد قوه قضاییه توضیح می دهد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص متوقف شدن مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و آمریکا در عمان بیان کرد: ایران به روند دیپلماتیک و بازگشت طرفین به صورت کامل در چهارچوب مذاکرات جمع بندی شده، پایبند است و همه طرف‌ها مسؤولانه و متعهدانه به روند مذاکرات برگردند. گزارش های رسانه ای متعدی مطرح می شود و نمی توانیم به تک تک به آنها پاسخ بدهیم. فضای دیپلماتیک برای دور جدید گفتگوها وجود دارد. برای بازگشت طرفها و دور جدید مذاکرات مشکلی نداریم. 

ناصر کنعانی با اشاره به سفر امیرعبداللهیان به ایروان اظهار کرد: در این سفر درباره تحولات قفقاز گفت‌وگو شد. ایران از روند مذاکرات صلح بین آذربایجان و ارمنستان یک بار دیگر حمایت و اعلام کرد که آماده کمک به این روند و تحکیم صلح و ثبات در منطقه است. 

ناصر کنعانی درباره رابطه وزارت خارجه و مجلس و نشست شب گذشته کمیسیون امنیت ملی و امیرعبداللهیان و بحث استیضاح وزیر گفت: بحث استیضاح اصلا مطرح نبود و موضوعیت نداشت. در خصوص تبیین آخرین وضعیت بحران در فلسطین و غزه و اقدامات ایران و مشورت‌های منظم بین دستگاه دیپلماسی و مجلس صورت می‌گیرد.

سخنگوی وزارت خارجه خبر داد که از امروز اول ژانویه ایران عضو کامل گروه بریکس به شمار می‌رود و گفت: بریکس با پیوستن اعضای جدید اهمیت جدیدی در معادلات بین المللی به دست آورده است. ما چندجانبه گرایی و استفاده از فرصت‌های بریکس را همواره مورد توجه قرار دادیم. بریکس هم قطعاً فرصت‌های بیشتری را در حوزه مناسبات چند جانبه بین‌المللی در اختیار ایران قرار می‌دهد. عضویت ایران در بریکس یکی از نتایج ارتقای جایگاه ایران در صحنه بین‌الملل به شمار می‌رود.

ت ت
کدخبر: 194569 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها